مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان کرد: سازمان مدیریت پسماند باید ناوگان مجزایی را برای حمل ونقل پسماند‌های کرونایی بیمارستان‌ها تجهیز کند.

به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز روز سه‌شنبه در گزارشی با عنوان «آسیب‌شناسی وضع موجود مدیریت پسماند‌های عادی، پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی در شرایط شیوع ویروس کرونا» آورده است؛ با توجه به ناقل بودن پسماند‌های پزشکی و بیمارستانی، مدیریت این پسماند‌ها در حال حاضر از اهمیت مضاعفی برخوردار است که بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.

در این گزارش آمده است: برای تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به‌منظور حفظ محیط زیست کشور از آثار زیان‌بار پسماند‌ها و مدیریت بهینه آنها، ضرورت دارد برای مدیریت اجرایی پسماند‌های عادی و پزشکی تدابیر و ملاحظات ویژه‌ای از چرخه تولید تا دفع نهایی پسماند‌ها با جدیت و دقت اعمال شده و در اولویت اقدامات قرار گیرد.

مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: تدوین معیار جدید و موقت متناسب با شرایط زمان اپیدمی و خاص به استناد بند «ر» ذیل ماده (۶۹) ضوابط و روش‌های مدیریت اجرایی پسماند‌های پزشکی، جزو تکالیف وزارت بهداشت است.

این گزارش اضافه کرد: در شرایط فعلی ضمن پیگیری تدوین ضوابط و معیار‌های جدید مربوط به شرایط اپیدمی، همه مراکز درمانی باید بسته‌بندی پسماند‌های عفونی را به‌صورت سه لایه و حداقل دو لایه انجام دهند. سازمان مدیریت پسماند شهرداری هم در کنار اتخاذ تمهیدات لازم برای گندزدایی، باید خودرو‌های حامل پسماند‌های آلوده به ویروس کرونا، ناوگان ویژه و مجزایی را برای حمل ونقل پسماند‌های بیمارستان‌های معین منتخب تجهیز کند و همه پسماند‌های این بیمارستان‌ها با توجه به ریسک انتشار ویروس کرونا در قالب پسماند عفونی و با ناوگان واحد منتقل شوند.

مرکز پژوهش‌های مجلس یادآور شد: نکته دیگر درباره بحث سوزاندن این پسماندهاست که باید امکانات لازم برای زباله‌سوز‌های مخصوص و استاندارد در کشور ایجاد شود.

بر اساس این گزارش، رعایت دقیق موارد مندرج در قانون مدیریت پسماند‌ها به‌خصوص ماده (۱۳) و (۱۸) آن باید مورد عنایت ویژه قرار گرفته و مطابق ماده (۶٨٨) قانون مجازات اسلامی بدون هیچ ملاحظه کاری با متخلفان امر برخورد قاطع شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار