با شیوع ویروس کرونا، تاکنون بیش از ۱۰۰خانوار اهالی روستا سلمانیه کرمان به علت کمبود امکانات بهداشتی و ترس از مبتلا شدن به این ویروس به دامن کوهستان مهاجرت کرده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  این روز‌ها اگر گذرتان به شهرستان قلعه گنج و دهستان سلمانیه افتاد و روستا را خلوت و آرام دیدید تعجب نکنید چرا که ویروس کرونا خیلی از اهالی این روستای پرجمعیت را به دامن کوه فراری داده است.

مهمان ناخوانده‌ای که این روز‌ها به بیش از ۲۱۰کشور سفرکرده است.

ویروس منحوسی بنام کرونا، اما گزارش ما در باره این ویروس نیست بلکه مهاجرت اهالی یک روستا از ترس مبتلا شدن به آن است.

با شورای این دهستان صبح زود با موتور راه افتادیم و از جاده‌های صعب العبور وکوهستانی عبور کردیم و بعد از چند ساعت موتور سواری و پیاده روی بلاخره به منطقه کوهستانی محل سکونت آن‌ها رسیدیم و در آنجا از ما به گرمی از ما استقبال کردند و با شیر تازه گوسفندانشان، نان سنتی و چای آتشی افطار کردیم و در زیر آسمان و در سکوتی که فقط صدای آب رودخانه به گوش می‌رسید با شورای روستا همکلام شدیم.

لحظاتی با مردمانی که از کرونا فرار کردند

سختی زندگی در یک اتاق با ده نفر از اعضای خانواده

علی احمد برادر مردم رئیس شورای اسلامی دهستان سلمانیه روستای قاسم آباد گفت: بعد از ورود این ویروس به کشور و اعلام خطر وشروع طرح ماندن درخانه برای ما جنوبی‌ها که همیشه در جنب و جوش وکار و کشاورزی و دامداری هستیم ماندن در خانه یعنی زندانی شدن.

او افزود: در این روستا خانواده‌ها پرجمعیت هستند و نگه داشتن ۱۰ نفر در یک اتاق یا یک کپر کار بسیار سختی است و برای مدت طولانی امکانش نیست.

برادر مردم گفت: باتوجه به شرایط فعلی و نشستی که با اعضای شورا و ریش سفیدان روستا برگزار شد تصمیم بر این شد که خانواده‌های پر جمعیت و هرکس که توانایی دارد را به منطقه کوهستان زادگاهمان که بیش از این در آنجا سکونت داشتیم و دامداری می‌کردیم برگردیم تا از دست این ویروس در امان باشیم.

رئیس شورای اسلامی اردوگاه گفت: با توجه به ورود این ویروس و خطر مبتلا شدن و مهم‌تر از همه کمبود امکانات بهداشتی مجبور شدیم که مهاجرت کنیم تا از خطر دیگر جلوگیری کنیم.

او بیان داشت: در زمستان وبهار در بخش چاه دادخدا فصل کشاورزی و زراعت است و رفت آمد افراد برای کشاورزی و بارگیری محصولات از استان‌های دیگر زیاد می‌شود و این موضوع، خطر را دوچندان می‌کند و این قضیه مارا بیشتر ترسانده بود.

رییس شورای اسلامی دهستان سلمانیه گفت: هرچند سفر ومهاجرت به دامن کوهستان مشکلات زیادی را برای ما درپی دارد، اما ترس از کرونا باعث شد این مشکلات را به جان بخرند وبه آنجا مهاجرت کنند.

لحظاتی با مردمانی که از کرونا فرار کردند

سیل راه ارتباطی مردم را از بین برده است

علی احمد درپاسخ به سوالم در مورد چگونگی تهیه مایحتاج زندگی در این منطقه کوهستانی گفت: منطقه‌ای که ما برای سکونت انتخاب کردیم یک منطقه کوهستانی است و با توجه به بارندگی‌های اخیر و سیل راه‌های ارتباطی خراب شده است و ما به سختی با موتور سیکلت وسایل مورد نیاز خود را می‌بریم.

رئیس شورای اسلامی قاسم آباد سلمانیه گفت: هرچند مهاجرت به کوه برای ما مشکلات زیادی در پی داشته، اما مردم از اینکه از دست کرونا در امان باشند و بچه هایشان به این بیماری مبتلا نباشند خوشحال هستند و سختی‌ها را به جان می‌خرند.

او افزود: در کوه از منابع طبیعی برای گذران زندگی، از درختچه داز برای بافت حصیر و ساختن سرپناه، از قارچ کوهی و ثمر درختان کوهی برای غذا درست کردن استفاده می‌کنیم.

