استفاده از دگزامتازون نه تنها در پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ بی تأثیر است بلکه با سرکوب سیستم ایمنی بدن، احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، عطیه علیار کارشناس امور دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: استفاده از دگزامتازون نه تنها در پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ بی تأثیر است بلکه با سرکوب سیستم ایمنی بدن، احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد.

او افزود: دگزامتازون دارویی است با عملکرد ضدالتهابی و تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن که متاسفانه در سال‌های اخیر با مصرف نادرست و بی‌رویه آن در کشورمان مواجه هستیم.


بیشتر بخوانید


علیار اضافه کرد: مصرف بی رویه این دارو منجر به بروز عوارض جانبی از جمله پوکی استخوان و افزایش فشار خون شده است.

او ادامه داد: چندی پیش اخباری مبنی بر تأثیر داروی دگزامتازون در درمان مبتلایان به ویروس کرونا که در شرایط وخیم قرار دارند منتشر شد که این امر منجر به افزایش مصرف خودسرانه دگزامتازون در برخی از افراد گردید.

علیار گفت: بر اساس یافته‌های جدید، مصرف دگزامتازون در بیماران مبتلا به کرونا تنها در موارد درگیری شدید ریه می‌تواند موجب بهبودی نسبی شود و مصرف آن در پیشگیری و درمان بیماران سرپایی مشکوک و مبتلا به کرونا نه تنها هیچ تأثیری ندارد بلکه به دلیل تضعیف سیستم ایمنی باعث افزایش ریسک عفونت و بروز عوارض جانبی می‌شود.

او تأکید کرد: مردم از مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشک این دارو اکیداً خودداری کنند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار