رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از کمبود نیروی انسانی در بخش‌های مختلف این دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب دا) اعلام کرد: ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان روز گذشته در نشست با نمایندگان منتخب استان در مجلس یازدهم شورای اسلامی با اشاره به کمبود‌های این دانشگاه گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان با کمبود یک هزار و ۵۰۰ نفر نیرو در بخش‌های مختلف دانشگاه به ویژه در حوزه پرستاری، کمک پرستاری و بهورز مواجه است.

او مساعدت نمایندگان منتخب مردم گیلان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای حل چالش‌های حوزه سلامت استان خواستار شد و افزود: این دانشگاه با قدمت ۳۵ ساله، تاکنون خدمات قابل‌توجهی در حوزه‌های بهداشتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی ارائه کرده است، اما هنوز شاهد کمبود‌های بسیاری در بخش بهداشت و درمان استان هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در کشور اظهار داشت: در راستای طرح تحول سلامت، تغییرات زیادی در دانشگاه‌های سراسر کشور ایجاد شد، اما استان گیلان در این زمینه نتوانسته موفق عمل کند.

سالاری با بیان اینکه در راستای طرح تحول سلامت، احداث ۱۰ کلینیک تخصصی در استان آغاز شد، گفت: از این تعداد ۲ کلینیک در حد ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و ۸ کلینیک در شهرستان‌های مختلف با پیشرفت فیزیکی حدودا ۵۰ درصد دچار ماده ۴۸ شده و غیرفعال شدند و هنوز هیچکدام به بهره برداری نرسیدند.

او به فرسودگی فضای فیزیکی و تجهیزات آزمایشگاهی گیلان اشاره کرد و افزود: آزمایشگاه‌های گیلان از سال ۸۶ از تجهیزات محدودی برخوردار بودند، اما اکنون نه‌تن‌ها در حال تجهیز به دستگاه‌های بروز هستیم بلکه در بیمارستان رازی نیز آزمایشگاه مرکزی گیلان در مساحت ۴۰۰ مترمربع در حال نهایی شدن است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به تجهیز مراکز بیمارستانی به سی تی اسکن بیان کرد: در ۱۰ سال اخیر تنها ۲ دستگاه سی تی اسکن وارد گیلان شده بود، در حالی که با پیگیری‌های به عمل آمده در ماه‌های اخیر، ۴ دستگاه جدید وارد گیلان شده است.

سالاری خاطرنشان کرد: همچنین با بهره‌برداری از ۳۰ تخت ICU جدید در مرکز رازی، در حال حاضر ظرفیت تخت‌های ICU در گیلان از ۹۰ تخت به ۱۲۰ تخت درمانی افزایش‌یافته است.

او همچنین احداث مرکز اورژانس پشتیبان در رشت را یکی دیگر از دستاورد‌های اخیر دانشگاه عنوان کرد و گفت: این سایت به‌عنوان یک مرکز پشتیبان در سایت لاکان در حال احداث بوده و کاربری آن علاوه بر درمان متناسب با بخش‌های مختلف آموزشی، تحقیقاتی و غیره نیز خواهد بود.

دبیر ستاد مقابله با کرونا گیلان همچنین با اشاره به تشکیل بسیج ملی مبارزه با کرونا افزود: این ستاد با همکاری سپاه و بسیج از ۱۷ اسفند ماه ۹۸ در سطح استان تشکیل شد.

سالاری با اشاره به نشست‌های خود با رئیس سازمان برنامه و بودجه به منظور جذب اعتبارات ملی برای مدیریت بحران کرونا گیلان اعلام کرد: در این راستا در ۲ مرحله موفق به جذب اعتبارات ۳۰ و ۲۰ میلیارد تومانی برای مقابله با کرونا در گیلان شدیم.

او افزود: همچنین برای جبران بخشی از عقب‌ماندگی‌های زیرساختی و درمانی و تجهیز مراکز درمانی به ملزومات ضروری برای مقابله با کرونا نظیر ونتیلاتور، اکسیژن ساز، تخت و سایر ملزومات، ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای استان جذب‌شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به تجهیزات حفاظت فردی تحویل گرفته‌شده از وزارت بهداشت در بحران کرونا گفت: ۱۵۰ هزار ماسک، ۴۵ هزار کاور، ۱۷ هزار لباس ایزوله، ۲۱۵ هزار دستکش، ۲ میلیون ماسک جراحی، ۱۰ هزار عینک و شیلد و ۴۸ هزار پیش‌بند نایلونی از هیئت‌امنای صرفه‌جویی ارزی وزارت بهداشت جذب‌شده است.

سالاری در ادامه به راه‌اندازی سامانه‌های پاسخگویی و مشاوره به مردم در ۴۴۰۱ در دانشگاه اشاره و تصریح کرد: بیش از ۳ هزار و ۷۱۰ مورد مشاوره مردمی از ۷ اسفند ماه توسط کارشناسان در این سامانه‌ها ارائه‌شده است.

او مساعدت مجمع نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی را در توسعه و ارتقای سلامت گیلان موثر دانست و حمایت و تلاش نمایندگان مجلس را برای ساخت و خرید خوابگاه دانشجویان، جذب حداقل یک هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی در دانشگاه، پیگیری اعتبار برای طرح‌های عمرانی تحول سلامت، پیگیری بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی لاکان، توسعه مراکز بیمارستانی از جمله بیمارستان ۱۷ شهریور و سایر نیازمندی‌های استان در حوزه بهداشت، درمان، آموزش و تحقیقات را خواستار شد.

جمعی از نمایندگان منتخب مردم گیلان در مجلس یازدهم نیز در این نشست، ضمن تقدیر و تشکر از جانفشانی‌های کادر سلامت استان، به بیان دغدغه‌ها و چالش‌های بخش سلامت حوزه انتخابیه خود پرداخته و بر اهتمام تلاش مضاعف برای حل مشکلات در این حوزه تأکید کردند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.