رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: مردم باید مراقب سلامتی خود در مقابل نیش پشه آئدس و ابتلا به بیماری تب دنگی باشند.

علی ضامن صالحی فرد اظهار داشت: پشه آئدس با گزش انسان موجب انتقال بیماری‌های تب دنگی یا تب استخوان شکن، چیگونگونیا و زیکا می‌شود.

وی افزود: هم اکنون این پشه در کشور و در استان‌های گیلان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان مشاهده شده و مواردی از انتقال محلی بیماری در استان هرمزگان (بندر لنگه) شناسایی شده است.

صالحی فرد اضافه کرد: تاکنون۱۴۹ مورد ابتلا به این بیماری در کشور گزارش شده و یک مورد مرگ را نیز به دنبال داشته است.

وی گفت: فرد مورد گزش دو تا هفت روز دارای علائم می‌شود که در ابتدا علائمی همچون سرماخوردگی خفیف و آنفلوآنزا دارد و با شدیدتر شدن بیماری دچار تب، سردرد، بدن درد، درد پشت کره چشم، تورم و درد مفاصل و خون ریزی لثه و بینی می‌شود.

صالحی فرد بیان داشت: این پشه اغلب در طول روز و در زمان‌های طلوع و غروب افتاب انسان را مورد گزش قرار می‌دهد.


بیشتر بخوانید


وی تصریح کرد: پشه آئدس در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری فعالیت بیشتری دارد و در محل‌هایی همچون اب زیر گلدان ها، لاستیک ماشین و پسماند و فاضلاب تخمگذاری و تکثیر می‌شود، از این رو رعایت نکات بهداشتی فردی و محیطی حائز اهمیت است.

صالحی فرد افزود: تاکنون این پشه در استان مشاهده و صید نشده و مورد ثابت شده‌ای از بیماری ناشی از گزش پشه ائدس در استان گزارش نشده است.

وی گفت: توصیه شده از سفر به کشور‌های حاشیه خلیج فارس و اسیای جنوب شرقی، امارات، عمان و پاکستان که دارای بیشترین ابتلا به بیماری هستند خودداری شود. هم استانی‌هایی که به هر دلیل سابقه مسافرت به کشور‌های حوزه خلیج فارس و یا استان‌های جنوب و جنوب شرقی کشورمان دارند در صورت داشتن هرکدام از علائم بیماری که در بالا اشاره شد سریعا به نزدیکترین مرکز خدمات حامع سلامت و یا بیمارستان محل سکونت خود مراجعه نمایند.

صالحی فرد اضافه کرد: هم اکنون تست تشخیص سریع (rapid test) بیماری دنگی در استان وجود دارد و درصورت مثبت بودن، نمونه خون به آزمایشگاه انسیتو پاستور ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: بیماری تب دنگی فقط از طریق گزش پشه ائدس به انسان منتقل می‌شود و انتقال انسان به انسان در این بیماری وجود ندارد.

برچسب ها: تب دنگی ، پشه آئدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار