حاج‌آقاجان در زمان حیاتش، زمین‌های زیادی را وقف حرم مطهر رضوی کرد که بخشی از آن ها، در ناحیه شمالی مضجع شریف امام هشتم (ع) قرار دارد؛ یعنی جایی که امروز بازارچه حاج‌آقاجان روی بخشی از آن بنا شده‌است.

پشت پرده نام گذاری بازارچه «حاج‌آقاجان»به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، زائران و مجاوران حرم رضوی، به احتمال قوی با نام «بازارچه حاج‌آقاجان» آشنایی دارند؛ بازارچه‌ای در شمال حرم و در مجاورت خیابان طبرسی که به داشتن اجناس ارزان معروف است. خیلی‌ها فکر می‌کنند که این بازارچه، قدمت فراوانی دارد؛ اما بد نیست بدانید که این مکان، در دهه ۱۳۵۰ خورشیدی، برای نظم دادن به وضعیت دستفروشان مشهد به وجود آمد؛ یعنی هنوز عمرش به نیم قرن نرسیده است!

با این حال، نام حاج‌آقاجان، یک نام ریشه‌دار و قدیمی است؛ معماری خوشنام در اوایل دوره قاجار که می‌گویند دست کم طراحی واجرای بخشی از بنای صحن نو (آزادی) را در عصر فتحعلی‌شاه برعهده داشته‌است. حاج‌آقاجان در زمان حیاتش، زمین‌های زیادی را وقف حرم مطهر رضوی کرد که بخشی از آن ها، در ناحیه شمالی مضجع شریف امام هشتم (ع) قرار دارد؛ یعنی جایی که امروز بازارچه حاج‌آقاجان روی بخشی از آن بنا شده‌است.

منبع: خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.