رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با توجه به شروع فصل گرما و پیشگیری از گرمازدگی به تشریح این بیماری و راه‌های پیشگیری از آن پرداخت.

علی ضامن صالحی فرد اظهار داشت: به درجه حرارت بالا و غیرطبیعی بدن گرمازدگی (heatstroke) می‌گویند. زمانی که بدن شخص گرمای زیادی جذب کند و به اندازه کافی از خود گرما خارج نکند، این بیماری رخ می‌دهد.

وی افزود: باید بدانیدکه دمای طبیعی بدن انسان حدود ۳۶ تا ۳۸ درجه سانتی‌گراد است. هر چه دمای بدن از این رقم بالاتر باشد، شدت گرمازدگی بیشتر است. این بیماری معمولا در مواقعی که شخص در هوای گرم و مرطوب فعالیت بیش از حد دارد، رخ می‌دهد.

صالحی فرد با اشاره به اینکه در حالت کلی دو نوع گرمازدگی وجود دارد، بیان داشت: گرمازدگی ناشی از فعالیت، این نوع گرمازدگی به علت فعالیت فیزیکی بیش از حد در شرایط جوی گرم و مرطوب ایجاد می‌شود. معمولا این حالت به مدت چند ساعت در بدن شخص بروز پیدا می‌کند.

 وی به حالت دوم نیز اشاره کرد و گفت: گرمازدگی ناشی از شرایط بدنی، این عارضه را با نام گرمازدگی کلاسیک نیز می‌شناسند. این حالت به دلیل فعالیت بدنی زیاد رخ نمی‌دهد، بلکه سن و وضعیت سلامتی بدن شخص از عوامل بروز آن هستند. معمولا این نوع گرمازدگی تا چند روز در بدن شخص باقی می‌ماند.

صالحی فرد افزود: همه افراد ممکن است به این عارضه مبتلا شوند. اما در حالت کلی گرمازدگی کودکان، گرمازدگی نوزادان و افراد مسن شایع‌تر است. بدن این گروه از افراد ممکن است قادر به تنظیم موثر دما نباشد. لازم به ذکر است که ورزشکاران، سربازان و افرادی که شغلشان احتیاج به فعالیت فیزیکی زیادی دارد، بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند.


بیشتر بخوانید


وی بیان داشت: این عوامل می‌توانند خطر گرمازدگی را در بدن شخص افزایش دهند مانند نوشیدن الکل، نوشیدن آب کم، ابتلا به بیماری‌هایی که روی میزان تعریق بدن تاثیر می‌گذارند، داشتن بیماری‌هایی مثل اختلال در خواب، مشکلات قلبی، ریوی، کلیه، کبد، تیروئید و رگ‌های خونی، پوشیدن لباس‌های بسیار سنگین یا تنگ و اضافه وزن.

صالحی فرد گفت: معمولا در روز‌های گرم سال و در مناطق گرمسیری تعداد زیادی از افراد به این عارضه مبتلا می‌شوند. همچنین این بیماری سالانه منجر به مرگ بسیاری از افراد در جهان شده است. به‌عنوان مثال در آمریکا سالانه حدود ۲۴۰ تا ۸۳۳ نفر به علت این بیماری می‌میرند. زمانی که بدن شما توانایی خود را برای خنک کردن خود از دست دهد، گرمازدگی بروز پیدا می‌کند.

وی افزود: در راستای پیشگیری از گرما زدگی این مراقبت‌ها را انجام بدهید، آبرسانی کافی، پوشیدن لباس مناسب، در ساعات اوج گرما (معمولاً بین ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر) از قرار گرفتن در معرض مستقیم آفتاب خودداری کنید. اگر امکان دارد، در مکان‌های سایه‌دار یا خنک بمانید، استفاده از ضدآفتاب و کلاه لبه دار، تغذیه مناسب، ورزش در ساعات مناسب، مراقبت از افراد آسیب‌پذیر: کودکان، سالمندان و افراد بیمار.

صالحی فرد اضافه کرد: اگر علائمی مانند سردرد شدید، تهوع، گیجی، ضعف یا گرفتگی عضلات داشتید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است نشانه‌های گرمازدگی باشند. اگر مشکوک هستید که شخصی دچار گرمازدگی شده حتما با اورژانس تماس بگیرید و یا فرد را به بیمارستان منتقل کنید. هرگونه تأخیر در رسیدن کمک پزشکی می‌تواند کشنده باشد.

وی ادامه داد: در حالی که منتظر رسیدن امدادگران هستید، کمک‌های اولیه را شروع کنید. فرد را به یک محیط با تهویه مطبوع یا حداقل یک منطقه خنک و سایه دار منتقل کنید و هرگونه لباس غیرضروری را از تن وی دربیاورید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار