دانشمندان موفق به ترمیم عضلات و ماهیچه‌های آسیب دیده به وسیله تزریق سلول‌های بنیادی شدند.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشمندان آمریکایی موفق به ترمیم عضلات و ماهیچه‌های آسیب دیده به دلیل کمبود اکسیژن، به وسیله تزریق سلول‌های بنیادی شدند.

بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله ACS Nano در آمریکا منتشر شده است، محققان دانشگاه ایلینوی نشان دادند که می‌توان با نانوذرات حاصل از مولکولی که بدن به طور طبیعی تولید می‌کند، به بهبودی سریع زخم‌ها توسط بازسازی سلول‌های بنیادی رسید.

آسیب به ماهیچه به دلیل کمبود اکسیژن، دلایل مختلفی از جمله بیماری‌ها و آسیب‌هایی که به اندام وارد می‌شود، دارد. سلول‌های بنیادی که از بافت چربی خود بیمار ساخته شده اند، فاکتور‌هایی ایجاد کرده و رگ‌های خونی جدیدی وارد عضله آسیب دیده می‌کنند. این سلول‌ها اکسیژن و مواد مغذی را به بافت آسیب دیده بازگردانده و التهاب آن را کاهش می‌دهد.

فعالیت سلول‌های بنیادی پس از تزریق به عضلات کاهش پیدا می‌کند. مولکولی به نام فاکتور نکروز توموری آلفا یا TNFa، که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود، می‌تواند سلول‌های بنیادی را ترشح کند. در گذشته دانشمندان سعی داشتند از طریق بازسازی TNFa به تزریق سلول‌های بنیادی و ترمیم ماهیچه‌های آسیب دیده بپردازند؛ اما اثر این روش در فاصله کوتاهی از بین می‌رفت.

تیم ایلینوی از طریق اتصال مستقیم TNFa با سلول‌های بنیادی، نانوذراتی را ایجاد کرد که باعث افزایش عملکرد TNFa در ترمیم بافت‌های آسیب دیده شد.

محققان این روش را روی موش‌هایی که دچار آسیب عضلاتی شده بودند، آزمایش کرده و به نتایج مثبتی رسیدند. پس از تزریق، جریان خون و میزان اکسیژن در عضله این موش‌ها افزایش یافت و قدرت بدنی بیشتری برای تحرک پیدا کردند. با این وجود، محققان ایلینوی معتقدند که قبل از آزمایش بالینی این روش، باید اثرات بلند مدت آن در بدن مشخص شود.

بیماری شریانی محیطی یا pad و آسیب دیدگی عضلات به دلیل کاهش اکسیژن، بسیار دردناک بوده و تاکنون روش خاصی برای درمان آن پیدا نشده است؛ بنابراین این مطالعه بسیار مهم بوده و می‌تواند روشی برای تسکین درد افراد مبتلا به pad باشد.


بیشتر بخوانید: 

افزایش میزان محافظت ماسک در برابر کرونا با نانوپوشش آبگریز

ساخت نانوحسگری که در مدت یک دقیقه ویروس کرونا را تشخیص می‌دهد

تولید دستگاه ضدعفونی کننده هوا برای مقابله با کرونا

بازیابی حس حرکتی در افراد قطع عضو با بازو‌های پروتزی

انجام فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن ضدکرونا در استرالیا


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.