ضرورت دارد روزه‌داران اصول تغذیه صحیح را بدانند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان منافع فیزیکی روحی و اجتماعی و سلامتی را به همراه دارد. اما روزه‌داری بدون رعایت اصول صحیح تغذیه نه تنها ضامن سلامتی انسان نیست بلکه می‌تواند سلامتی فرد را به خطر بیندازد پس ضرورت دارد روزه‌داران با اصول تغذیه صحیح آشنا شوند.
سمیرا رحمانیان مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم معتقد است بسیاری افراد در ماه رمضان به لحاظ تغذیه دچار پرخوری و یا بدخوری شده و در تغذیه افراط می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه افراط در مصرف شیرینی و چربی‌ها سبب افزایش میزان وزن و چربی خون می‌شود، ادامه داد: تغذیه صحیح در ماه رمضان مانند سایر اوقات به معنی رعایت دو اصل تنوع و تعادل در برنامه غذایی است؛ بسیاری افراد وعده سحری را به دلایل مختلف از جمله عدم توانایی در بیدار شدن از خواب حذف می‌کنند که توجه به این نکته ضروری است که خالی ماندن دستگاه گوارش و نداشتن انرژی به مدت طولانی برای بدن مضر بوده و از این رو سحری مهم‌ترین وعده غذایی برای روزه‌داران است.
رحمانیان با اشاره به اینکه سعی شود در وعده غذایی سحری از غذاهایی استفاده شود که انرژی را تامین کرده و از افت قند خون نیز جلوگیری کند، بیان کرد: در وعده سحری باید از کربوهیدرات‌های پیچیده مانند غلات سبوس‌دار، سیب‌زمینی، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات استفاده شود.
به اعتقاد مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم برای کاهش میزان تشنگی در طول زمان روزه‌داری، باید از لیموترش، ماست و سبزیجات استفاده شده و از نوشیدن چای پررنگ و قهوه در هنگام سحری پرهیز کرد چرا که با دفع ادرار سبب تشدید تشنگی در طول روز می‌شود.
وی مصرف موادغذایی پرچرب، سرخ کرده و پر ادویه در وعده سحری را عامل تشنگی شدید، ترش کردن و ورم معده می‌داند و عنوان می‌کند: مصرف زیاد قندهای ساده در وعده سحر سبب ترشح زیاد انسولین و افت قندخون در طول روز می‌شود.
افطار کردن یکی از زیبایی‌های روزه‌داری است که در آن برکت فراوان وجود دارد.  
رحمانیان با اشاره به اینکه بدن ما در زمان افطار در حال استراحت کامل بوده و در این حالت باید از موادغذایی استفاده شود که به دستگاه گوارش فشار وارد نشود، باز کردن روزه با چند عدد خرما یا کشمش همراه یک استکان آب یا شیر ولرم را توصیه کرده و استفاده از آب سرد، غذای سرد و نوشابه‌های گازدار در آغاز افطار را منع می‌کند.
وی همچنین خوردن شیرگرم، فرنی، حلیم کم روغن، سوپ، شیربرنج، آش با حبوبات کم را غذاهای مناسب برای وعده افطار می‌داند.
مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی علوم پزشکی جهرم، توصیه می‌کند: به علت کوتاه بودن شب در فصل تابستان بهتر است روزه‌داران پس از صرف یک افطار بسیار ساده و سبک اقدام به صرف شام کنند.  
وی اظهار کرد: این شام می‌تواند در برگیرنده انواع گوشت، نان، غلات، سبزیجات و میوه باشد؛ ضمن اینکه میوه‌ را باید برای جلوگیری از یبوست و تسهیل در هضم غذا، کمی پس از صرف شام مصرف کرد.
از مشکلات روزه‌داری در فصل تابستان کم‌آبی در بدن است که این کارشناس تغذیه برای جلوگیری از آن توصیه‌ کرد: مصرف مقدار کافی میوه و سبزی در وعده سحر و افطار، جلوگیری از قراردادن انواع فست‌فود، موادغذایی پرادویه، چرب و شیرینی در برنامه غذایی، مواد غذایی حاوی پروتئین(گوشت و حبوبات) به اندازه نیاز و در مقادیر مناسب، پرهیز از نوشیدن قهوه، چای پررنگ، نوشابه گازدار و شکلات‌های حاوی کافئین و استفاده از مواد غذایی سرشار از پتاسیم(عدس، موز، انبه، آناناس و مرکبات به ویژه پرتقال) مورد توجه قرار گیرد.
رحمانیان معتقد است مصرف کله‌پاچه و سیرابی به افزایش تشنگی کمک کرده و استفاده آن برای روزه‌داران توصیه نمی‌شود.
به باور مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم به دلیل طولانی بودن ساعات روزه‌داری و کوتاه بودن زمان صرف غذا در طول شبانه‌روز لازم است برای وعده‌های سحری و افصار به هضم شدن آسان غذا دقت کرد.
وی حلیم بدون روغن، انواع خورشت یا خوراک کم چرب، ماهی کباب، انواع سوپ یا آش رقیق، تخم مرغ آب پز و فرنی را از غذاهای سهل‌الهضم و آش رشته، کتلت، کوکو، انواع املت، ماکارونی و غذاهای پرچرب را از جمله موادغذایی کُندهضم معرفی کرد.
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار