پژوهشگران کانادایی دریافته‌اند خفاش‌ها می‌توانند بدون آنکه خودشان بیمار شوند، حامل کرونا ویروس باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری پی‌تی‌آی، دانشمندان دانشگاه ساسکاچوان (University of Saskatchewan) کانادا در مطالعه اخیرشان کشف کردند چگونه خفاش‌ها می‌توانند کروناویروس‌هایی که باعث بیماری‌هایی مانند سندرم حاد تنفسی «سارس» و سندرم تنفسی خاورمیانه «مِرس» می‌شوند را حمل کنند.

براساس این مطالعه که در مجله ساینس ریپورتس (Science Reports) منتشر شده است، تصور می‌شود عامل ویروس‌های سارس، مرس و ویروس کرونا ،خفاش‌ها هستند.

محققان دانشگاه ساسکاچوان گفته اند: این ویروس‌ها می‌توانند باعث بیماری جدی و اغلب کشنده در افراد شوند اما برای خفاش‌ها مضر نیستند.

دانشمندان در این مطالعه نشان دادند که سلول‌های موجود در خفاش قهوه‌ای که از حشرات تغذیه می‌کند، می‌تواند ماه‌ها و به طور مداوم در معرض ویروس مرس قرار گیرد و بیمار نشود، این امر به دلیل سازگاری خفاش‌ها با ویروس مرس است.

ویکرام میسرا (Vikram Misra) میکروب شناس دانشگاه ساسکاچوان، گفت: با وجود اینکه خفاش‌ها ویروس مرس را حمل می‌کنند، اما همچنان بیمار نمی‌شوند.

رابطه طولانی مدت ویروس مرس با سلول‌های خفاش

این میکروب شناس افزود: برخلاف انسان‌ها که ویروس منجر به مرگ سلول‌های آن‌ها می‌شود، ویروس مرس به جای کشتن سلول‌های خفاش، وارد یک رابطه طولانی مدت با میزبان می‌شود.

او افزود: تصور می‌شود ویروس کووید ۱۹ هم به همین روش عمل می‌کند.

ارتباط بین خفاش و ویروس مرس

شیوع ویروس مرس در بین خفاش‌ها به چه صورت است؟

میسرا ادامه داد: براساس این مطالعه، عوامل استرس‌زایی مانند سایر بیماری‌ها و احتمال از بین رفتن زیستگاه می‌تواند در شیوع این ویروس در بین خفاش‌ها مؤثر باشد.

این میکروب شناس گفت: هنگامی که ویروس در سیستم ایمنی بدن خفاش وارد می‌شود باعث مختل شدن سیستم ایمنی شده و به ویروس اجازه می‌دهد تا تکثیر شود و به سایر خفاش‌ها انتقال ‌یابد.

به گفته میسرا؛ کرونا ویروس‌ها به سرعت با گونه‌هایی که آلوده می‌کنند، سازگار می‌شوند، اما فعل و انفعالات مولکولی این ویروس با میزبان خود که خفاش‌ها هستند، هنوز ناشناخته است.

خفاش‌ها میزبان اولیه ویروس مرس بودند!

دانشمندان این مطالعه، پیش از این یک درمان بالقوه برای ویروس مرس پیدا کرده بودند و هم‌اکنون در حال ساخت واکسن کووید ۱۹ هستند، در حالی که شتر‌ها میزبان شناخته شده مرس هستند، به نظر می‌رسد که خفاش‌ها میزبان اولیه این ویروس بودند.

کروناویروس‌ها چگونه در گونه‌های مختلف جهش می‌کنند؟

داریل فالزارانو (Darryl Falzarano)، دانشمند آمریکایی و یکی از پژوهشگران این مطالعه، گفت: ویروس مرس به سرعت می‌تواند خود را با شرایط وفق دهد، اما ما کاملاً این فرایند را درک نمی‌کنیم . این نشان می‌دهد که کروناویروس‌ها چگونه به آسانی قادر به جهش از گونه‌ای به گونه‌ای دیگر هستند.

یک مطالعه قبلی نشان داده است که کرونا ویروس‌های خفاش می‌توانند حداقل به مدت چهار ماه در بدن میزبان باقی بمانند.

به گفته محققان سلول‌های خفاش در معرض ویروس مرس، با حفظ یک واکنش ضدویروسی با این ویروس سازگار می‌شوند، نه با تولید پروتئین‌های التهابی که علائم بیماری هستند، اما این عملکرد در گونه‌های دیگر از جمله انسان غیر فعال است.

مرس و خفاش

ویروس مرس چگونه به سرعت با سلول خفاش سازگار می‌شود؟

محققان اعلام کردند که ویروس مرس با جهش بسیار سریع یک ژن خاص با سلول‌های میزبان خفاش سازگار می‌شود. طبق این مطالعه، این سازگاری‌ها موجب ماندگاری ویروس در خفاش‌ها برای مدت زمان طولانی می‌شود، دانشمندان امیدوارند در آزمایشات بعدی دریابند، چگونه انتقال ویروس مرس یا کووید ۱۹ از خفاش‌ها به انسان اتفاق می‌افتد!.

تاکنون میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند و بیش از هزاران نفر فوت شده اند، این در حالی است که سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) در سال ۲۰۱۲ تنها حدود ۲۵۰۰ فرد را آلوده کرد و از هر سه  فرد مبتلا به این بیماری، یک فرد جان خود را از دست داده است.