کارشناس مسائل بین الملل گفت: آمریکا تلاش می‌کند با اعمال فشارهای تبلیغاتی ایران را در لیست تحریم‌های تسلیحاتی قرار دهد.

واشنگتن با فشار تبلیغاتی سعی در تحریم تسلیحاتی ایران داردقاسم محبعلی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اظهارات هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان مبنی بر انجام تراکنش دوم اینستکس در روز‌های آتی، گفت: مطابق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌های تسلیحاتی ایران پس از پنج سال برداشته می‌شوند.

او افزود: آمریکایی‌ها در تلاشند تا اجازه ندهند این تحریم‌ها که اکتبر ۲۰۲۰ منقضی خواهد شد، برداشته شود؛ در همین راستا نیازمند این هستند تا شورای امنیت سازمان ملل مجددا قطعنامه تحریم علیه ایران صادر کنند که به عقیده من در حال حاضر زمینه‌های لازم برای این اتفاق وجود ندارد.

محبعلی ادامه داد:، چین، روسیه و کشور‌های اتحادیه اروپا موافق اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران نیستند؛ بنابراین ایالات متحده با اعمال فشار‌های تبلیغاتی تلاش می‌کند بهانه‌ای پیدا کنند تا ایران را از نظر بین المللی در لیست تحریم تسلیحاتی قرار دهند.


بیشتر بخوانید: همه گیری کرونا نشان داد جامعه بشری در یک قایق نشسته است


این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ که از برجام خارج شده می‌تواند در مورد قطعنامه ۲۲۳۱ نظر دهد یا خیر، گفت: قطعنامه ۲۲۳۱ با برجام متفاوت است؛ زیرا این قطعنامه از سوی شورای امنیت سازمان ملل صادر شده که آمریکا هم یکی از اعضای دائم آن است، اما برجام توافقی میان ایران و ۱+۵ است که شورای امنیت آن را تایید کرده است؛ بنابراین واشنگتن می‌تواند درباره این موضوع در شورای امنیت صحبت کند.

او در پاسخ به این سوال که آیا آمریکایی‌ها تنها می‌توانند این موضوع را در شورای امنیت مطرح کنند یا گزینه دیگری هم دارند، تصریح کرد: آمریکایی‌ها که خودشان یکجانبه ایران را تحریم کرده‌اند، آنچه در حال حاضر به دنبالش هستند تحریم بین المللی است که سایر اعضای شورای امنیت هم با آن موافقت کنند که به عقیده من در شرایط فعلی چنین زمینه‌ای وجود ندارد.

محبعلی در پایان با اشاره به راه‌هایی که آمریکا می‌تواند از طریق آن تحریم‌های بین المللی علیه ایران اعمال کند، تاکید کرد: مگر اینکه آمریکا توافقاتی با چین، روسیه و اتحادیه اروپا انجام دهند تا موافقتشان برای تحریم ایران را جلب کنند، اما در حال حاضر به نظر نمی‌رسد که چنین زمینه‌ای وجود داشته باشد.

گفتنی است؛ تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شهریور، مهر امسال به پایان می‌رسد؛ به همین دلیل ایالات متحده تحرکاتی را برای تمدید این تحریم‌ها آغاز کرده است که به عقیده کارشناسان جامعه بین المللی پذیرای این موضوع نخواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
مررردووومممم حالا تسليحات به چه كار ما بدبخت بيچاره ها مياد دنبال لقمع نونيم تسليحات هرچى كمتر باشه به نفع ماست امنيت نخواستيم اون امنيت بچه هاي خودتونه كه روي ماشين هاشون و ويلاهاشون بمب نياد يوقت زبونم لآل ما چيزي نداريم برا ازدست دادن
آخرین اخبار