برادر مردم ادامه داد: منطقه کوهستان برای دامداری بخاطر علوفه و آب بسیار مناسب و حتی برای کشاورزی وکاشت درختان سردسیری مناسب است اگر از طرف جهاد کشاورزی مساعدت کنند ما می‌توانیم در اینجا هم کشاورزی وهم به کاشت درختان و گیاهان دارویی بپردازیم.

لحظاتی با مردمانی که از کرونا فرار کردند

رییس شورای اسلامی قاسم آباد گفت: ما با این کار خواستیم بار سختی از دوش مدافعان سلامت برداریم، سختی‌ها را با دل و جان خریدیم خود را در این منطقه کوهستانی با هیچ امکاناتی قرنطینه کردیم تا کسی از این روستا به کرونا مبتلا نشود و سربار مدافعان سلامت نباشیم و کار آن‌ها را سخت نکنیم در واقع با خود مراقبتی قدمی در راه کمک به سلامت جامعه کرده باشیم.

او اضافه کرد: خانواده‌هایی که از قاسم آباد مهاجرت کردند به منطقه کوهستانی مردووار، شکر شوران، سرزه، جهلدر، دهندرکین رفته اند.

برادر مردم تصریح کرد: در آنجا مشکلاتی از قبیل تهیه مایحتاج روزمره، نبود جاده و مشکل آنتن دهی تلفن وجود دارد.

او با اشاره به مشکلات مهاجرین گفت: از مسئولین درخواست داریم برای مهاجرین فکری بکنند و حداقل سری به آن‌ها بزنند و نباید آن‌ها را اینطوری به حال خود رها کنند چرا که در آستانه فصل گرمای زودرس در جنوب هستیم وشب‌ها از نیش پشه، مار و عقرب جان بچه هایمان در خطر است.

رییس شورای قاسم آبادگفت: چند بار به مسئولین مراجعه کردیم، اما اقدام خاصی انجام ندادند و فقط سپاه شهرستان قلعه گنج مقداری مواد غذایی از جمله برنج، قند، روغن و پوشاک برای ما فرستادند.

لحظاتی با مردمانی که از کرونا فرار کردند

موسی حاتمی یکی دیگر از اهالی قاسم آباد که به کوه مهاجرت کرده است، گفت: هرچند که رفتن به کوهستان برای ما وخانواده هایمان سخت و طاقت فرساست، اما برای درامان بودن از کرونا این سفر واجب بود و به سختی آن می‌ارزد.

او افزود: ما دامدار هستیم و با توجه به شرایطی که در اینجا وجود دارد خیلی راحتیم و امسال خداروشکر باران خوبی باریده و آب وعلوفه به اندازه کافی موجود است و سال خوبی برای ماست.

علی حسن یکی دیگر از مهاجرین ادامه داد: مردم چاره‌ای جز مهاجرت نداشتن خانواده‌های پر جمعیت در یک اتاق یا یک کپر چگونه به مدت طولانی‌در خانه خود بمانند در کوهستان خیلی راحت هستیم.

او افزود: اینجا کسی رفت آمد نمی‌کند و احساس خطر نمی‌کنیم، اما آنجا رفت آمد زیاد بود به عبارتی کنترل رفت و آمد در روستا از دستمان خارج است چراکه از شهر‌های مختلف به آنجا سفر می‌کردند و ما تصمیم گرفتیم تا هرزمان لازم باشد اینجا بمانیم.

لحظاتی با مردمانی که از کرونا فرار کردند

نبود امکانات بهداشتی دلیل فرار به کوهستان 

بعداز شنیدن صحبت‌های شورا و اهالی روستا پی بردم که نبود امکانات بهداشتی و کمبود آن این مردم را نگران و مجبور به ترک خانه هایشان کرده است.

بنظر می‌رسد مسئولین وزارت بهداشت در استان و کشور برای جلوگیری از این مشکلات در روستا‌ها باید چاره ای بیندیشند زیرا آن‌ها در این شرایط نیازمند مساعدت و یاری هستند تهیه مواد ضد عفونی کننده ، ماسک و دستکش که هزینه های مضاعفی به خانواده ها تحمیل می کند و مجبورند به کوهستان پناه ببرند و البته ماندن در کوهستان آن هم با کمترین امکانات برای آن ها، بچه‌ها و زنان باردار کار سخت و طاقت فرسایی است.

گزارش از طالب گل افشان

انتهای پیام /ی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار