آموزش و پرورش در هفته ای که گذشت؛

از تعویق فعالیت شبکه شاد تا احتمال زودهنگام اتمام سال تحصیلی

آموزش و پرورش در روزهای نیمه تعطیل سال جدید با مسائلی درباره آموزش مجازی و احتمال اتمام زودهنگام سال تحصیلی مواجه بود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورشگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در اولین هفته بعد از تعطیلات نوروزی با اخباری چون  «احتمال اتمام زودهنگام سال تحصیلی ۹۸-۹۹ »، «سرگردانی کنکوری‌ها میان تصمیم‌های متغیر؛ راهکار جبران چیست؟ » و «فعالیت شبکه شاد به تعویق افتاد » سپری شد.

احتمال اتمام زودهنگام سال تحصیلی ۹۸-۹۹

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: براساس آخرین اطلاعات از وزارت بهداشت بعد از پایان فروردین برای فعالیت مدارس و سال تحصیلی تصمیم گیری می‌کنیم، همچنین به خانواده اطمینان می‌دهم سلامت دانش آموزان برای ما اهمیت دارد، ستاد ملی کرونا به ما تفویض کرده است در مناطقی که اجازه داریم مدارس دایر شود نوبتی اداره شوند و همچنین تعداد دانش آموزان کمتر باشد.

او ادامه داد: تمهیداتی اندیشیده شده است تا برای دروس غیرحضوری، برخی از طریق کار‌های تحقیقاتی و بخشی به صورت حضوری انجام خواهد شد. در نظر داریم اگر زمان اجازه بازگشایی به سال تحصیلی آینده لطمه بزند، ناگزیر به اتمام سریعتر سال تحصیلی قبلی هستیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره فعالیت مدارس غیردولتی با اشاره به اینکه جریان آموزش در این مدارس ادامه دارد، گفت: خود موسسان نیازمند حمایت‌هایی هستند و این موضوع را با ستاد اقتصادی کرونا بررسی کنیم تا از تسهیلاتی که دولت برای دستگاه‌های آسیب پذیر ناشی از کرونا در نظر گرفته است، بهره بگیرند.

سرگردانی کنکوری‌ها میان تصمیم‌های متغیر؛ راهکار جبران چیست؟

بعد از چند مدت بلاتکلیفی و نگرانی که داوطلبان کنکوری در پی سرگردانی تاریخ برگزاری کنکور داشتند، ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش گفت که تعویق زمان برگزاری کنکور مسئله‌ای نیست که بتوان الان برای آن تصمیم گیری کرد و اگر تقویم آموزشی آموزش و پرورش عوض شود زمان برگزاری کنکور سراسری هم به تبع آن تغییراتی دارد، اما با توجه به این شرایط هنوز تصمیم برای تغییر تقویم آموزشی از سوی آموزش و پرورش مطرح نشده است تا ستاد کرونا در این مورد تصمیم گیری کند و آموزش و پرورشی‌ها هم مدتی است از بررسی سناریو‌های مختلف برای تغییر تقویم آموزشی سخن می‌گویند، اما هنوز اعلام رسمی نشده است.

هامون سبطی این کارشناس حوزه آموزش و پرورش معتقد است شاید باقی ماندن حدود ۲۰ درصد پایانی کتاب های سال دوازدهم برای موفقیت در امتحانات نهایی دانش آموزان مشکل ساز باشد اما در رقابت داوطلبان کنکور ۹۹ تاثیرش چشمگیر نیست، از سویی بسیاری از دانش آموزان کنکوری ترجیحشان خودآموزی در خانه یا در کلاسهای ویژه کنکور است که این تعطیلات زودرس امکان آن را بیش از پیش فراهم آورده است و البته باید به یاد داشت که تمام این توضیحات مربوط به نیمی از داوطلبان کنکور ۹۹ است.

فعالیت شبکه شاد به تعویق افتاد

مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش طی اطلاعیه‌ای از به تعویق افتادن راه‌اندازی شبکه اجتماعی دانش آموزان (شاد) به دلیل صیانت از حقوق آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان و حصول اطمینان از امن بودن بستر ارتباطی این شبکه خبر داد.

در این اطلاعیه با اشاره راه‌اندازی آزمایشی شبکه اجتماعی دانش آموزان (شاد) در هفته‌های گذشته آمده است: به دلیل تأکید وزارت آموزش و پرورش بر صیانت از حقوق آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان و امن بودن بستر ارتباطی بین معلمان و دانش‌آموزان در شبکه اجتماعی دانش آموزان (شاد)، این کار نیاز به زمان بیشتر برای بررسی فنی و کسب اطمینان لازم را دارد؛ بنابراین وزارت آموزش و پرورش ضمن تأکید بر اهمیت راه‌اندازی چنین بستری برای برقراری ارتباط مجازی بین دانش‌آموزان و معلمان، زمان راه‌اندازی این شبکه تا حصول اطمینان از شروط بالا به تعویق می‌افتد.

چگونگی توسعه محتواهای آموزش مجازی در برنامه درسی

مسعود فیاضی مدیرکل دفتر تکنولوژی آموزشی درباره برنامه‌ریزی برای توسعه آموزش‌های مجازی در برنامه درسی اظهار کرد: با توجه به اینکه ورود هر نوع محتوایی به فرآیند تعلیم و تربیت رسمی را درست نمی‌دانیم معیاری مبتنی بر رویکرد‌ها و سیاست‌های حوزه‌های یازده گانه یادگیری را مورد توحه قرار داده ایم.

