در بخش سوم از سلسله گزارش‌ها درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به بررسی یکی از مهمترین رویدادهای انتخاباتی، یعنی سه‌شنبه بزرگ خواهیم پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، در بخش نخست از سلسله گزارش‌ها درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به تشریح نظام سیاسی در آمریکا، دو حزب برجسته در این کشور و تاریخچه آنها و نمادهایشان پرداختیم.

در بخش دوم ،  به بررسی شیوه های برگزاری انتخابات درون حزبی در سطح ایالت ها به منظور کسب نامزدی حزب ( احزاب جمهوری خواه و دموکرات) پرداختیم و گفتیم انتخابات درون حزبی به دو شیوه مقدماتی و اجلاسی (کاکس) انجام می شود. اکنون و در بخش سوم، می خواهیم به یکی از  رویدادهای مهم در برگزاری انتخابات درون حزبی، یعنی سه شنبه بزرگ بپردازیم.

سه شنبه بزرگ
سه شنبه بزرگ یا Super Tuesday به روز سه‌شنبه‌ای در ماه فوریه یا مارس گفته می‌شود که در این  روز ایالت‌های بزرگ آمریکا  اقدام به برگزاری رأی گیریِ درون حزبی (به شیوه مقدماتی یا اجلاسی) می‌کنند.

 تصویر زیر  شیوه برگزاری انتخابات در سه‌شنبه بزرگِ امسال را در ۱۴ ایالت و یک اقلیم (منطقه خودمختار ساموآی آمریکا) و همچنین دموکراتهای خارج از کشور نشان می دهد.

کالبد شکافی انتخابات آمریکا: سه‌شنبه بزرگ چیست؟

چرا سه شنبه؟
سه‌شنبه به طور سنتی، روز انتخابات در آمریکا محسوب می‌شود. اصطلاح «سه شنبه بزرگ» از سال ۱۹۷۶ بصورت غیر رسمی و از سوی رسانه‌ها و نخبگان سیاسی برای اطلاق به روز سه‌شنبه‌ای به کار می‌رود که در این روز ایالتهای بزرگ آمریکا به صورت همزمان انتخابات مقدماتی و درون‌حزبی  را برگزار می‌کنند.

روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چگونه است؟ ۳////

اما اینکه روز سه‌شنبه به عنوان روز انتخابات در آمریکا محسوب می‌شود، ریشه‌ای تاریخی دارد. طبق آنچه در دانشنامه بریتانیکا آمده، در قرن ۱۹ میلادی مردم آمریکا عمدتاً کشاورز بودند. تا پیش از سال ۱۸۴۵ روز انتخابات در ایالت‌های مختلف متفاوت بود؛ اما در سال ۱۸۴۵ قانونی به تصویب رسید تا یک روز واحد در تمام کشور برای انتخابات مقرر شود.

از آنجایی که بیشتر ساکنان مناطق روستایی آمریکا باید مسافت زیادی را برای آمدن به شهر و شرکت در انتخابات طی می‌کردند و در برخی مناطق، رسیدن به محل رأی‌گیری، گاهی یک روز کامل (بدون آنکه اتوموبیلی برای حمل و نقل وجود داشته باشد) زمان می‌گرفت، دوشنبه به عنوان اولین روز کاری هفته برای برگزاری انتخابات مناسب نبود؛ چرا که در این صورت، مردم این مناطق باید مسافرت خود را از روز یکشنبه که یک روز تعطیل و زمانی برای رفتن به کلیسا و انجام آئین‌های مذهبی بود، آغاز می‌کردند. همچنین روز چهارشنبه نیز به دلیل آنکه در جامعه آن روز، زمان عرضه محصولات زراعی کشاورزان در بازار به شمار می‌رفت (به مانند آنچه امروز ما به عنوان چهارشنبه بازار در برخی جوامع می‌شناسیم)، این روز نیز زمان مناسبی به نظر نمی‌رسید. بنابراین، بجای دوشنبه که روز اول هفته است، روز سه‌شنبه برای برگزاری انتخابات تعیین شد.

همچنین همانطور که در پایان گزارش خواهد آمد زمان انتخابات نهایی ریاست جمهوری در ماه نوامبر است. علت انتخاب آن نیز به این دلیل بوده که طبق آنچه بالا گفته شد، جامعه اولیه آمریکا را بیشتر کشاورزان تشکیل می‌دادند و به همین خاطر، نیروی کار در این کشور بیشتر ایام سال، مشغول کاشت‌و‌برداشتِ محصولات زراعی بودند؛ از این رو ابتدای نوامبر (آبان ماه) بهترین زمان برای برگزاری انتخابات بود؛ چرا که برداشت محصولات به اتمام رسیده بود و آب و هوا نیز نسبتا معتدل (در ماه پاییز) به شمار می‌رفت.

امروزه، روز انتخابات نهایی در شماری ایالت‌های آمریکا به مانند ایالت‌های دلاور (Delaware)، هاوایی، نیویورک، نیوجرسی، قلمروی پورتوریکو تعطیل است. بسیاری از فعالان آمریکایی امروزه خواهان آن هستند تا روز انتخابات به تعطیلی سراسری تبدیل شود تا مردم بدون از دست دادن زمان کاری خود، وقتی برای رأی دادن داشته باشند.

سه شنبه بزرگ ۲۰۲۰

اما در اینجا لازم به ذکر است رأی گیری هر ایالت برای سه شنبه بزرگ از دوره‌ای به دوره دیگر متفاوت است؛ چرا که هر ایالت زمان برگزاری انتخابات درون حزبی خود را جداگانه انتخاب می‌کند.

رأی‌گیری مقدماتی در نخستین سه‌شنبه بزرگ برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، در تاریخ سوم مارس (۱۳ اسفند) به انجام رسید. این انتخابات همانطور که در بالا آمد، در ۱۴ ایالت و یک اقلیم برگزار شد. در جبهه جمهوری‌خواهان که وضعیت از ابتدا مشخص بود؛ چرا که دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه قدرت را در کاخ سفید در دست دارد و از ابتدا معلوم بود برنده این حزب است. معمولا و به صورت سنتی حزب حاکم، رئیس‌جمهور مستقر را به عنوان نامزد نهایی حزب معرفی می‌کند.

اما در جبهه رقیبِ ترامپ، یعنی دموکراتها، جو بایدن، معاون سابق رئیس جمهور آمریکا توانست گوی سبقت را از رقبای هم حزبی خود برباید و در ده ایالت از چهارده ایالتی که این رأی گیری در آن انجام شد، به پیروزی رسید.

روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چگونه است؟ ۳////

تا لحظه تنظیم گزارش و طبق آخرین آمار شمارش شده، در سه شنبه بزرگ، بایدن در ایالت‌های آلاباما، آرکانزاس، مین، ماساچوست، مینه‌سوتا، کارولینای شمالی، اوکلاهاما، تنسی، تگزاس و ویرجینیا به پیروزی رسید.

همچنین رقیب سرسخت بایدن در انتخابات درون حزبی، یعنی برنی سندرز تنها توانست در ۴ ایالت مابقی (از ۱۴ ایالتی که در دور نخست سه شنبه بزرگ رأی گیری انجام شد) برنده شود. برنی سندرز توانست در ۴ ایالت باقیمانده یعنی کالیفرنیا، کلرادو، یوتا و ورمانت  که خود سناتور از این ایالت است، به پیروزی برسد.

روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چگونه است؟ ۳////

الیزابت وارن، سناتور دموکرات از ایالت ماساچوست، و مایکل بلومبرگ، شهردار پیشین نیویورک و میلیاردر آمریکایی نیز پس از شکست در انتخابات سه شنبه بزرگ نخست، از رقابت‌های درون حزبی کناره گیری کردند.

سه شنبه بزرگ دوم
همانطور که گفته شد، در سه شنبه بزرگ برای انتخابات سال ۲۰۲۰، رأی گیری تنها در ۱۴ ایالت برگزار شد و مابقی ایالت‌ها در زمان‌های دیگر بسته به شیوه برگزاری هر ایالت اعم از انتخاب ایالتی مقدماتی یا اجلاسی (کاکس) در زمان‌های دیگر برگزار می‌شود.

بطور مثال، در رأی‌گیری انتخابات مقدماتیِ درون حزبی دموکراتها که در شش ایالت دیگر (و یک هفته پس از سه شنبه بزرگ نخست) در تاریخ ۱۰ مارس (۲۰ اسفند) برگزار شد و رسانه‌ها بعضا از آن به عنوان سه شنبه بزرگ دوم یاد می‌کنند، جو بایدن توانست در ۴ ایالت از ۶ ایالت به پیروزی برسد.

روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چگونه است؟ ۳////

بایدن در سه شنبه بزرگ دوم در ایالت‌های آیداهو، میشیگان، میزوری، میسیسیپی به پیروزی رسید، اما برنی سندرز تنها توانست در دو ایالت داکوتای شمالی و واشینگتن پیروز شود. گفتنی است به جز داکوتای شمالی که انتخابات درون حزبی به شیوه اجلاسی (کاکس) برگزار شد، بقیه ۵ ایالت دیگر در سه شنبه بزرگ دوم، بصورت انتخاب ایالتی مقدماتی بود.

روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چگونه است؟ ۳////

پیروزی بایدن در ۴ ایالت از ۶  ایالت در سه شنبه بزرگ دوم 

اما نکته‌ای که باید بدان توجه شود، این است که تعداد ایالت‌هایی که فردِ داوطلب در آن به پیروزی می‌رسد، شرط رسیدن به نامزدی نهایی حزب نیست؛ بلکه آنچه شرط است، مجموع نهایی موکلین انتخاباتی یا همان دلیگیت‌هایی (delegates) است که هر داوطلب می‌تواند با توجه برد و یا باختش در آن ایالت، بدست آورد.

در بخش چهارم گزارش به توضیح موکلان انتخاباتی و دسته‌بندی آنها و جایگاهی که این موکلان در پیروزی داوطلب در کسب نامزدی حزب دارند، خواهیم پرداخت.

ادامه دارد...

ترجمه و تنظیم: محمد حسن خلیلی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
چه سیستم انتخاباتی مزخرفی دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
برای ما که اصلا مهم نیست چون خوی سیاسی دولت آمریکا قتل وتجاوز دیگه ملت هاست
آخرین اخبار