رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون تحقیقات بر روی ۶۵ رقم و ژنوتیپ امیدبخش بادام در حال انجام است.

بیژن حقیقتی گفت: بهترین‌های این ژنوتیپ‌ها در زمین‌های باغداران کشت شده است که از این تعداد ممکن است چهار یا پنج رقم با اقلیم چهارمحال و بختیاری سازگار باشد.

وی، دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی و افزایش بهره‌وری در این حوزه را از مهم‌ترین اهداف مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری دانست و افزود: خلق دانش، انتقال دانش و نفوذ در عرصه و ایجاد توانمندی و در نهایت خلق ثروت و افزایش بهره‌وری همان راه‌های رسیدن به فعالیت‌های دانش‌بنیان است.

حقیقتی، افزایش بهره‌وری بدون اقدامات دانش‌بنیان را غیرممکن اعلام کرد و گفت: به‌طور کلی وظیفه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی، اجرای طرح‌های تحقیقاتی کاربردی و به‌عنوان یک بازوی علمی در کنار سازمان جهاد کشاورزی است که چالش‌های بخش کشاورزی در حوزه اجرا را برطرف کند.


بیشتر بخوانید


رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری، آموزش کارکنان و بهره‌برداران بخش کشاورزی برای مهارت آموزش را ضروری دانست و ادامه داد: کنترل، گواهی و نظارت بر تولید بذر از وظایف مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری است که کشاورزان را از سمت‌وسوی استفاده از بذور خودمصرفی با عملکرد پایین به طرف استفاده از بذر‌های گواهی شده برای افزایش عملکرد در سطح هکتار هدایت کرده‌اند.

وی گفت: ابتدا بذر‌های پرورشی در مرکز تحقیقات کشت‌وکار شده و رقم سازگار با منطقه بین کشاورزان پیشرو توزیع می‌شود و سپس به‌صورت بذر مادری و گواهی شده با هدف تنوع‌بخشی به بذر‌های موجود در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

حقیقتی افزود: به‌عنوان نمونه، محصول جو، رقم‌های "مهتاب" و "آذران" عملکرد بالای ۱۰ تن در هکتار دارند که علاوه بر کاهش آب مصرفی باعث افزایش عملکرد در سطح هکتار و ارتقای بهره‌وری بخش کشاورزی شده است.

وی تاکید کرد: بذر‌های اصلاح شده مقاوم به خشکی و در زمان گلدهی و پر کردن دانه، مقاوم به تنش آبی هستند و بذر هزار دانه آن‌ها پایین نمی‌آید.

حقیقتی، تعیین قابلیت‌های زمین‌های کشاورزی و باغی را از دیگر وظایف مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری دانست و افزود: با توجه به نقشه‌های تناسب اراضی تهیه شده، مشخص می‌شود کدام زمین برای چه محصول و کاربری‌ای مناسب است که عملکرد و پتانسیل کشت‌وکار را برای محصولات مشخص می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار