مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری کرمانشاه به تشریح جزییات هدف‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای سرمایه‌گذاری در استان طی سال جاری پرداخت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ مجتبی قبادی مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه برای امسال ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان در نظر گرفته شده، گفت : هدف اصلی این برنامه‌ریزی کمک به کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال در استان است که منشا بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی دیگر نیز هست.

او گفت : برای تحقق کاهش ۲.۵ درصدی نرخ بیکاری استان در سال جاری، نیازمند جذب سرمایه‌گذاری هستیم تا بتوانیم به تدریج فاصله بیکاری کرمانشاه را با میانگین کشور کم کنیم.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری کرمانشاه با بیان اینکه برای سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی نقشه راهی به نام "سند سرمایه‌گذاری" تدوین شده، افزود: بر اساس این سند تمام فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان شناسایی و برای آن‌ها برنامه‌ریزی شده است.

او با بیان اینکه سهم هر بخش در این هدفگذاری مشخص است، افزود: حوزه صنعت، کشاورزی و خدمات به ترتیب بیشترین سهم را در هدف گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری دارند.

احیا ۱۰۰ بنگاه اقتصادی راکد

قبادی سپس به بیان جزییات این سند برای تحقق سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی در استان پرداخت و گفت: یکی از مهمترین اهداف در نظر گرفته شده احیا واحد‌های راکد استان است که برای امسال ۱۰۰ واحد اقتصادی که قابلیت احیا دارند را شناسایی کرده ایم.

 این مسئول،گفت: از این تعداد ۵۰ واحد در بخش کشاورزی، ۳۰ واحد در بخش صنعت و ۲۰ واحد در بخش معدن است.

او با بیان اینکه کرمانشاه در سال گذشته نیز با احیا ۱۹۳ واحد راکد رتبه سوم را بین دیگر استان‌های کشور کسب کرد، افزود: ۱۰۰ واحدی که برای امسال قرار است احیا شود هم واحد‌های بزرگتری هستند و هم اشتغالزایی بیشتری دارند، لذا کار کمی دشوارتر خواهد بود.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری کرمانشاه حوزه دیگر فعالیت را مربوط به واحد‌هایی دانست که از تملک بانک‌ها خارج و به بخش خصوصی واگذار خواهند شد و ادامه داد: برای امسال برنامه داریم ۱۸ واحدی که اکنون در تملک بانک‌ها هستند را تعیین تکلیف کنیم که البته کار زمان‌بری است.

قبادی با بیان اینکه در ابتدای سال گذشته ۴۰ واحد تولیدی استان در تملک بانک‌ها بود و با پیگیری‌های انجام شده این تعداد به ۱۷ مورد رسید، افزود: همچنین سال گذشته فقط یک واحد جدید به تملک بانک‌ها درآمد که برای تعیین تکلیف آن‌ها برنامه داریم.

خصوصی‌سازی ۱۱۸ پروژه عمرانی

او گفت: بخش دیگری از برنامه در نظر گرفته شده برای امسال مربوط به پروژه‌های عمرانی است که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارند که با کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان لیست این پروژه‌ها مشخص و در سامانه ویژه مربوط به این موضوع آمده است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری کرمانشاه تعداد پروژه‌های شناسایی شده در این بخش را ۱۱۸ پروژه با سرمایه‌گذاری حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: بیشترین سهم این پروژه‌ها مربوط به حوزه گردشگری و سپس جهاد کشاورزی است. به علاوه سهم هر شهرستان و بخش نیز به تفکیک مشخص است.

قبادی افزود: بخش دیگری از برنامه در نظر گرفته شده جهت تحقق سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی مربوط به دو پروژه اصلی صنعتی پتروشیمی اسلام آبادغرب و پتروپالایش آناهیتا (که در گذشته با نام پالایشگاه آناهیتا شناخته می‌شد) است.

او با بیان اینکه سرمایه گذاری پتروشیمی اسلام آبادغرب بیش از ۵۰۰ میلیون یورو و پتروپالایش آناهیتا نیز حدود ۳.۵ تا چهار میلیارد دلار است، گفت: این دو پروژه به تنهایی حجم زیادی از سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص می‌دهند که البته فقط بخشی از سرمایه‌گذاری آن‌ها در اهداف امسال لحاظ شده است.

قبادی افزود: بعد از پیگیری‌های فراوان اکنون تکلیف این دو پروژه مهم مشخص شده و پتروشیمی اسلام آبادغرب با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ساخته می‌شود. سهام‌داران پتروپالایش آناهیتا نیز در حال تعیین تکلیف نهایی هستند.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری کرمانشاه افزود: بخش دیگری از برنامه سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده برای امسال توسعه بنگاه‌های موفق و توانمند موجود است.

قبادی از شناسایی ۱۲۲ بنگاه اقتصادی موفق که امکان توسعه دارند خبر داد و ادامه داد: از این تعداد ۱۰۶ بنگاه در بخش صنعت، ۱۳ بنگاه در بخش کشاورزی و سه بنگاه در بخش خدمات است.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.