کارشناس مسائل بین الملل گفت: جمهوری اسلامی ایران باید اقدامات آمریکا را در جهت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی خنثی کند.

محمد ساجدی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تلاش‌های مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در جهت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، گفت: مطابق توافق‌ها و آمار موجود حدود ۱۵ روز دیگر آمریکایی‌ها می‌توانند با توجه به پایان مهلت ایران کل تحریم‌ها علیه ایران را بازگردانند.

او افزود: در همین راستا آمریکایی‌ها به دنبال تمدید معافیت تحریمی ایران هستند؛ شواهد حاکی از آن است که مذاکرات تا کنون ۵۰- ۵۰ بوده است و احتمال اینکه موفق شوند چندان دور از ذهن نیست؛ البته ایران هم تلاش‌هایی در راستای خنثی کردن اقدامات واشنگتن انجام می‌دهد.

ساجدی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا با اقداماتی که انجام می‌دهد تاثیری بر افکار عمومی دارد یا خیر، تصریح کرد: در حال حاضر شرایط ایالت متحده به دلیل انتخابات پیش رو از چند جهت قابل بررسی است؛ نخست اینکه بحران کرونا آمریکا را زیر و رو کرده است و روزی ۲۰۰۰ نفر قربای می‌گیرد که همین موضوع باعث شده پایگاه دولت ترامپ در افکار عمومی داخل کشور به شدت کاهش پیدا کند.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: از طرفی دیگر هم آمریکا به دلیل نداشتن موفقیت در سیاست خارجی به دنبال اتفاقی هستند تا ضعف هایشان را پوشش دهد؛ اما من در مجموع ترامپ را یک فرد شکست خورده می‌بینم و بعید می‌دانم که در دور بعد انتخابات ریاست جمهوری موفق شود.

گفتنی است؛ تحریم‌های تسلیحاتی ایران تا اواخر شهریور امسال مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به پایان می‌رسد، به همین دلیل مایک پمپئو در صدد راضی کردن کشور‌ها برای تمدید آن است. در همین راستا و نظر به اینکه ایالات متحده از توافق هسته‌ای خارج شده است؛ روسیه در واکنشی به این تحرکات اعلام کرد: «ما تاکید می‌کنیم که آمریکا از برجام خارج شده است».

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار