رئیس جمهور روسیه در تماس تلفنی با همتای قبرسی خود درباره آخرین تحولات منطقه شرق مدیترانه با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روسیا الیوم، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه امروز (پنج‌شنبه) در تماسی تلفنی با «نیکوس انستاسیادس» رئیس جمهور قبرس درباره مسائل شرق مدیترانه بحث و تبادل نظر کردند.

کرملین در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: دو طرف در شصتمین سالگرد برپایی روابط دیپلماتیک میان روسیه و قبرس تماسی دوستانه و سازنده داشته و درباره همکاری مشترک در عرصه‌های مختلف گفت‌وگو کردند.

در این بیانیه آمده است: پوتین در این تماس پرونده‌های مهم و متعلق به همکاری‌های مشترک را با جزئیات بررسی کرده و بر ضرورت بهبود و توسعه معاهدات و قوانین مربوط به همکاری دو جانبه به ویژه در عرصه مالی و سرمایه گذاری تاکید کرد.

رئیس جمهور روسیه وقبرس در این گفت‌وگو بر توجه دو دولت به تداوم تقویت روابط اقتصادی، تجاری و انسانی میان یکدیگر تاکید کردند.

در ادامه بیانیه کاخ ریاست جمهوری روسیه آمده است: بررسی مسائل منطقه‌ای و تحولات شرق مدیترانه و رویکرد قبرس در مورد مسائل جاری از دیگر محور‌های این تماس تلفنی بوده است.

تماس‌های اخیر رئیس جمهور روسیه با رؤسای کشور‌های شرق مدیترانه پس از تشدید تنش‌ها در این منطقه در سایه کاوش و حفاری ترکیه برای استخراج نفت و گاز در منطقه‌ای است که میان قبرس، یونان و ترکیه مشترک است.

از سوی دیگر؛ ترکیه و یونان اختلافات ریشه‌ای در خصوص منابع گازی دریای مدیترانه دارند و تلاش قبرس به عنوان یکی از اعضای عضو اتحادیه اروپا در کشف و استخراج گاز طبیعی در شرق دریای مدیترانه، اعتراضات شدید ترکیه را برانگیخته است.

اختلافات بین ترکیه و یونان همچنین طی چندین ماه اخیر مخصوصا بر سر موضوع پناهجویانی که قصد ورود به یونان از ترکیه را دارند، بالا گرفته است و یونان به دلیل دخالت‌های ترکیه در قبرس نیز آنکارا را مورد انتقادات فراوان قرار داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار