اروپا باید در مقابل دونالد ترامپ بایستد

فارن پالسی در گزارشی به بررسی مناسبات ترامپ با شرکای اروپایی خود طی سه سال گذشته پرداخت.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه فارن پالسی نوشت، مناسبات دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با شرکای اروپایی این کشور در سه سال گذشته دچار از هم گسیختگی شده است و تازه‌ترین نمونه این شکاف تصمیم ناگهانی واشنگتن برای خارج ساختن ۹ هزار و ۵۰۰ نظامی این کشور از آلمان تا ماه سپتامبر است؛ اقدامی که اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را شوکه کرد.

فارن پالسی در ادامه گزارش تحت این عنوان که " اروپا باید در مقابل ترامپ بایستد " افزود، اما این یکی از نمونه‌های بسیاری است که در آن آمریکا به خواست و نگرانی شرکای اروپایی بی اعتنایی نشان داده است.

به رغم مخالفت بین المللی، واشنگتن از پیمان نیرو‌های هسته‌ای میان برد در سال ۲۰۱۹ خارج شد و ماه مه امسال از قصد خود برای خروج از پیمان آسمان‌های باز خبر داد.

به دنبال افشاگری‌های تکان دهنده کتاب جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، نگرانی‌های اروپا درباره از دست دادن حمایت آمریکا نسبت به هر زمان دیگری قوت گرفته است و احتمال گرفتار شدن در تصمیمات مبهم سیاست خارجی واشنگتن از جمله آنهاست. به عنوان نمونه می‌توان به تصمیم ناگهانی اشاره کرد که پاییز گذشته برای خارج ساختن نیرو‌های ویژه آمریکا از شمال سوریه اتخاذ و موجب ناامیدی نیرو‌های کرد شد و اروپایی‌ها را هم غافلگیر کرد. با توجه به این مسئله، شرکای دو سوی اقیانوس اطلس در حال راه رفتن روی پوست تخم مرغ با دولت ترامپ هستند و بسیار مراقبند که مرتکب اشتباه نشوند.

به باور فارن پالسی،  این احتیاط بیش از حد اروپا پیامد‌هایی منفی به دنبال خواهد داشت، همانطور که خودداری از تحت فشار قرار دادن آمریکا برای حمایت از زیرساخت‌هایی که ستون اصلی امنیت اروپا محسوب می‌شود ممکن است در نهایت به تضعیف مواضع آن و ائتلاف دو سوی اقیانوس اطلس منتهی شود. اروپا باید از طریق تعامل با رهبران کنگره با هدف تضمین همکاری دراز مدت دو طرف، حمایت داخلی آمریکا را از این ائتلاف جلب کند.

واکنش ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو به خروج آمریکایی از یک پیمان دیگر بسیار جزئی و ناچیز بود. او ماه مه در واکنش به تصمیم واشنگتن برای خروج از پیمان آسمان‌های باز اعلام کرد متحدان ناتو به حمایت، پشتیبانی و تقویت هرچه بیشتر کنترل تسلیحاتی، خلع سلاح و عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای با در نظر گرفتن فضای امنیتی حاکم همچنان ادامه خواهند داد.

این در حالی است که ناتو نمی‌تواند بدون حضور بزرگترین متحد خود چنین اقدامی انجام دهد. برخی کشور‌های اروپایی از جمله فرانسه، آلمان و بلژیک با انتشار بیانیه‌ای از این تصمیم آمریکا ابراز تاسف و بار دیگر تکرار کردند قصد ندارند این پیمان را ترک کنند. حتی به نظر نمی‌رسد روسیه نیز این پیمان را ترک کند، بنابراین آمریکا در این زمینه منزوی خواهد شد، اما بدون یکی از دو کشور بزرگ عضو پیمان آسمان‌های باز آیا این پیمان همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند؟

همزمان با انتشار گزارش‌ها درباره اقدام دولت آمریکا برای کاهش شمار نیرو‌های این کشور در آلمان به ۲۵ هزار نفر، مقامات آلمان ابتدا کاملا این موضوع را رد کردند. وزیر دفاع آلمان اوایل ماه گذشته در پاسخ به پرسش‌ها درباره این تحولات افزود چنین مسئله‌ای به تایید رسمی نرسیده است و تنها یک رسانه یعنی روزنامه وال استریت ژورنال آن را گزارش کرده است. با وجود این، گزارش تنها یک رسانه کافی بود که نمایندگان جمهوریخواه عضو کمیته نیرو‌های مسلح مجلس نمایندگان را بر آن دارد که در نامه‌ای درباره خروج نیرو‌های این کشور از آلمان هشدار دهند.

در ادمه گزارش فارن پلسی آمده است، هنگامی که رابرت اوبراین مشاور کنونی امنیت ملی کاخ سفید در تلاش برای توجیه این تصمیم دولت ترامپ برآمد و کاهش هزینه‌های دفاعی آمریکا را بهانه‌ای برای این اقدام مطرح کرد شایعات به واقعیت تبدیل شد. اونوشت، زمان آن است که همه کشور‌های اروپایی سهم عادلانه خود را در دفاع از سرزمین خود بپردازند.

در حالی‌که اعتراض علنی به خروج آمریکا از پیمان کنترل تسلیحاتی پاسخی به این مسئله نیست، شرکای دو سوی اقیانوس اطلس باید نقش فعالانه تری در تحت فشار قرار دادن آمریکا برای ادامه حضور در توافقاتی همچون پیمان نیرو‌های هسته‌ای میان برد ایفا کنند. این توافقات با هدف تامین امنیت اروپا در نظر گرفته شده است و چنانچه روسیه خود را از محدودیت‌های قانونی اعمال شده توسط این پیمان رها کند اروپا نخستین قربانی آن خواهد بود.

فارن پارلسی در ادامه عنوان می‌کند، اروپایی‌ها باید از حمایت داخلی در آمریکا برای گفت‌وگو با دونالد ترامپ به منظور پایان دادن به تهدید‌های خود برای ترک این ائتلاف استفاده کنند. علیرغم ظواهر، ناتو در کنگره آمریکا حمایت هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات را در اختیار دارد. سخنرانی سال گذشته استولتبرگ در کنگره برای گرامیداشت هفتادمین سالگرد تشکیل این ائتلاف با واکنش مثبتی مواجه شد و حتی شمار متوسطی از آمریکایی‌ها، وجود ناتو را برای امنیت آمریکا در جهان ضروری می‌دانند.

اگرچه اروپایی‌ها هنگامیکه مسئله مداخله در سیاست داخلی به میان می‌آید معمولا مردد هستند، استفاده از شرایط آسیب پذیر فعلی ترامپ در داخل آمریکا می‌تواند ابزار لازم را در اختیار این ائتلاف برای جلوگیری از انتخاب مجدد ترامپ به عنوان رئیس جمهور قرار دهد.

برخی متحدان همچون رئیس جمهور لهستان نیز هستند که از دولت ترامپ برای پیشبرد منافع داخلی کوتاه مدت خود در عین تضعیف انسجام طولانی مدت بین اعضای ناتو حمایت می‌کنند. اما به طور کلی، اروپایی‌ها باید نگران از دست دادن آمریکا بیش از واکنش لفظی دولت ترامپ باشند به ویژه آنکه ترامپ به ماه‌های پایانی دوره ریاست جمهوری خود نزدیک می‌شود. همچنان که در ارتباط با پیمان آسمان‌های باز، بسیاری بر این باورند از ظرفیت کشور‌های اروپایی عضو ناتو برای ردیابی تحولات نظامی روسیه در منطقه کاسته خواهد شد.

در این گزارش آمده است،چهار گروه‌های نظامی چند ملیتی ناتو که در کشور‌های حوزه بالتیک و لهستان مستقر شده اند چنانچه نتوانند در برابر تهاجم نظامی روسیه واکنشی سریع نشان دهند خود نیز آسیب خواهند دید. کاهش تبادل اطلاعات و اعتماد سازی ناتو را آسیب پذیر خواهد کرد و در مقابل منافعی برای روسیه به همراه خواهد داشت.

اروپا تنها طرف ذینفع از مناسبات مستحکم دو سوی اقیانوس اطلس نیست و دقیقا به همین علت است که اروپایی‌ها قدرت نفوذ بیشتری نسبت به آنچه تصور می‌کنند در اختیار دارند. پایگاه‌های نظامی آمریکا در آلمان برای ارتباطات هواپیما‌های بدون سرنشین لازم و حیاتی است که میزبان فرماندهی نظامی آمریکا در آفریقا و اروپاست و بیمارستان‌های نظامی در این پایگاه وجود دارد که صد‌ها نظامی آمریکایی مجروح شده در مناقشات اخیر در خاورمیانه را مداوا کرده اند.

راهبرد دفاع ملی سال ۲۰۱۸ از تقویت هرچه بیشتر ائتلاف دو سوی اقیانوس اطلس و ناتو برای جلوگیری از ماجراجویی‌های روسیه حمایت می‌کند. عدم حمایت از این اصول با اهداف راهبردی آمریکا ضدیت دارد و اندک حسن نیست باقیمانده آمریکا را در جهان کمرنگ خواهد کرد.  حائز اهمیت است که اروپا بداند شمار قابل توجهی از آمریکایی‌ها از جمله آن‌ها که در کنگره حضور دارند همچنان از این ائتلاف حمایت می‌کنند.

گزارش اخیر اندیشکده موسسه سیاست عمومی جهانی مستقر در برلین اشاره به این موضوع دارد که قشر جوان در آلمانی به میزان قابل توجهی خواهان تعامل دو کشور و تقبل مسئولیت بیشتر در نظام بین الملل هستند.

بررسی‌های موسسه آمریکایی مطالعات معاصر نیز به تازگی پیشنهاد‌هایی را برای تقویت این مناسبات در چارچوب گفت‌وگو میان کمیته‌های روابط خارجی مجالس سنا و نمایندگان و شرکای آن‌ها در پارلمان آلمان ارائه کرده است.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان با خودداری از شرکت در نشست گروه هفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در آن حضور داشت موضعی سخت را در قبال ترامپ در پیش گرفته است.


بیشتر بخوانید




آلمان باید از جایگاه ویژه خود در این ائتلاف استفاده و این مسئله را به دولت ترامپ یادآوری کند که بدون حمایت این کشور، آمریکا قادر به اعمال قدرت خود در بخش‌هایی از جهان همچون آفریقا و خاورمیانه نخواهد بود.

با وجود این، انتظار تا ماه نوامبر و احتمال اینکه رئیس جمهوری جدید در آمریکا روی کار آید کافی نخواهد بود. اروپایی‌ها نمی‌توانند در حالی‌که همچنان شاهد پیامد‌های اقدامات دولت ترامپ هستند سکوت اختیار کنند؛ پیامد‌هایی که حتی ممکن است منجر به شکاف غیرقابل بازگشت در ائتلاف دو سوی اقیانوس اطلس شود.

چنانچه اروپایی‌ها درباره حفظ این ائتلاف جدی باشند، باید پیش از آنکه دیر شود آمریکا را تحت فشار دیپلماتیک قرار دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار