رئيس ديوان عالي كشور گفت:اصول قضاوت برپایه عقلانیت ،معنویت و عدالت مفهوم پیدا می کند.

به گزارش حوزه حقوقفي قضايي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي ديوان عالي كشور آيت الله محسني گركاني رئيس ديوان عالي كشور در جلسه هيات عمومي اصراري حقوقي ديوان عالي كشور ضمن تشكر از مجموعه قضات ديوان عالي كشور ،گفت :قضات ديوان عالي كشور با آراء پسنديده و ستوده شان مايه آبروي ديوان عالي در كشور شده اند.

وي بابيان اين كه ملت ايران،‌با واژه قضاوت ، دادرسي و دادگستري آشنايي هستند افزود: «القضاء فصل الامر ، قولاً او فعلاً »فصل به معني بريدن و تمام كردن است و معني قضاوت خاتمه دادن به دعاوي و منازعات است .

رئيس هيات عمومي ديوان عالي كشور در ادامه اظهار داشت : قضاوت يكي از منظومه هاي معرفتي و فكري و علمی اسلام ناب محمدي براساس قرآن كريم است و بر مبناي ولايت فقيه و خط امام (ره) و رهبري تعريف مي شود .

آيت الله محسني گرگاني مكتب قرآن ، مكتب عقلانيت ، معنويت و عدالت دانست و تصريح كرد:استمرار بر مكتب قرآن و مفاهيم و درك آن به بركت ولايت اهل بيت(ع) ور هنمودهاي داهيانه مقام معظم رهبري تداوم پيدا كرده است .

وي با بيان اينكه اصول قضاوت بر پايه عقلانيت ، معنويت و عدالت مفهوم پيدا مي كند ،خاطر نشان كرد: در راس قضاوت ، مساله اخلاص قرار دارد و اين وظيفه مقدس را با خلوص نيت انجام دادن و خدمت صادقانه به مردم كردن و دفع ظلم از مظلوم نمودن است .

آيت الله محسني گرگاني با بيان اين كه منظومه فكري ، اجتماعي و اخلاقي بايد در مجموعه دستگاه قضايي ظهور پيدا كند و عملياتي شود ،افزود:مردم از كسي كه خداوند به او مقام قضاوت را عطا فرموده انتظار دارند كه در اختلافات و نزاعها بحق داوري كند و عدالت محور باشد تا ثمره آن كه امنيت و آرامش اجتماعي است كام مردم را شيرين كند.

وي در ادامه دستگاه قضايي كشورمان پلي براي خدمت و تحكيم ارزشهاي الهي دانست و گفت: پست و مقام قضايي به خودي خود يك ارزش تلقي نمي شود بلكه وسيله اي است براي رسيدن به اهداف عاليه قضايي كه احقاق حق و دفع ظلم از مظلومين است .

رديس ديوان عالي كشور تصريح كرد: ما بايد عمليات رفتاري قضاء را به يك انديشه و ارزش بنيادين و رفتاري و الگوي عملي در آوريم و براي دادرسان نهادينه كنيم .
آيت الله محسني گرگاني ضمن توصيه به قضات دربرابر انحراف بعضي از پرونده ها و انديشه هاي نادرست بايد با سعه صدر و هوشمندي و تدبير قضايي ايستادگي كنند،بيان كرد:قضات كشورمان بايد احقاق حق را محور و نتيجه داوري خود بدانند.

وي با اشاره به جايگاه رفيع ديوان عالي كشور افزود: قوه قضائيه از يك مجموعه مرتبط به يكديگر تشكيل شده و مديريت اين مجموعه ، مغز متفكر آن و ديوان عالي كشور نيز قلب آن مي باشد .

آيت الله محسني گرگاني فت:ديوان عالي كشور تامين كننده نيازها و كمبودهاي قضايي است و براي تامين و تضمين سلامت دستگاه قضايي ، بايد خوب ، منظم و دقيق كار كند .

وي قضات ديوان عالي كشور را از اركان فكري و علمي قوه قضائيه كه از قضاتي پارسا و پاكدامن برخودار است برشمرد.
رئيس ديوان عالي كشور درادامه بيان كرد:مردم ديوان عالي كشور را باور دارند زيرا ديوان پيشاني دستگاه قضايي است.
رئيس هيات عمومي ديوان عالي كشور ودر پايان ضمن ابراز اميداوري به توسعه دامنه فرجام خواهي در ديوان عالي كشور اشاره و اظهار داشت: اميدوارم دامنه فرجام خواهي در آينده توسعه پيدا كند تا انتظارات مردم در اين زمينه برآورده شود.


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار