کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکا نمی‌تواند از ترفند عجیب و غریبی که اخیرا درباره توافق برجام مطرح کرده، به نتیجه برسد.

آمریکا قصد دارد علیرغم اینکه به وظایف خود عمل نکرده، از حقوق خود در برجام استفاده کنددیاکو حسینی تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اظهارات مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر لغو معافیت‌های تحریم تسلیحاتی ایران و واکنش روسیه به این موضوع، گفت: آمریکا علی‌رغم اینکه به وظایف خود در برجام عمل نکرد، قصد دارد از حقوق خود در این توافق استفاده کند که چنین چیزی ممکن نیست؛ زیرا اساس برجام بر مبنای توازن میان وظایف و تعهدات بود و زمانی کشوری می‌تواند حقی را در برجام مطالبه کند که خودش هم به آن عمل کرده باشد.

حسینی ادامه داد: این استدلال که ایالات متحده می‌تواند مجدد وارد برجام شود و فقط از حقوق خود استفاده کرده و به وظایفش عمل نکند، به هیچ وجه نه مسبوق به سابقه هست و نه به لحاظ منطقی قابل قبول است؛ به همین دلیل شاهدیم که حتی اروپا هم خیلی مصرانه با این موضوع مخالفت می‌کند؛ بنابراین من فکر نمی‌کنم که آمریکایی‌ها بتوانند از این راه و از این ترفند عجیب و غریبی که مطرح می‌کنند، به نتیجه برسند.

تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که اگر واشنگتن بخواهد با همراه کردن افکار عمومی با خود در شورای امنیت سازمان ملل به اهدافش برسد تا چه اندازه شانس دارد، اظهار کرد: در حال حاضر افکار عمومی داخل آمریکا و کشور‌های دیگر عمدتا به مسئله مدیریت بحران کرونا معطوف است، بنابراین مردم آمریکا توجه چندانی به مسائل حاشیه‌ای مانند مسئله تسلیحاتی ایران ندارد؛ به ویژه اینکه ایران حتی در بدبینانه‌ترین حالت هم برای آمریکا یک خطر نظامی محسوب نمی‌شود؛ بنابراین خیلی بعید است که واشنگتن در این زمینه بتواند موفقیتی به دست بیاورد؛ اما این نافی تلاش ایالات متحده برای رسیدن به اهدافش نیست.

حسینی با اشاره مباحث به وجود آمده درباره پرتاب ماهواره نور در آمریکا بیان کرد: بزرگنمایی این موضوع و نشان دادن آن به عنوان یک تهدید در این کشور باعث شده حتی نظامیان حرفه‌ای آمریکایی هم از به رسمیت شناختن چنین تهدیدی خودداری کرده و اعلام کرده‌اند که این ماهواره تهدیدی برای ایالات متحده محسوب نمی‌شود.


بیشتر بخوانید:


تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری ادامه داد: معتقدم پمپئو و تیمش همچنان به تلاش‌های خود در راستای برجسته سازی تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ادامه می‌دهند، ولی بسیار بعید است که در شرایط فعلی بتوانند نظر کسی را جلب کرده و حتی کشور‌های نزدیک خود را متقاعد کنند که چنین کاری ضروری است.

گفتنی است؛ تحریم‌های تسلیحاتی ایران تا اواخر شهریور امسال مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به پایان می‌رسد، به همین دلیل مایک پمپئو در صدد راضی کردن کشور‌ها برای تمدید آن است. در همین راستا و نظر به اینکه ایالات متحده از توافق هسته‌ای خارج شده است؛ روسیه در واکنشی به این تحرکات اعلام کرد: «ما تاکید می‌کنیم که آمریکا از برجام خارج شده است».

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار