کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان خفر گفت: یکی از عمده‌ترین مشکلات بخش کشاورزی به ویژه انجیرکاران خفر نبود صنایع تبدیلی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عبدالله نیکویی کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان خفر، بیان کرد: نبود کارخانه بسته‌بندی و سردخانه باعث شده تا مقدار زیادی از انجیرهای خفر از بین برود که اگر این تجهیزات در این منطقه وجود داشت، می‌توانستیم این محصول را به بسیاری از استان‌هاو حتی خارج از کشور صادر کنیم.

او، با اشاره به اینکه از اول مردادماه ۹۹ برداشت انجیر از ۷۵۰ هکتار از انجیرستان‌های شهرستان خفر آغاز شده و تا پایان شهریورماه ادامه دارد، تصریح کرد: از این مقدار سطح زیر کشت انجیر، بیش از ۵۰۰ هکتار آن انجیر دیم است که  بخشی از این محصول به شهرهای شیراز. تهران و اصفهان ارسال می‌شود.

نیکویی، تولید انجیر در شهرستان خفر را موثر در رونق اقتصاد این منطقه دانست و ادامه داد: متوسط برداشت انجیر از هر هکتار در خفر۲۰ تن است و ارقام آقایی، شاه ‌انجیر، سیاه بزرگ، کنزک، عسلی و کوهمره‌ای از نمونه‌های شناخته شده انجیر در خفر محسوب می شود.

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان خفر افزود: روستاهای کرفت، آبسرد و شاغون بیشترین سطح زیر کشت انجیر در این شهرستان را به خود اختصاص داده‌اند و ۸۵۹ خانوار از تولید انجیر دیم و آبی امرار معاش می‌کنند.

او، اضافه کرد: در فصل برداشت انجیر، روزانه بین ۵۰ تا ۷۰ کیلوگرم انجیر از باغ‌های این شهرستان برداشت می‌شود و این محصول برای ۵۰۰ نفر به صورت فصلی شغل ایجاد می‌کند.

نیکویی اظهار کرد: میوه انجیر از گران‌ترین میوه‌های بازار است و باعث شده این میوه در جایگاه بالاتری قرار گیرد و شهرستان خفر یکی از تولید کنندگان انجیر در استان و کشور بشمار می رود که تنوع آب و هوایی  موجب شده کیفیت انجیر خفر به ویژه انجیر روستاهای کرفت، آبسرد و شاغون از دیرباز زبانزد  و بازارپسند شود.

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان خفر، گفت: انتظار می رود با توجه به این ویژگی‌ها، مسئولان و سرمایه‌گذاران توجه  بیشتری به حوزه کشاورزی این شهرستان داشته باشند چرا که سرمایه‌ها و حاصل دسترنج یک سال کشاورزان با وجود یک سردخانه به هدر نمی رود.

شهرستان خفر به مرکزیت شهر باب انار در فاصله ۱۲۰کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.