سال گذشته ۱۹۹ فقره جواز تاسیس در بخش کشاورزی استان صادر شده که این اقدام در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خود از ۴۰ درصد افزایش برخوردار است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، خلیل فعله‌گری معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: این تعداد طرح که جواز تاسیس آن‌ها صادر شده است با پنج هزار و ۸۷۲ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده احداث می‌شوند که در نتیجه آن برای ۲ هزار و ۲۰۳ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

او افزود: همچنین در سال گذشته در این استان ۸۶ فقره پروانه‌بهره برداری صادر شده که با سه هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری احداث شده و برای ۷۷۵ نفر نیز به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

 فعله‌گری بیان کرد: احداث و تجهیز مزرعه پرورش اسب، احداث گلخانه، احداث سیلوی آرد گندم، طرح پرورش گاو اصیل شیری و سردخانه از جمله طرح‌هایی به بهره‌برداری رسیده در سال گذشته است.

او افزود: تعداد پروانه‌های بهره برداری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خود (۱۳۹۷) ۱۳ کاهش داشته، اما میزان سرمایه گذاری در این طرح‌ها ۴۷ درصد افزایش داشته است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه پرداخت تسهیلات از جمله حمایت‌های دولت برای اجرای طرح‌های سرمایه گذاری است افزود: در سال گذشته هشت هزار و ۵۹۹ میلیارد ریال با استفاده از منابع مختلف به بخش کشاورزی استان تسهیلات بانکی پرداخت شده است.

فعله گری افزود: این میزان تسهیلات در قالب ۲۲ هزار و ۹۴۲ پرونده پرداخت شده که در نتیجه آن علاوه بر ایجاد ۲ هزار و ۴۰۸ فرصت شغلی جدید، اشتغال ۲۰ هزار و ۹۶۳ نفر از بهره برداران بخش کشاورزی تثبیت شده است.

او منابع اعتباری تسهیلات پرداختی در سال گذشته را ۱۰ ردیف اعلام کرد و گفت: این ردیف‌ها شامل کمک بلاعوض آبیاری تحت فشار قانون بودجه سال‌های ۹۷ و ۹۸، خط اعتباری مکانیزاسیون، اشتغال پایدار روستایی، اشتغال فراگیر، مشاغل خانگی، بند الف تبصره استانی، کمک‌های فنی و اعتباری، سرمایه در گردش بخش کشاورزی و رونق تولید است.

فعله گری یادآور شد: این میزان تسهیلات توسط ۱۰ بانک عامل پرداخت شده که شهرستان‌های دهگلان با یک هزار و ۸۹۰ میلیارد ریال، کامیاران با یک هزار و ۲۶۳ میلیارد ریال، سنندج با یک هزار و ۵۶ میلیارد ریال و بیجار با یک هزار و ۲۵۶ میلیارد ریال در رتبه‌های اول این پرداختی‌ها قرار دارند.

استان کردستان دارای ۲۸۲ هزار هکتار با یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان های موفق در حوزه کشاورزی باشد.

هم اکنون این استان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی که شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی حدود ۱۲ درصد است.

کردستان دارای سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین و ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.