همه ما باید بدانیم که انتهای بیماری کرونا را فعلاً نمی دانیم اما می دانیم که اکنون در قرنطینه هستیم، پس کسانی موفق تر هستند که راهکار پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اسمش را بسیار شنیده اید، «کرونا»، میهمانی ناخوانده که این روز‌ها جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کند. این ویروس نامرئی، که یادآور ضرب المثل «فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه» است، با انسان‌ها آنچنان در افتاده و جنگی به راه انداخته که نگو و نپرس، همه چیز گویا است، انگار جنگ جهانی شده، چه بسیار انسان‌هایی را که هر روز روانه بیمارستان یا قبرستان می‌کند.

کرونا، کِرکِره بسیاری از مغازه‌ها را پائین آورده، درِ هتل‌ها را بسته و همه را خانه نشین کرده، خلاصه این ویروس موجب استرس و اضطراب برای ما انسان‌ها شده و خواب و خوراک را از ما گرفته است.

این اضطراب از یک سو بخاطر ترس از ابتلا به بیماری و از سوی دیگر تغییر در سبک زندگی ما انسان‌ها است. همیشه تغییر سبک زندگی برای ما آدم‌ها استرس ایجاد می‌کند به طوری که در حال حاضر اضطراب شیوع بسیار بالایی پیدا کرده است.

اما به گفته روانشناسان این اضطراب نه تنها مضر نیست بلکه یک مکانیزم هیجانی لازم و مفید برای بدن ما است و کمک می‌کند که از بدن و موجودیت مان حفاظت و مراقبت کنیم تا در معرض خطر قرار نگیریم.

اگرچه این ویروس توانسته مسائل اقتصادی، اجتماعی، سلامت و بهداشت بشر را تحت تاثیر قرار داده و مردم را خانه نشین کند، اما ما می‌توانیم کرونا و قرنطینه خانگی را برای خود یک فرصت و غنیمت قلمداد کنیم و از آن بهره‌های بسیار ببریم.

کرونا//

ناگفته نماند این خانه نشینی و دور هم جمع شدن برای برخی تلنگری بوده تا قدر سلامتی خود را بدانند و بیشتر در مورد مسائل اطراف شان تفکر کنند.

اگرچه کووید-۱۹، این روز‌ها بازار کوچه و خیابان را تعطیل کرده، اما بازار خانه‌ها گرم است، حالا این فرصت فراهم شده تا مرد‌ها و فرزندان کنار همسران، مادر‌ها و خانم‌های خانه، آشپزی کنند به طوری که حتی مایحتاج ضروری خود مانند نان را هم در منزل بپزند.
خیلی‌ها با ماندن در خانه و قرنظینه تازه متوجه شده اند که استعدادهایشان چه بوده است.

کرونا//

در این میان برخی شعرخوانی می‌کنند، یکی کلیپ می‌سازد و آن دیگری گُلکاری می‌کند، استفاده از اینترنت هم بالا رفته و چرخ زدن در شبکه‌های اجتماعی بیشتر شده، برخی هم بیشتر از گذشته با خدای خود خلوت کرده و قرآن و دعا می‌خوانند.

قرنطینگی موجب شده کسانی که فرصت کتاب خواندن نداشتند حالا کتاب بخوانند و کتابخوان‌ها هم فرصت را غنیمت شمرده و بیشتر از گذشته کتاب بخوانند.

یکی عکاسی می‌کند، دیگری نقاشی، برخی ورزشکاران هم برای شکست کرونا در خانه ورزش و تمرین می‌کنند و تعطیلی مدارس و برخی مشاغل باعث شده خیلی‌ها وقت بیشتری را در کنار فرزندانشان بگذرانند.

یکی از شهروندان که در قرنطینه خانگی است به خوبی توانسته از این فرصت بهره ببرد، این شهروند در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اظهار کرد: ما خودمان می‌توانیم شرایط را طوری برای خود فراهم کنیم که احساس کسالت نکرده بلکه از لحظه لحظه آن لذت ببریم و چیز‌های بیشتری نیز یاد بگیریم و حتی تجربه کسب کنیم.

کرونا//

او ادامه داد: من و پدرم در خانه نبودیم، اما حالا در منزل هستیم به گونه‌ای که حالا پدرم سرآشپز شده و من هم دستیار او هستم و به مادرم در آشپزی کمک می‌کنیم.

این شهروند افزود: حتی نان و شیرینی را در خانه می‌پزیم و برخی روز‌ها عکاسی و نقاشی هم می‌کنیم.

آیا از کرونا باید بترسیم؟

فریبا رضایی مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در حال حاضر استرس شیوع بسیار بالایی پیدا کرده است، اظهار کرد: اضطراب از یک سو بخاطر ترس از ابتلا به بیماری و از سوی دیگر به دلیل تغییر در سبک زندگی ما انسان‌ها است.

او با بیان اینکه همیشه تغییر سبک زندگی برای ما آدم‌ها استرس ایجاد می‌کند، تصریح کرد: هم اکنون در اغلب خانواده ها، سبک زندگی به شکل قبل نیست و همه در ساعات طولانی در خانه به سر می‌برند.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: ترس و اضطراب در واقع کمک می‌کند که از بدن و موجودیت مان حفاظت و مراقبت کنیم تا در معرض خطر قرار نگیریم، پس ترس و اضطراب از ابتلا به بیماری چیز بدی نیست، نه تنها بد نیست بلکه یک مکانیزم هیجانی لازم و مفید برای بدن ما است.

کرونا//

فریبا رضایی ادامه داد: فردی که از ابتلا به بیماری کرونا استرس و ترس دارد باعث می‌شود اطلاعات صحیحی از بیماری کسب و مطابق آن‌ها عمل کند.

او تصریح کرد: رعایت فاصله اجتماعی، ضدعفونی وسایل، استفاده از ماسک و دستکش و شست و شوی مرتب دست‌ها این‌ها نگرانی و اضطراب در حد طبیعی محسوب می‌شود.

چگونه تشخیص دهیم ترس ما طبیعی است یا غیر طبیعی؟

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: اگر رفتار‌های محافظتی فرد آنقدر افراطی شود که عملکرد زندگی او را دچار اختلال کند برای اینکه تشخیص دهیم، اضطراب یا ترس او در این ایام طبیعی یا غیر طبیعی است دو معیار وجود دارد.


بیشتر بخوانید: برای کاهش استرس ناشی از ویروس کرونا چه غذا‌هایی بخوریم؟


فریبا رضایی گفت: زمانی که میزان ترس، نگرانی و اضطراب فرد آنقدر زیاد باشد که عملکرد زندگی معمولی او را مختل کند مثلا اختلال در خوابش ایجاد کند، زندگی روزمره اش را درست انجام ندهد و مدام افکار مزاحم به سراغش آید اینکه اگر من بیمار بشوم چه می‌شود یا به شکل افراطی و بیش از ۲۰ ثانیه و مرتباً دست هایش را بشوید این رفتار‌ها غیرطبیعی است و نشات گرفته از ترس و اضطراب خیلی زیاد است.

کرونا//

او افزود: معیار دیگر برای غیر طبیعی بودن استرس‌ها، این است که به شکل خیلی طولانی مدت با ما همراه باشد.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: اگر زمانی که ما متوجه بیماری کرونا شده و برای پیشگیری از آن یکسری نکات ایمنی را رعایت کنیم اگر تا چند روز اول، مقداری اضطراب و نگرانی داشته باشیم که ندانیم چگونه زندگی مان را جمع و جور کنیم تا اینجا این ترس و نگرانی‌ها طبیعی است.

رضایی اضافه کرد: ولی اگر فردی بعد از گذشت چند ماه از ورود بیماری کرونا به کشور هنوز نتوانسته عملکرد زندگی اش را سامان بدهد و برنامه ریزی برای زندگی اش داشته باشد این‌ها از نشانه‌های غیرطبیعی بودن اضطراب است و نیاز به انجام اقدامات و مداخلاتی برای کاهش آن وجود دارد.

چگونه فشار و استرس‌های دوران قرنطینگی را کاهش دهیم؟

برای کاهش اضطراب های دوران قرنطینگی باید نکاتی را رعایت کنیم.

بکارگیری نظم در زندگی

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به نکاتی درباره کم کردن اضطراب‌های دوران خانه نشینی، تصریح کرد: از آنجا که سبک زندگی مان تغییر کرده در پی آن بسیاری چیز‌ها نیز متفاوت شده است مثلاً بچّه‌ها مدرسه نمی‌روند، برخی اعضای خانواده به سر کار نمی‌روند، برنامه غذایی و خواب مان نیز مختل شده است.

فریبا رضایی ادامه داد: بنابراین سعی کنیم نظم را به ۲ دلیل به حالت قبل برگردانیم، بی نظمی سیستم ایمنی بدن و سیستم تعادلی بدن را دچار اختلال می‌کند و بدن نمی‌داند که چگونه با یک مسئله و مشکل روبرو شود و با آن برخورد کند.

او اظهار کرد: مشکل دیگری که بی نظمی ایجاد می‌کند این است که وقتی مدتی در قرنطینه هستیم و سبک زندگی مان را تغییر می‌دهیم بعد که می‌خواهیم به روال زندگی قبلی برگردیم، چون خواب و خوراکمان تغییر کرده و سبک زندگی مان عوض شده دوباره یک شوک و استرس جدید به بدن و زندگی ما وارد می‌کند پس تا آنجا که می‌شود ساعت خواب، نحوه تغذیه، سرگرمی‌ها و برنامه‌ها را باید تابع نظم خاصی تنظیم کنیم؛ بنابراین یکی از فاکتور‌های بسیار موثر برای کاهش استرس، نظم محسوب می‌شود.

کرونا//

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: ورزش، تغذیه، خواب و تن آرامی را در برنامه سبک زندگی صحیح بگنجانیم.

ورزش

فریبا رضایی با بیان اینکه ورزش از دو جنبه روانی و فیزیولوژیک بر زندگی افراد تاثیر می‌گذارد، تصریح کرد: تحرک بدنی به لحاظ روانی احساس خوب به خانوده‌ها منتقل می‌کند و از نظر فیزیولوژیک، ترشح هورمون کورتیزول (هورمون کورتیزول یکی از هورمون‌هایی است که استرس و تنش را در بدن افزایش می‌دهد) را کاهش می‌دهد و به دنبال آن استرس‌ها کمتر می‌شود.

کرونا//

تغذیه

او با بیان اینکه تغذیه مناسب از دیگر مواردی است که در دوران خانه نشینی باید به آن توجه شود، گفت: تغذیه باید به موقع و سر ساعت تنظیم شود و اختلال در برنامه خوردن‌مان ایجاد نشود.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: نکته قابل توجه دیگر درخصوص تغذیه اینکه سعی شود از تمام ۵ گروه برنامه غذایی که در هرم غذایی به ما توصیه شده استفاده کنیم و حتما میوه جات، سبزیجات، افزایش مصرف آب و نوشیدنی سالم را در برنامه تغذیه مان بگنجانیم.

کرونا//

فریبا رضایی اضافه کرد: هر چه تغذیه مناسب تری داشته باشیم سیستم ایمنی بدن از توان و مقاومت بیشتری برخوردار می‌شود و طبیعتا می‌تواند در کاهش استرس ما تاثیر بگذارد و از طرف دیگر برخی از مواد غذایی جزو موادی هستند که پژوهش‌ها نشان داده ذاتاً می‌توانند در کاهش استرس نقش داشته باشند و اثر بگذارند.

خواب

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه برای کاهش استرس و تغییر سبک زندگی یکی از موارد خیلی مهم تنظیم خواب است، تصریح کرد: سعی کنیم خودمان و اعضای خانواده سر ساعت مناسبی بخوابیم و سر ساعت خاصی بیدار شویم.

او افزود: اگر در بین روز احساس نیاز به خواب می‌کنیم هم خودمان و هم اعضای خانواده حتما خواب بیتوته و کوتاه بعد از ظهر داشته باشیم.

کرونا//

فریبا رضایی گفت: اگر به خاطر استرس و به هر دلیلی دچار کم خوابی هستید و اختلال خواب دارید حتماً باید مفصلاً یا از پزشک درمانگر یا از روانشناسان کمک بگیرید تا تکنیک‌های لازم برای تنظیم خواب را به شما یاد بدهند تا خوابتان تنظیم شود.

تن آرامی

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: تن آرامی یا ریلکسیشن از دیگر موارد تاثیر گذار در کاهش استرس است که حتما باید در برنامه زندگی روزانه در دوران قرنطینه آن را بگنجانیم.

او با بیان اینکه تن آرامی را به چند روش می‌توان انجام داد، اضافه کرد: یا به شیوه تنفس عمیق که مکرر و به کرات باید انجام شود یا به شکل ریلکس کردن بدن است.

فریبا رضایی اظهار کرد: در تنفس عمیق توصیه بر این است که از راه بینی، هوا به مدت ۵ ثانیه به داخل ریه‌ها داده شود، و خیلی عمیق و بعد از اینکه هوا از راه بینی وارد ریه‌ها و دیافراگم مان شد به مدت ۵ ثانیه آن را (هوا) نگه داریم و سپس خیلی آرام آرام و کند هوایی را که نگه داشته ایم از راه دهان به مدت ۵ ثانیه تخلیه کنیم، ۵ ثانیه استراحت کرده و دوباره به همان سبک از راه بینی هوا را داخل می‌دهیم ۵ ثانیه نگه داشته و آرام آن را تخلیه می‌کنیم و به همین ترتیب ادامه می‌دهیم.

کرونا//

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: روزانه توصیه می‌شود به وفور و کرات خانم‌ها و آقایان در همان هنگامی که کار‌های خانه را انجام می‌دهند در هر حالتی که هستید هرچه می‌توانید از این روش استفاده کنید.

او گفت: تکنیک دیگر این است که یک موسیقی خیلی آرام و مورد علاقه خود را پخش کنید، لباس‌های فشرده را از خود جدا کرده و در جایی که احساس آرامش می‌کنید لم داده چشم‌ها را بسته و تمام عضلات بدن را ریلکس کرده و با موزیک همراه شده و در تصور و تخیلتان، خودتان را به شرایطی ببرید که آن شرایط احساس خوب، خوشایند و آرامش بخشی به شما می‌دهد.

 به صورت افراطی در پی کسب اطلاعات درباره کرونا نباشیم

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه دنبال کردن افراطی اخبار یک عامل ایجاد کننده استرس است، افزود: بنابراین توصیه می‌شود افراد، دنبال کردن اخبار را محدود کنند به فرض برای خودشان قانون بگذارند که یک یا ۲ بار در طول روز بیشتر خبر را دنبال نکنند.

کرونا//

فریبا رضایی تصریح کرد: خانواده‌ها دقت کنند اخبار و اطلاعاتی همچون بیماری کرونا، تعداد بیماران، متوفیان، قرنطینه، تعطیل بودن و باز شدن مراکز را صرفاً از خبرگزاری‌ها و سایت‌های معتبر دریافت کنند و با کسب اطلاعات از هر جایی استرس‌های خود را افزایش ندهند.

 داشتن فعالیت‌های مشترک با اعضای خانواده

او بیان کرد: یکی از مکانیزم‌های بسیار موثر در خوشایند کردن ایام قرنطینه و کاهش استرس، فعالیت‌های مشترک با اعضای خانواده است.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: داشتن فعالیت مشترک با اعضای خانواده، همه اعضا را دور هم جمع کرده و روابط خانواده را نزدیکتر می‌کند.

کرونا//

پیدا کردن راه حلی برای سبک زندگی جدید

فریبا رضایی گفت: آن افرادی در دوران قرنطینه خانگی موفق‌تر هستند که بتوانند انتظاراتشان را از مفاهیمی که از قبل در زندگی شان داشته اند تغییر دهند و برای سبک زندگی جدید راه حل پیدا کنند.

