یکی از شاهدان پرونده قتل جمال خاشقجی به دادگاه گفت سعودی‌ها از او خواسته بودند که تنور را روشن کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبری آر تی، یکی از کارمندان کنسولگری عربستان روز گذشته در دادگاه شهادت داد که در روزی که جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی وارد ساختمان کنسولگری شد، سعودی‌ها از او خواسته بودند تا تنور را روشن کند.

«زکی دمیر» از نیرو‌های فنی محلی در استانبول ترکیه است که در کنسولگری عربستان فعالیت داشت. او روز گذشته در شهادت خود به عنوان شاهد پرونده قتل خاشقجی اعلام کرد کمتر از یک ساعت پس از ورود جمال خاشقجی به ساختمان کنسولگری، از او خواسته شد تا به ساختمان مسکونی مجاور کنسولگری برود و تنور را روشن کند.

او خطاب به دادگاه گفت: آنجا ۵ یا ۶ نفر حضور داشتند. آن‌ها از من خواستند تا تنور را روشن کنم. آنجا جوی از وحشت حکفرما بود.

طبق روندی که دادگاه ترکیه برای قتل جمال خاشقجی روز گذشته آغاز کرد، ۲۰ نفر از مسئولان و مأموران سعودی بطور غیابی محاکمه می‌شوند.

مقامات ترکیه می‌گویند یکی از نظریه‌هایی را که پلیس در خصوص آن در حال تحقیق است، آن است که قاتلان خاشقجی شاید پس از خفه کردن او و قطعه قطعه کردن بدن وی، او را سوزانده باشند.

در لایحه اتهامی مقامات ارشد سعودی که متهم به دست داشتن در این قتل هستند، نام «احمد عسیری» معاون سابق رئیس دستگاه اطلاعات عمومی عربستان و «سعود القحطانی» مشاور سابق دیوان پادشاهی به اتهام تشویق برای قتل عمد مشاهده می‌شود.

خدیجه چنگیز، نامزد جمال خاشقجی، در نخستین جلسه دادگاه گفت: جمال خاشقجی به من اطلاع داده بود که سعود القحطانی (مشاور دربار سعودی) یکی از فرزندانش را تهدید کرده و از او خواسته است انتقاد از نظام سعودی را متوقف کند. سعود القحطانی پسر جمال خاشقجی را از کار اخراج کرد تا پدرش را زیر فشار قرار دهد.

خاشقجی در ۲ اکتبر ۲۰۱۸ برای انجام امور ازدواج به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول رفته بود و در آنجا به قتل رسید.

قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان سبب شد روابط میان آنکارا و ریاض رو به تیرگی رود. برخی دولت‌های غربی و نیز آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بر این باور هستند که دستور قتل از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، صادر شده است؛ مسئله‌ای که مقامات سعودی آن را تکذیب می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امین
۲۰:۱۶ ۱۴ تير ۱۳۹۹
فرانسوی ها بگن با هزاران جلیقه زرد که مصدوم و معلول شدن-کشته شدن-زندانی شدن و زیر شکنجه ها کشته شدن چیکار کردن؟؟؟
_این نقض آشکار آزادی بیان نیست ؟؟
دولت ما باید GDSI و GDSE رو تروریستی اعلام گنه
-سازمانهای امنیت داخلی و خارجی فرانسه
Iran (Islamic Republic of)
امین
۲۰:۱۳ ۱۴ تير ۱۳۹۹
فرانسوی در مورد خاشقچی که صرفا یک روزنامه نگار منتقد آل سعود بود و این چنین توسط بن سلمان سلاخی شد سکوت میکنن !!!!
_اما در مورد نیما زم که به خیانت و جاسوسی در پوشش رسانه اعتراف کرده شدن کاسه داغ تر از آش و دم از آزادی بیان میزنن!!!!
آخرین اخبار