عوامل زیادی باعث خرابی کلاچ خودرو می‌شوند که در این گزارش این عوامل را مورد بررسی قرار داده ایم.

صفحه کلاجبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عیب یابی خودرو می‌تواند مثل یک "هنر سیاه" مرموز به نظر برسد که فقط توسط مکانیک‌های حرفه‌ای و با تجربه انجام می‌شود البته این موضوع زمانی درست است که فرد نداند قطعات در ماشین چگونه کار می‌کنند.

درک مسئله از قطعه و راه حل تعمیر آن صرفاً نتیجه داشتن دانش درست همراه با یک رویکرد هوشمندانه و منظم است. اگر افراد بتوانند به روشی کاربردی قطعات خودرو را بشناسند، می توانند در زمان وقوع مشکل به تعمیر قطعه بپردازند.

در این گزارش قصد داریم به علت خراجی دیسک کلاچ بپردازیم. کلاچ وسیله‌ای است که به کمک آن راننده هر زمان که بخواهد می‌تواند اتصال موتور را از جعبه‌دنده جدا کند.

با استفاده از کلاچ و زمانی که موتور روشن است، بدون اینکه چرخ دنده‌ها در جعبه‌دنده بچرخند ، خودرو حرکت می کند.کاربرد کلاچ در مواقع تعویض دنده یا متوقف کردن خودرو است آن هم برای اینکه موتور خاموش نشود. دستگاه کلاچ به وسیله پدال کلاچ که زیر پای چپ راننده قرار گرفته بکار می‌افتد. برای بکار انداختن کلاچ، راننده باید با پای چپ پدال کلاچ را تا انتها فشار بدهد.

خرابی صفحه کلاچ


بیشتر بخوانید


به هنگام شروع حرکت، پس از آنکه راننده دنده یک را جا می زند، باید پای چپ راننده به آرامی از روی پدال کلاچ برداشته می شود تا از جستن خودرو به سمت جلو جلوگیری بعمل آید. به حالتی که کلاچ گرفته می‌شود حالت خلاصی و به حالتی که کلاچ رها می‌شود حالت درگیر شدن کلاچ گفته می‌شود.

به علت های مختلفی کلاچ روی یک اتومبیل خراب می شود که با یک عمل مکانیکی ساده می توان آن را تعمیر کرد. زمانی که فرد رانندگی می کند، در هر چند ثانیه پدال کلاچ را فشار می‌دهد و در آن زمان، هنگامی که آن را فشار می‌دهد، ماشین  به جلو خیزش می‌کند که این خیزش نشان از بروز مشکلی در این قطعه است.

زمانی که کلاچ درگیر می شود باعث بروز اصطکاکی بین دیسک کلاچ، صفحه فشار و صفحه مجهز به موتور می‌شود که در نتیجه باعث ایجاد گرما و سایش در آنها می‌شود و هرچه راننده پدال کلاچ را بگیرد دیسک کلاچ داغ‌تر می‌شود.

هر چیزی که باعث افزایش بار روی کلاچ شود، سایش را تسریع می‌کند. فشار روی موتور نیز باعث افزایش قدرت می‌شود که در نتیجه روی کلاچ تاثیر می گذارد.

 صفحه کلاچ خودرو

نسبت به نوع رانندگی و شرایط خودرو صفحه کلاچ پس از گذشت ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر نیاز به رگلاژ یا تعویض دارد. اگر هنگام حرکت پای خود را با کلاچ تکیه دهید عملا موجب درگیر شدن کلاچ می‌شوید که در طولانی مدت عمر این قطعه را کاهش می‌دهد. همچنین تردد فراوان در مسیر‌های شهری به دلیل ترمز و تعویض دنده زیاد عمر صفحه کلاچ را کم می‌کند.