کرونا//

او ادامه داد: همه ما باید بدانیم که ما انتهای بیماری کرونا را فعلاً نمی‌دانیم که تا چه زمانی است، می‌دانیم که اکنون در قرنطینه هستیم، اما نمی‌دانیم که تا چند ماه دیگر باید سبک زندگی مان اینگونه باشد پس کسانی موفق می‌شوند که سعی کنند یاد بگیرند راهکار پیدا کنند.

در ایام قرنطینه، منعطف باشیم

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: یاد بگیریم در دوران قرنطینه خانگی منعطف باشیم و روابط خانوادگی را گسترش دهیم.

فریبا رضایی اضافه کرد: کار‌هایی که ما در قبل از قزنطینگی به آن عادت نداشته ایم، اکنون وقتی می‌خواهیم آن را انجام دهیم برایمان سخت و کمی ممکن است ما را اذیت کند بنابراین باید برای کاهش استرس، منعطف باشیم.

او گفت: به فرض وقتی بچه خانواده از والدین در خواست بازی با او را می‌کند اگر یکی از والدین سختگیرانه برخورد کند و بازی نکند، این موضوع می‌تواند استرس، نگرانی‌ها و فشار را، هم برای والدین و هم فرزندان افزایش دهد.

کرونا//

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: توصیه می‌شود در ایام قرنطینه خانگی کار‌های منزل به صورت مشترک انجام شود، به فرض همه اعضای خانواده با کمک همدیگر آشپزی و نظافت و خیلی از کار‌های مشترک دیگر را انجام دهند.

فریبا رضایی بیان کرد: ممکن است یکی از اعضای خانواده تمایلی به انجام کار‌هایی همچون جارو کشیدن و گردگیری کردن نداشته باشند، ولی از لحاظ روانی حتی باید کار‌هایی که مورد علاقه ما نیست برای ایجاد احساس خوب در دیگران انجام دهیم چرا که این موضوع می‌تواند استرس و نگرانی‌های ما را کم کند.

در قرنطینه خانگی کودکان را فراموش نکنیم

او با بیان اینکه در قرنطینه خانگی، کودکان را فراموش نکنیم، اظهار کرد: خیلی وقت‌ها والدین آنقدر درگیر مشکلات و سرگرمی‌های خود هستند که کودکان را فراموش می‌کنند و این می‌تواند استرس و نگرانی ایجاد کند.

کرونا//

نگاه همه یا هیچ را تغییر دهیم

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: برای کاهش استرس‌ها و فشار‌ها باید نگاه همه یا هیچ را تغییر دهیم.

فریبا رضایی تصریح کرد: طرز تفکر بعضی از آدم ها، صفر یا ۱۰۰ یا سیاه و سفید است به فرض فردی که پیش از کرونا می‌خواسته پایان نامه‌ای بنویسد و حالا با وجود ویروس کرونا با توجه به خانه نشینی دسترسی به دانشگاه یا پایان نامه‌های دیگر ندارد و کاسه چه کنم در دست گرفته، انگار دنیا به پایان رسیده است و دیگر هیچ کاری از دستش بر نمی‌آید.

او با بیان اینکه در این مواقع همه اعضای خانواده باید دور هم شده و همه ایده بدهند، ادامه داد: افراد خانواده سعی کنند فشار‌ها را کم کرده و آن تفکر همه یا هیچ خودشان را کاهش دهند.

کرونا//

فریبا رضایی بیان کرد: یکی از راه‌های کمک کننده این است که لیستی از همه کار‌هایی که اگر در قرنطینه نبودیم و باید انجام می‌دادیم، تهیه کنیم.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بعد از تهیه لیست، در مورد هر کدام از کار‌هایی که باید انجام شود اولویت بندی کنیم، اینکه کدام مهم‌تر است و باید سریعتر انجام شود و کدام می‌تواند با تعویق صورت گیرد.

