رعایت اصول صحیح تغذیه تاثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت ها به ویژه بیماری کووید ۱۹ دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، رضیه شناور مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و با استفاده از گروه های غذایی و جایگزین های آنها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی های موردنیاز بدن برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تامین می شود.

او افزود: در ساعات روزه داری که در سال جاری مدت آن حدود ۱۶ ساعت است، در صورت رعایت نکردن اصول تغذیه صحیح در وعده سحری و افطار و یا حذف یکی از وعده ها به ویژه وعده سحری، گرسنگی می تواند موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را افزایش دهد.

شناور ادامه داد: مطالعات متعددی نقش موثر روزه داری در سلامتی به ویژه بررسی سطح گلوکز خون، چربی های خون، فشارخون، کنترل وزن و بهبود بیماری های مختلف را نشان داده اند. در اغلب بیماری ها، که عادت غذایی غلط، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند روزه داری مفید است.

او اظهار کرد: روزه داری می تواند موجب کاهش پاسخ های التهابی و تنظیم سیستم ایمنی بدن شود. همچنین فعالیت سلول های دفاعی بدن و ترشح ایمونوگلوبولین های مخاطی که از عوامل ایمنی بدن هستند در طی روزه داری بیشتر شده و در مجموع، روزه داری صحیح و رعایت رژیم غذایی مناسب در وعده های سحری و افطار در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

 مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: با رعایت تغذیه صحیح و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین های A,D,E,C و همچنین منابع غذایی حاوی آهن، روی و سلنیم که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ لازمند، نگرانی از نظر تضعیف سیستم ایمنی بدن در ایام روزه داری و خطر ابتلا به این بیماری کاهش می یابد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.