جنس دیسک کلاچ‌ها معمولی شبیه به لنت ترمز است. با تمام شدن لنت کلاچ که وظیفه ایجاد اصطکاک با صفحه را برعهده دارد، انتقال نیرو ضعیف شده و دیسک بر صفحه ساییده می‌شود. تنبل‌شدن خودرو، افت شدید توان شتاب‌گیری، ضعف در کشش در سربالایی‌ها و ایجاد سر و صدا از مهم‌ترین علائم تمام‌شدن دیسک کلاچ است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اسداله قربانی
۰۵:۴۵ ۲۵ دی ۱۴۰۲
با سلام و احترام خدمت بزرگان اهل خرد و دانش فرهیختگان دلسوزان جامعه درهمه امور اصل دانش راندگی رلکس بودن وداشتن آرامش لازم در رانندگی از هر نظر برای راننده و ماشین و سلامت و طول عمر قطعات مرقوم به صرفه است عجله در هر کاری باعث ضرر وزیان مضاعف می شود مگر خیلی حرفه ای و آماده به کار باشید که درکار عجله هم خود و هم خودرو وهم قطعات خودرو سالم به مقصد برسد اگر در رانندگی کامل صبور و هوشیار و به اطرافیان در جاده توجه احتیاطی لازم را داشته باشید شعری خوب وسالم و کم هزینه دارید و صرفه اقتصادی اجتماعی علمی فرهنگی آموزشی و پژوهشی هم دارد سلامتی شما ها را خواهانم
United States of America
یمیرا
۰۸:۲۷ ۲۲ تير ۱۳۹۹
برای کودکان مفید بود
Iran (Islamic Republic of)
امراله مهناندوست
۰۷:۳۱ ۲۲ تير ۱۳۹۹
مدتی پیش آن را تعویض کردم قیمت های فرانسوی و آلمانی و کشورهای زیادی که دربازار بود و چندین شرکت ایرانی خیلی با هم تفاوت داشت از زمین شروع شد تا ثریا ادامه داشت چرا مراجع مربوطه دولتی در قیمت کذاری این کالای مصرفی خودرو دخالت موثری نمی کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۲ ۲۳ تير ۱۳۹۹
خدا خیرتون بده مراجع دولتی توی قیمت گذاری وثابت نگاه داشتن کدوم یکی از کالاها دخالت کردن که توی اینم بکنن،فقط بالا رفتن قیمتها بصورت لحظه ای رو تماشا میکنن،دریغ از ی کم نظارت ودخالت اونم موثرش
Iran (Islamic Republic of)
Maryam
۲۱:۴۷ ۲۱ تير ۱۳۹۹
عالی بود . خیلی خوب و مفید بود . درمورد مکانیکی ماشین خوبه این موارد و توصیح بدید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۲۱ تير ۱۳۹۹
خیلی خوب بود با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
همارمضانی
۱۲:۱۴ ۲۱ تير ۱۳۹۹
عالی بود من یک خانمی هستم که فقط خودرو سوار میشم وچیزی از فنی ماشین نمیدونم خیلی خوب این مطالبی که عرض کردید مختصر و مفیدبود
Iran (Islamic Republic of)
سانان
۱۰:۰۱ ۲۲ تير ۱۳۹۹
نگران نباشین.
نود درصد راننده ها مثل شما هستن و چیزی از فنی خودرو بلد نیستن فقط رانندگی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ب ص
۱۱:۲۳ ۲۲ تير ۱۳۹۹
عه شما خانم هستید واین آقا با لطفی که کردند ،برایتان عرض کردند؟
بهترنیست بجای اینکه رانندگی یادبگیری ،سواد حرف زدن یادبگیری؟
Iran (Islamic Republic of)
ستاره
۱۰:۳۱ ۲۱ تير ۱۳۹۹
سلام جالبه درنورد صفحه کلاج من بیشتر اوقات متاسفانه کلاجو میگیرم و حتما"مشکل بوجود میاد ممنون از اطلاعاتتون
Iran (Islamic Republic of)
بهمن صالحی
۰۸:۴۱ ۲۱ تير ۱۳۹۹
اگر تنظیم پدال کلاج به گونه ای باشد که حداقل فشار روی دیسک باشد عمردیسک کلاج دو برابر میشود .
چطور ،، میزان ارتفاع پدال تا کف ماشین نصف شود به اندازهای که پدال را تا کف ماشین بچسبانیم بشود تعویض دنده کرد .
معمولا کلاچ راطوری تنظیم میکنند که پدال را تا نصف فشار میدهیم گیربکس خلاص و میشود دنده تعویض کرد .بعداز آن فشردن پدال به سمت کف ماشین باعث فشار مضاعف به فنر دیسک شده و عمر ان کوتاه میشود ...
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۶:۰۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
توضیح خوب نبود یگ چیزی معمولی را توصیح داه بودید مثل اینکه بگویید استارت بزنید خودرو روشن می شود بعد به دنده بزنید خودرو حرکت می کند
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
مهدی
۱۵:۰۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
من هم با شما موافقم ای کاش کامل تر و جامع تر بود
Netherlands
ناشناس
۱۵:۵۴ ۲۱ تير ۱۳۹۹
بیشتر به ٱموزش رانندگی میخورد کلاج گرفتن وحرکت کردن تا اطلاعات فنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۰ ۲۲ تير ۱۳۹۹
خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
ممنون
آخرین اخبار