او ادامه داد: با توجه به این معیار‌ها ورود محتوا‌های در بستر آموزش آنلاین را می‌پذیریم و از طرفی به نقش بخش خصوصی هم اهمیت می‌دهیم که در صورت کسب استاندارد‌های لازم مجوز ورود محتوای این بخش را در نظام تعلیم و تربیت رسمی صادر می‌کنیم.

تمام مدارس سیل زده تا پایان ۹۹ بازسازی می‌شوند

مهراله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بیان کرد: در استان گلستان ۳۲۶ مدرسه با ۲ هزار و ۱۵۳ کلاس درس دچار آسیب شد تعمیرات جزئی و اساسی این مدارس نیز تا مهرماه سال ۹۸ به پایان رسید، تا پایان سال تحصیلی ۵ مدرسه که باید تخریب و مجددا بازسازی شده و به بهره‌برداری رسید، باقی مدارس که نیازمند تخریب و بازسازی بودند تا مهرماه سال ۹۹ و بخشی تا پایان سال ۹۹ بازسازی و تحویل می‌دهیم.

رخشانی مهر اظهار کرد: در استان خوزستان ۱۱۴ مدرسه با ۴۵۸ کلاس درس در استان خوزستان آسیب دید، مدارسی که نیازمند تعمیرات اساسی و جزئی بود، تا مهرماه به بهره‌برداری رسید. برای تعمیرات اساسی و ساخت مدارس جدید ۱۷/۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، ۲/۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی، حدود حدود ۸۶ میلیارد تومان از محل اعتبارات خیرین تامین شد.

غافلگیری آموزش مجازی؛ حقیقتی تلخ در نظام تعلیم و تربیت

شبکه تعاملی سینا بعد از پخش آزمایشی و طرح‌های روی کاغذ مانده بسیاری که برای آن ترسیم شد در همان دوره پخش آزمایشی با شائبه‌های بسیاری از رانت در فعالیت تا امن نبودن حریم شخصی مواجه شد البته که هیچگاه با سند و مدرک درباره این موضوع شفافیت وجود ندارد و در نهایت هم که بعد از آن سر و صدا ناکام متوقف شد.

عادل برکم فعال حوزه آموزش و پرورش  درباره مشکلات شبکه سینا و علت جایگزینی شبکه شاد همچنین ضرورت این شبکه بیان کرد: در مورد خود شبکه سینا، چون هیج وقت ضرورت، نحوه استفاده و ویژگی‌های آن مشخص نشد، نمی‌توان نظری داد چراکه صرفا یک افتتاح نمایشی داشت.

او درباره شبکه شاد هم که فعالیتش به تعویق افتاد، اظهار کرد: شبکه اجتماعی تعریف مشخصی دارد و نمی‌توان به پیام رسان عنوان شبکه اجتماعی را نسبت داد؛ در شرایط فعلی تنها اتفاق، وجود یک ربات گروه ساز است که زمان افتتاح آن مشخص است و این در حالی است که امسال ۱۰ میلیارد بودجه به همین سامانه آموزش مجازی اختصاص یافته است و برنامه آموزش و پرورش معلوم نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
France
ناشناس
۲۲:۵۴ ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
مسئولین آموزش و پرورش لطفا با آمار هايتان و درصد های غیرقابل باورتان به بچه ها استرس ندهید.دقیقا از کجا می دانند 80 درصد مطالب تدریس شده است.ما که حدودا 40-50% را نخوندم.
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۱:۰۴ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
دوست عزیز !
در امتحانات نوبت اول حداقل 50 درصد مطالب امتحان گرفته میشوند
دهه سوم دی ماه و کل بهمن ماه هم 20 درصد مطالب گفته شده.
تا اینجا میشود 70 درصد و چیزی حدود 20 درصد باقیمانده هم در شبکه آموزش درس داده شده که میشود 90 درصد
Germany
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
در جواب به امیر. باشه شما 90 درصد رو یادگرفتی دیگه؟؟؟
حالتو بعد از کنکور و امتحانات خواهم پرسید.
Turkey
محمد
۱۶:۲۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
در جواب امــیر .

با این همه ساعات کم درسی . نقص کتب ، تعطیلی به هر بهانه ای 30 درصد هم به زور تا دی ماه تدریس شد عزیز .
بهمن ماه هم باز تعطیلات و.... ما در خود بهمن ماه به حد نصاب 50 درصد رسیدیم .

و اینکه حتما شوما با چرندیات تلوزیون و شاد میتونی از پس کنکور و تست بر بیای اره؟؟؟؟ / به قول دوستمون بعد کنکور نتایجت دیدینی هس
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۲:۰۸ ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
اساساً پول هدر دادن است . من دو فرزند دارم ودر شبکه شاد عضو شده ایم اختلالات زیادی دارد وفکر نمی کنم شبکه ی امنی باشد .
آموزش وپرورش می توانست حقوق معلم ها را به ازای آموزش قابل حصول وقابل لمس برای دانش آموزان پرداخت نماید.
تنها کاری که برخی مدارس انجام می دهند دادن چند سوال به دانش آموزان است که بدبخت پدر ومادر باید هم راهنما بشن هم معلم هم مدیر و تست زن و غیره و غیره و آخر سر معلم جواب پاسخ نامه را در کانال بزاره تا تصحیح شود. ودیگر هیچ .آموزشی از مطالب صورت نمی گیرد.
آخرین اخبار