فریبا رضایی تصریح کرد: دوباره برای آن لیستی که در اولویت است و باید حتماً و ضرورتا انجام شود، برنامه ریزی کنیم اینکه چه بخشی از آن را می‌توانیم در حالت قرنطینه، خانه، به شکل غیرحضوری، با شبکه مجازی و یا به صورت تلفنی آن را حل و فصل کنیم و چه بخشی از آن را مجبوریم به شکل حضوری انجام دهیم.

 توجه به سالمندان در دوران قرنطینگی

او اظهار کرد: سعی کنیم در ایام خانه نشینی به والدین و سالمندان بیشتر توجه کنیم چرا که آن‌ها ضعیف‌تر و حساس‌تر هستند و در دوران قرنطینه و تنهایی فشار‌های دو چندانی به آن‌ها وارد می‌شود.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: در اخبار، اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی اعلام می‌شود که سالمندان گروه در معرض خطر هستند، و به همین خاطر استرس و نگرانی هایشان در این خصوص بیشتر می‌شود پس لازم است به آن‌ها توجه بیشتری شود.

کرونا//

تنوع سرگرمی‌ها در ایام خانه نشینی

فریبا رضایی بیان کرد: برای کاهش استرس، سعی کنید اوقات فراغت، برنامه و سرگرمی‌هایی را که در خانه برنامه‌ریزی و تنظیم می‌کنید، تنوع داشته باشد.

او اضافه کرد: اگر نوع سرگرمی فردی که در قرنطینه خانگی بکار برده می‌شود از یک نوع باشد، در طولانی مدت، استرس، اختلاف، خشم و اختلال در روابط خانوادگی ایجاد می‌کند.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: به طور پیشنهادی شهروندان می‌توانند فعالیت‌های روزانه خود را به شکل زیر تقسیم بندی کنند.

فریبا رضایی ادامه داد: بخش اول، سرگرمی‌ها و فعالیت‌های فرهنگی است مثلاً کتاب بخوانیم فیلم‌ها و موسیقی‌های مورد علاقه خود را ببینیم و گوش کنیم و مواردی از این قبیل.

او تصریح کرد: دوم، یادگیری فعالیت‌های هنری است، مثلاً نقاشی بکشیم و موسیقی یاد بگیریم.


بیشتر بخوانید: افراد مبتلا به دیابت در زمان اپیدمی کروناویروس چه اقداماتی باید انجام دهند؟


مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: بخش دیگری از برنامه‌های ایام قرنطینه می‌تواند در حیطه معنوی باشد و روزانه زمانی را برای فعالیت‌های مذهبی، قرار دهیم.

فریبا رضایی اظهار کرد: دسته دیگر از فعالیت‌های روزانه مان تحصیلی و مطالعه باشد، به فرض اگر دانش‌آموز هستید طوری برای خواندن کتاب‌های درسی برنامه ریزی کنید که اگر هفته آینده ناگهانی مدرسه‌ها باز شد آمادگی حضور را داشته باشید و یا اگر در هر شغل و حیطه‌ای فعالیت دارید تلاش شود کتاب‌ها و مطالبی مطالعه کنید که شما را در آن حرفه و کار توانمندتر کند.

او با بیان اینکه بخش دیگر از سرگرمی‌ها می‌تواند تحرکی و ورزشی باشد، تصریح کرد: همچنین در ایام خانه نشینی فعالیت‌های تفریحی احساس خوشایندی ایجاد می‌کند به فرض در گروه‌های خانوادگی که از طریق شبکه‌های مجازی با همدیگر در ارتباط هستند بازی‌های سنتی قدیمی، فکری، معما و مفاهیم این چنینی را طرح کرده و با هم آن‌ها را انجام دهید.

کرونا//

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: فعالیت‌های منزل از دیگر سرگرمی‌هایی است که اعضای خانواده می‌توانند انجام دهند، به فرض برنامه ریزی شود یکی گردگیری کند، دیگری جارو بکشد و یکی ظرف بشوید و به این ترتیب وقتی که همه همزمان برای رسیدن به هدف خاصی برنامه‌ریزی می‌کنند، احساس خوبی دارد.

فریبا رضایی ادامه داد: از دیگر برنامه‌ها در ایام قرنطینه مرور خاطرات می‌تواند باشد، به فرض پارسال که به سفر رفته بودیم چه اتفاقی افتاد و به همین ترتیب خاطرات شیرین و تلخ را با همدیگر مرور کنیم.

او اضافه کرد: از دیگر فعالیت‌ها در دوران خانه نشینی می‌تواند دید و بازدید‌های مجازی و حتی سفر‌های مجازی باشد که برنامه‌ها و نرم افزار‌های آن هم به وفور وجود دارد و خانواده‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.

تماس های مشاوره ای در ارتباط با کرونا و پیامدهای آن

مصطفی محسنی مسئول واحد مشاوره بهزیستی استان فارس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، با بیان اینکه از طریق مرکز مشاوره‌ای تلفنی ۱۴۸۰ از ابتدای سال ۹۸ تاکنون، ۱۲۲ هزار تماس مشاوره‌ای پاسخ داده شده است، اظهار کرد: تماس‌های مرکز مشاوره‌ای تلفنی ۱۴۸۰ در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ و تا قبل از کرونا افزایش ۲۵ درصدی داشته است.

او تصریح کرد: با گسترش کرونا از ابتدای اسفندماه سال ۹۸ نیز با مشاوره‌های مربوط به کرونا تماس‌های مشاوره‌ای افزایش بیشتری داشت.

مصطفی محسنی اضافه کرد: از ابتدای اسفند تا پایان سال ۱۳۹۸ تماس‌های مربوط به کرونا ۸۰ درصد، ولی در سال ۱۳۹۹، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از تماس‌ها مربوط به کرونا بوده است.

او با بیان اینکه هم اکنون و در سال ۱۳۹۹، تعداد تماس‌های مربوط به پیامد‌های کرونا و قرنطینه افزایش پیدا کرده است، افزود: ۴۰ درصد از تماس‌ها، پیامد‌های مربوط به کرونا و قرنطینه است که از آن جمله درگیری و پرخاشگری‌های بین اعضای خانواده، مشکلات خانواده ها، تحصیلی، اشتغال، اقتصادی، مسائل فردی و کودک است.


بیشتر بخوانید: خدمات مشاوره تلفنی ۱۴۸۰


مسئول واحد مشاوره بهزیستی استان فارس ادامه داد: مابقی تماس‌ها هم درباره مشکلات دیگر همچون اعتیاد است.

مصطفی محسنی تصریح کرد: مشاوره‌ها به صورت مهارت آموزی است و موارد بحرانی‌تر که نیاز به درمان دارند به مراکز حضوری مشاوره یا روانپزشکی ارجاع داده شده اند.

او اضافه کرد: برای مشکلات افسردگی و اضطراب نیز جهت مشاوره و درمان راهکار‌هایی به افراد گفته می‌شود.

مسئول واحد مشاوره بهزیستی استان فارس بیان کرد: مواردی هم به مددکاری نیاز دارند که پیشنهاد داده می‌شود با واحد‌های مددکاری صحبت شود.

او با بیان اینکه ۴۰ نفر به شهروندان مشاوره ارائه می‌دهند، تصریح کرد: روزانه و به صورت شیفت بندی ۷ تا ۱۰ نفر از مشاوران از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب و حتی روز‌های تعطیل در شرایط کنونی و شیوع ویروس کرونا به مردم خدمات ارائه می‌دهند.

مسئول واحد مشاوره بهزیستی استان فارس گفت: شماره ۱۴۸۰ بهزیستی در زمینه‌های مختلف کرونا، خانواده، کودک، نوجوان، بالینی و سایر حوزه‌ها مشاوره می‌دهد و همچنین اورژانس ۱۲۳ برای پیامد‌هایی همچون کودک آزاری، همسرآزاری و سالمندآزاری مشاوره‌های لازم را به شهروندان ارائه می‌دهد.

کرونا//

مصطفی محسنی با اشاره به نقش رسانه‌ها در اطلاع رسانی درباره ویروس کرونا، افزود: رسانه‌ها نقش مهم و تاثیرگذاری در آگاه سازی شهروندان دارند چراکه اگر رسانه‌ها نبودند ما نمی‌توانستیم خدمات مان را در این خصوص توضیح و ارائه دهیم.

همچنین قاسم ایزدی مدیر نظارت، اعتباربخشی و صدور پروانه‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اظهار کرد: از یکم اسفندماه سال ۱۳۹۸ تاکنون، ۱۵۸ هزار و ۹۰۶ تماس از سوی مردم با مرکز مشاوره ۱۸۱۹ گرفته شده است.

او  تصریح کرد: از این تعداد تماس، ۷۱ هزار و ۳۲۶ مورد تماس خروجی بوده است (یعنی از خود مرکز با افراد تماس گرفته شده است) و ۸۷ هزار و ۵۷۲ مورد تماس ورودی بوده که از این تماس‌های ورودی ۲۳ هزار و ۵۴۹ مورد فقط مشاوره درخصوص کرونا و مابقی تماس‌ها مشاوره درباره موارد دیگر بوده است.

قاسم ایزدی مدیر نظارت، اعتباربخشی و صدور پروانه‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: شماره تلفن ۱۸۱۹، پاسخگو در رابطه با کرونا، هرگونه اطلاعات درباره مراکز پزشکی، مراکز بهداشتی، درمانی، بیمارستان ها، اعزام بیماران، داروخانه‌ها و مراکزی که خدمات سلامت ارائه می‌دهند، است و شهروندان می‌توانند هرگونه اظهار نظر، پیشنهاد، شکایت و سوال داشته باشند با این شماره تماس بگیرند.

او بیان کرد:  ۶۶۶ هزار و ۸۳۵ مورد تماس از ابتدای سال ۱۳۹۸ تاکنون، درخصوص هر گونه اطلاعات با مرکز مشاوره تلفنی ۱۸۱۹ برقرار شده است.

ایزدی با اشاره به کاهش تماس ها برای مشاوره درباره کرونا از اردیبهشت ماه امسال، اضافه کرد: شهروندان بیماری کووید ۱۹ را جدی گرفته و در صورت نیاز حتما با شماره تلفن ۱۸۱۹ تماس بگیرند، این شماره، به صورت ۲۴ ساعته فعال و پاسخگوی شهروندان است.

اگرچه این روزها، دلتنگ اقوام، خویشاوندان و دوستان بویژه مادربزرگ، عمه، خاله، دائی و عمو‌ها هستیم، حوصله مان سر رفته و دوست داریم به سینما، پارک و جا‌های دیدنی شهر رفته و چرخی بزنیم، اما صبر داشته باشیم، در خانه بمانیم چرا که کرونا به زودی می‌رود و کسانی در مبارزه با آن موفق‌تر هستند که بتوانند در ایام قرنطینگی برنامه ریزی کرده و خانه نشینی را برای خود به یک فرصت تبدیل و راهکار پیدا کنند.

همین کرونا بود که تلنگری به ما زد و یادمان انداخت که سلامتی چه ارزشی دارد و به ما یادآور شد تا قدر لحظه لحظه‌های زندگی را بدانیم.

«در خانه بمانیم»

برخی شهروندان با ماندن در خانه برنامه ریزی کرده و اقداماتی انجام داده و عکس های آن را برای باشگاه خبرنگاران جوان ارسال کرده اند.

کرونا//

کرونا//

کرونا//

کرونا//

کرونا فعلا کنگر خورده، لنگر انداخته/دوران قرنطینگی را چگونه بگذرانیم؟

کرونا//

کرونا//

کرونا//

کرونا//

کرونا فعلا کنگر خورده، لنگر انداخته/دوران قرنطینگی را چگونه بگذرانیم؟

کرونا//

کرونا//

کرونا//

کرونا//

کرونا//

کرونا//

کرونا//

کرونا//

کرونا//

کرونا//

کرونا//

کرونا//

گزارش از: مژده عینی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محبوبه
۱۱:۲۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
جالب بود انشالله همه رعایت کنن
آخرین اخبار