مدیر گروه مبارزه با بیماری‌ها و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۸ مورد جدید به آمار مبتلایان به کرونا در استان افزوده شده است، گفت: خوشبختانه در این مدت فوتی نداشتیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مهدی شفیعی، مدیر گروه مبارزه با بیماری‌ها و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان  در نشست خبری مجازی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۴ مورد آزمایش از دانشگاه‌ها ارسال شده است که ۸ مورد جدید ابتلا قطعی به ویروس کرونا داشتیم و در مجموع از ابتدای اپیدمی تاکنون، آمار مبتلایان به این ویروس در استان کرمان  ۱۶۹ مورد است.

او با بیان اینکه از دیروز تاکنون مورد فوتی نداشتیم و آمار متوفیان همان ۱۷ نفر است، افزود: از ۸ موردجدید، ۶ نفر خانم و ۲ نفر آقا بوده‌اند که متوسطه سن آن‌ها ۶۳ سال اعلام شده است.

شفیعی با بیان اینکه از ابتدای اپیدمی تاکنون ۹۸۳ مورد آزمایش انجام شده است، بیان داشت: از این تعداد جواب تست  ۱۶۹ مورد، مثبت اعلام شده است و ۱۴۱ مورد با تشخیص قطعی کرونا بستری شدند.

او  با بیان اینکه در حال حاضر ۵۵ بیمار در بیمارستان‌های سطح استان، تحت درمان هستند، افزود:  ۶ نفر نیز در نقاهتگاه‌ها تحت مراقبت و ادامه درمان هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به تفکیک آمار مبتلایان به کووید ۱۹ تا روز گذشته در سطح زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: از ۱۲۶ مورد مبتلا به ویروس کووید ۱۹ تا روز گذشته (شنبه دوم فروردین ماه) در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۱۱۰ مورد مربوط به حوزه شهرستان کرمان و حومه، ۹ مورد مربوط به شهرستان زرند، یک مورد مربوط به شهرستان رابر، یک مورد مربوط به شهرستان بافت، ۲ مورد مربوط به شهرستان ارزوئیه و ۳ مورد نیز مربوط به شهربابک بوده است.

او با بیان اینکه از ۸ مورد مبتلای جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، ۲ نفر مربوط به یک خانواده بوده که یک نفر از این خانواده در ۳ روز گذشته به این ویروس مبتلا و در بیمارستان بستری شده بود، افزود: ویروس کرونا در حال ورود به خانواده ها است و هم اکنون درگیری خوشه‌ای با این ویروس را در حال تجربه کردن هستیم و موضوع خانه امن را با رفت و آمد‌های بی جا، رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی و کاهش فاصله‌ها  در خانه، نا امن کرده ایم.

سید وحید طباطبایی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در ادامه گفت: مردم باید بدانند که ویروس کرونا در هوا وجود ندارد و تنها در بدن افراد آلوده است و از طریق تماس با فرد بیمار و یا سطوح این ویروس انتقال پیدا می‌کند.

او با بیان اینکه این شرایط سبب اضطراب مردم شده است، افزود: برای کاهش اضطراب توصیه می‌شود مردم حتما روزانه ۲۰ دقیقه پیاده روی کنند و اگر در هنگام پیاده روی فاصله گذاری اجتماعی و آداب عطسه و سرفه رعایت شود، مشکلی ایجاد نمی‌شود.

طباطبایی گفت: آمار مبتلایان به ویروس کرونا در میان کادر پزشکی و درمانی استان کرمان، تفاوت معناداری با دنیا ندارد و طبیعی است که پرسنل کادر درمانی به دلیل آنکه در خط مقدم مبارزه با این بیماری قرار دارند، در معرض ابتلای بیشتری هستند. 

در ادامه‌ی این نشست، دکتر حمید شریفی، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: احتمالا تعداد مبتلایان به کرونا ۱۰ تا ۲۰ برابر موارد تایید شده است و اگر مردم در کنترل شیوع بیماری مشارکت نکنند، خرداد سختی را تجربه خواهیم کرد.

او  به علل کم بودن تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در استان کرمان پرداخت و بیان کرد: یکی از علل کاهش مبتلایان به ویروس کرونا در استان کرمان، نسبت به سایر استان‌های کشور این موضوع بوده که این ویروس دیرتر از سایر استان‌های کشور در کرمان شناسایی و دیده شده و همین امر سبب شد که مردم به این اپیدمی حساس‌تر شده و بیشتر مسائل فاصله گذاری اجتماعی، بهداشت فردی و گندزدایی و ضدعفونی کردن سطوح را رعایت کنند.

دکتر شریفی با تاکید بر اینکه احتمال افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در استان در روز‌های آینده دور از انتظار نیست، گفت: اگر در روز‌های گذشته، روند بیماری در استان کاهشی بوده، نباید مردم را فریب دهد و مردم باید بدانند هر زمان که رفت و آمد و مسافرت‌ها افزایش پیدا کند، باید ۴ یا ۵ روز بعد انتظار انفجار مبتلایان به کووید ۱۹ را داشته باشیم.

او افزود: امروز تنها کاری که می‌توانیم در مقابله با این ویروس انجام دهیم، رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی است و در این راستا نیز باید همه کمک کنند تا بتوانیم از فروردین و اردیبهشت ماه امسال به سلامت عبور کنیم و امیدوار باشیم که این ویروس در فصل گرما، فعالیتش را  همانند ویروس‌های خانواده خودش کاهش دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مرگ و میر‌های ناشی از مسمومیت‌های الکلی در کشور گفت: متاسفانه تعداد مرگ و میر ناشی از مسمومیت الکل، بیشتر از تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در برخی از استان‌ها شده است که جای تاسف دارد و مردم باید بدانند که خوردن الکل تاثیری در مصونیت از بیماری کووید ۱۹ ندارد و حتی می‌تواند اثرات جانبی بیشتری را برای شخص به همراه داشته باشد، ضمن آنکه باید به این موضوع توجه داشت که الکل برای ضد عفونی کردن سطوح موثر است و خوردن آن هیچ کمکی در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا نمی‌کند.

او بیان داشت: در استان کرمان تقریبا در پیک بیماری کووید ۱۹ قرار دادیم و پیش بینی می‌کنیم، تقریبا تا خردادماه درگیر این بیماری باشیم،  اما اگر مردم کمک و مشارکت کنند،  خیلی راحت می‌توانیم این بیماری را کنترل کنیم.

دکتر شریفی خطاب به کسانی که قصد سفر دارند، گفت: فردی که مبتلا به کرونا است و هنوز علائم در شخص نمایان نشده و سفر می‌کند، ممکن است بعد از حدود ۵ یا ۶ روز، علایم بیماری در بدن فرد آشکار شود. حال اگردر شهری دیگری حضور داشته باشد، باید خدمات درمانی و بهداشتی مربوط به این بیماری را با سختی دریافت کند، ضمن آنکه خانواده آن‌ها نیز دچار مشکلات متعددی خواهند شد.

او بیان کرد: ویروس کرونا قصد کنترل رفتار ما را دارد و ما نیز می‌خواهیم رفتار او را تحت کنترل بگیرد.

انتهای پیام/ م

برچسب ها: کرونا ویروس ، فوتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار