این روز‌ها کرونا همه ما را درگیر کرده اما در زندگی عده‌ای تاثیر بیشتری گذاشته و کار و کاسبی شان را کساد کرده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،  این روز‌ها  کرونا همه ما را درگیر کرده  اما در زندگی عد ه‌ای تاثیر بیشتری گذاشته  و کار و کاسبی شان را کساد کرده است، یکی از این گروه قنادان هستند که به علت وجود کرونا مدتی درب مغازه هایشان بسته بوده.

یکی از قنادان طبسی  می‌گوید: «حدود ۱۰ سال است که قنادم سرمایه اصلی ام وام کمیته امداد بوده است. اوضاع کاریمان قبل از این ویروس خوب بود. اما با آمدنش اوضاع به کل تغییر کرد.»

مغازه اش اجاره‌ای است ماهیانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کند. اجاره بهایش در دوران کرونا بخشیده نشده بود.

او می‌گوید: «در این مدت که مغازه بسته بود هم اجاره منزل و مغازه را پرداخت کردم و هم حقوق کارگران را.»

امیدش به بازگشایی مغازه و فروش شیرینی هایش بود و جبران ضرر ها، اما بعد از باز شدن مغازه اش هم اوضاع چندان فرقی نکرد.

تنها فروشمان زولبیا و بامیه است

او می گوید:«همه سرمایه ام را شکر و روغن و مواد اولیه خریده ام، نزدیک به ۷۰۰ کیلو پخت شیرینی داشتیم، اما فروش نداریم. مردم هیچ استقبالی ندارند فقط ضرر مواداولیه‌ای که استفاده کرده ایم ۳۵ میلیون تومان است.»

در ایام ماه رمضان هم فروشش به صفر رسیده و شاید در روزی یک یا دو مشتری برای خرید زولبیا و بامیه داشته باشد.

با وضعیتی که برایش پیش آمده بود به فکر تغییر شغل و فروش اسباب و وسایل کارگاهش است.

وام یک میلیون تومانی که دردی را دوا نمی‌کند

این قناد بیرجندی‌ می‌گوید: «هیچ خدماتی از دولت دریافت نکرده ام اقدامی هم برایمان از سوی دولت صورت نگرفته. تنها وام یک میلیون تومانی یارانه را گرفته ام که آن هم فایده‌ای ندارد  اگر همچنان این اوضاع ادامه داشته باشد باید کارگاه را تعطیل کنم و به سراغ کارگری بروم.

 به سراغ رئیس صنف قنادان بیرجند رفتیم.

اوضاع خراب است / به گوش مسئولین برسانید

نیک افروز رئیس صنف قنادان بیرجند گفت: «نمی دانم چه بگویم واقعا اوضاع نابسامان است. قنادان هم حق دارند دو سه هفته است مغازه هایشان بسته بوده از یک طرف حقوق کارگران و از طرف دیگر اجاره بها مغازه هایشان، بعضی هایشان چند صد کیلو پخت شیرینی داشتند که همچنان روی دست شان مانده است.

 رئیس صنف قنادان بیرجند بی رغبتی مردم برای خریدشیرینی را دلیل اصلی این وضعیت می‌دانست.

او می گوید: «نرخنامه را به ما مسئولین نمی‌دهند، شکر دولتی نداریم شکر را باید آزاد بخریم قیمت هر کیلو شکر نزدیک به ۷ هزار تومان است شاید باورتان نشود، اما هلی که قیمتش ۴۰۰ هزار تومان بوده الان به ۹۵۰ هزار تومان رسیده است مسئولین هم همکاری نمی‌کنند.»

رئیس صنف قنادان در پایان خواستار همکاری بیشتر مسئولین بود و بیان کرد: «ای کاش مسئولان حداقل نرخنامه را می‌بستند یا شکر دولتی به قنادان داده می‌شد تا در این اوضاع کمی از مشکلاتشان کمتر می‌شد.»

چشم انتظار حمایت

صنف قنادان و شیرینی فروشان در وضعیت ورشکستگی قرار دارند شاید اعطای تسهیلات کم بهره و یا مزایای دیگر کمک زیادی به حفظ اشتغالشان کنند هر چند نیاز به حمایت بیشتر از سوی مردم هم دارند.

گزارش از زهرا رضوانیان

 انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.