یک ویروس شناس درباره تفاوت کوید_۱۹ با سارس و مرس توضیح داد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مریم واعظ جلالی استاد دانشگاه و ویروس شناس پزشکی درباره ویروس کرونا، گفت: ویروس کرونا یا کرونای جدید به نام کوید ۱۹ از جمله ویروس‌هایی است از گذشته این خانواده ویروسی می‌توانست عفونت را در بدن انسان ایجاد کند.

این ویروس شناس پزشکی افزود: همه ما در طول عمرمان ممکن است به عفونت ویروسی این خانواده کرونایی مبتلا شده باشیم، در گذشته افراد به این نوع عفونت‌ها خیلی توجهی نمی‌کردند که بتوانند عامل بیماری جدی در انسان شود.

قبل از سارس کسی ویروس‌ها را جدی نمی‌گرفت

او افزود: تا زمانی که ویروسی از این خانواده به نام ویروس سارس گزارش نشده بود کسی این نوع ویروس‌ها را جدی نمی‌گرفت، این ویروس عامل عفونت حاد دستگاه تنفسی معرفی شد و متأسفانه در آن سالی که وارد جامعه انسانی شد آمار مرگ و میر بالایی داشت.

واعظ جلالی تصریح کرد: به تدریج باتوجه به کار‌های تحقیقاتی که در مورد این ویروس انجام شد، این کار‌های تحقیقاتی شامل ساختار و مراحل زندگی و بیماری‌هایی که می‌تواند ایجاد کند و متوجه شدیم که از خانواده کرونا ویروس هاست و تصورمان در رابطه با کرونا ویروس‌ها تغییر کرد.

کوید_۱۹ ویروس بزرگی است

این ویروس شناس پزشکی با بیان اینکه کرونا ویروس‎ها جزو ویروس‌های بزرگ طبقه بندی می‌شوند، گفت: این ویروس‌ها به دلیل اینکه اندازه بزرگی دارند بنابراین ویروس‌های سنگینی هستند و راه انتقال آن‌ها در انسان از طریق دستگاه تنفسی است.

او با اشاره به بزرگ بودن اندازه ویروس‌ها گفت: اگر با فردی که عطسه و سرفه می‌کند در فاصله زیادی مثلا یک ونیم تا ۲ متری شما قرار بگیرد، به دلیل اندازه بزرگ ویروس‌ها به ما نمی‌رسند و منتقل نمی‌شود.

هشدار دانشمندان درباره کرونا

این ویروس شناس پزشکی افزود: نکته جالب این است که در سال‌ها گذشته یک هشداری از طرف دانشمندان داده شده بود که اگر ما به همین شیوع در طبیعت نفوذ داشته باشیم و دامنه زندگی حیوانات را تحت تأثیر خود قرار دهیم، ویروس‌هایی می‌توانند به جامعه انسانی وارد شوند که قبلا اصلا نمی‌توانست انسان‌ها را آلوده کند.

او با بیان اینکه در سال‌های پیش درباره ویروسی مشابه ویروس کرونا هشدار داده بودند، گفت: در سال ۲۰۱۳ یک هشدار چپ شده بود که ویروسی مشابه ویروس کوید ۲۰۱۹ از خفاش جدا شده، اگر به آن توجه نشود و اگر ما مدل زندگی مان را تغییر ندهیم و اگر همچنان تصمیم بگیریم که روال عادی زندگی مان را بدون توجه به طبیعت ادامه دهیم این ویروس وارد جامعه انسانی هم خواهد شد.

واعظ جلالی اظهار کرد: در سال ۲۰۱۹ همین اتفاق هم افتاد بنابراین باید تأکید کنم که نسبت به طبیعت بی تفاوت نباشیم و این مسئله را در ذهن خودمان داشته باشیم که ویروس‌ها و بیماری‌های نوپدید می‌توانند زندگی ما را تحت تأثیر خودشان قرار دهند.

واعظ جلالی با اشاره به دلیل نامگذاری این ویروس، بیان کرد: به دلیل اینکه در اطراف ویروس یک سری تاج‌هایی وجود دارد به نام کرونا معروف شد.

این ویروس شناس پزشکی گفت: با ظهور ویروس‌های جدیدی از این خانواده مثل ویروس سارس و در سال‌های اخیر ویروس مرس و اکنون به نام کوید ۲۰۱۹ توجه ویژه‌ای به این ویروس‌ها شده است که می‌توانند ویروس‌های خطرناکی برای انسان باشند.

تفاوت کوید_۱۹ با سارس و مرس

او با بیان اینکه کوید_۱۹ در مقایسه با هم خانواده‌های خود تفاوت‌هایی دارد، گفت: ویروس کرونا از جمله ویروسی است که به نظر می‌رسد جهش پیدا کرده، یعنی توانسته دامنه افرادی که در طبیعت می‌توانسته آلوده کند را از حیوانات وحشی به انسان گسترش دهد.

واعظ جلالی با اشاره به اینکه این تغییر ویروس کرونا نکته عجیبی نیست، گفت:، زیرا بقیه ویروس‌هایی که دارای ویژگی این چنینی هستند از نظر ژنتیکی می‌توانند تغییر کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار