مدیرعامل سازمان بنادر گفت: جابجایی سهم بار در حوزه حمل و نقل دریایی کشور به ویژه در بنادر امام خمینی (ره) و شهید رجایی به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

افزایش سهم ریل در بخش دریایی کشور / حمل کالاهای اساسی توسط ناوگان ریلیمحمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه خوشبختانه اقدامات و تحولات خوبی در سال گذشته و همچنین در روز‌های ابتدایی امسال در رابطه با همکاری و جا به جایی کالا‌ها توسط حمل و نقل ریلی صورت گرفته است، گفت: در سال گذشته اقدامات لازم در قالب همکاری با بخش ریلی و افزایش سهم ریل در بندر امام خمینی (ره) را داشتیم و سعی کردیم این اقدامات را در سایر بنادر کشور از جمله بندر شهید رجایی و بندر چابهار دنبال کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر توضیح داد: در اوایل امسال میانگین واگنی که در بندر امام خمینی (ره) بارگیری داشته بیش از ۱۰۰ واگن بوده که این آمار نشان دهنده افزایش سهم قابل توجه ریل در حوزه دریایی بوده است.

او با اشاره به اینکه سعی کردیم این اقدامات را در بندر شهید رجایی و به صورت ترکیبی بین ریل و جاده در دستور کار قرار دهیم، گفت: کالا‌های اساسی تخلیه و در کنار کشتی‌ها قرار می‌گیرد و از طریق ریل بخشی از آن جا به جا و بعد از آن از طریق بخش حمل و نقل جاده‌ای و با استفاده از کامیون‌ها بار‌ها به نقاط مختلف کشور جا به جا می‌شود که این اقدام برای اولین بار در حوزه حمل و نقلی کشور انجام شده است.

راستاد بیان کرد: برای اولین بار با استفاده از این اقدام سعی کردیم سهم حمل و نقل ریلی را برای جا به جایی کالا‌های اساسی در کشور به شکل چشمگیری افزایش دهیم.

مدیرعامل سازمان بنادر ادامه داد: تخلیه کالا‌های اساسی به ویژه در بندر شهید رجایی به شکل مستمر و با نُرم مناسب در حال انجام است و بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته و طی همکاری‌هایی که با شرکت راه آهن انجام شده عمده بار‌ها توسط ناوگان حمل و نقل ریلی صورت می‌گیرد.

او افزود: در گذشته حمل کالا تنها به وسیله کامیون‌ها و در محوطه‌های داخل بنادر حمل و تخلیه می‌شد، اما با استفاده از حمل و نقل ریلی علاوه بر کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط زیست شاهد ارتقاء بهره‌وری شبکه ناوگان حمل و نقل ریلی خواهیم شد و از سوی دیگر زمان انجام تشریفات گمرکی هم کاهش خواهد یافت.

گفتنی است؛ چندی پیش اولین محموله کشتی ۷۰ هزار تنی غلات با همکاری ناوگان ریلی جا به جا شد و این محموله به سیلو‌های شهر‌های کرمان، یزد، اصفهان، تهران و مشهد حمل شد. در این زمینه در روز‌های پایانی سال گذشته تفاهم‌نامه همکاری بین راه‌آهن و سازمان بنادر جهت افزایش سهم ریل در زمینه جا به جایی کالا‌ها در پایانه‌های بندری منعقد شد و خوشبختانه از روز‌های ابتدایی امسال هم اقدامات در زمینه جا به جایی کالا‌ها به شکل چشمگیری در حال انجام است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار