به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ویروس همهگیر کرونا؛ مبحث داغ این روزها که مردم کشورهای زیادی را مشغول به خود کرده است. در زمان نگارش این مطلب، بیش از ۸۰ هزار نفر در سراسر دنیا ویروس کرونا گرفتهاند و بیش از ۲۹۰۰ نفر از آنها جان خود را از دست دادهاند. در این بین که متاسفانه این ویروس در کشور ما هم فراگیر شده، عدهای خود را در خانه قرنطینه کردهاند، اما این قرنطینه کردن به این معنی نیست که باید دست از کار خود بکشند!
بسیاری که کارشان به صورت آنلاین هم میتواند انجام شوند، سراغ دورکاری رفتهاند و حتی بسیاری شرکتها هم کارمندان خود را تشویق کردهاند تا کارها را در منزل پیگیری کنند. در این پست قصد داریم چند نکته برای دورکاری در منزل را بگوییم تا بهتر بتوانید وقت و کارهای خود را مدیریت کنید و همزمان، از ویروس کرونا هم در امان بمانید.
۱. کار در ساعات همیشگی
یک نکته که در دورکاری در منزل وجود دارد، این است که شما یک فریلنسر نشدهاید! فریلنسرها معمولا باید زمانبندی اختصاصی برای خود مشخص کنند تا به پروژههای خود برسند، اما اگر شما و شرکتی که در آن کار میکنید، کار در منزل را برای برهه زمانی کنونی در نظر گرفتهاید، بهتر است در همان ساعاتی که هر روز سر کار بودید، در خانه هم کار کنید. برای لطمه نخوردن به کارهایتان، توصیه میکنیم از همان ساعتی که همیشه به سر کار میرفتید، بیدار شوید و شروع، و تا ساعتی که معمولا از دفتر کار خود خارج میشدید، کار کنید.
۲. در ساعات کاری آنلاین و گوش بهزنگ باشید
در طول ساعات کاری خود باید سعی کنید همیشه برای صحبت با همکاران یا مشتریان خود، آماده باشید. اگرچه دیگر خبری از جلسههای حضوری نیست، اما شاید لازم باشد جلسهای با همکاران خود در اسکایپ داشته باشید! یا اینکه لازم باشد تلفن مشتریان خود را جواب دهید. چون در منزل کار میکنید، به این معنی نیست که قرار است در ساعات کاری به مسائل دیگر مشغول باشید؛ بلکه در عوض باید گوش بهزنگ باشید تا از چیزی عقب نیفتید.
۳. اگر لازم است، محیط کار در منزل خود را بهینه کنید!
اگر شما هم یک بار کار از منزل را امتحان کرده باشید، حتما برایتان پیش آمده که روزهایی اصلا حوصله کار کردن ندارید. یا در محیط منزل آنقدر حواسپرتی برای شما وجود دارد که نمیتوانید روی وظایف کاری خود تمرکز کنید. در همین راستا، پیشنهاد میکنیم یک جور میز کار برای خودتان در منزل بسازید که از هرگونه حواسپرتی به دور باشد. حتی اگر لازم است میزتان را جابهجا کنید، از این کار دریغ نکنید؛ نباید اجازه دهید موارد کم اهمیت، جلوی تمرکز شما را بگیرد.
۴. پلیلیست بهرهوری خود را پیدا کنید!
کار کردن در محیطی ساکت میتواند خسته کننده باشد؛ مخصوصا اگر در پیژامه خود نشسته باشید! برای همین توصیه میکنیم یک پلیلیست از آهنگهایی که میتوانند به بالارفتن بهرهوری شما کمک کنند انتخاب کنید و در طول کار، پخش کنید. قطعا هرکس سلیقه مخصوص به خودش را دارد، اما اگر از من میپرسید، سراغ موسیقیهای بیکلام بروید (اگر هانس زیمر هم باشد که دیگر چه بهتر).
۵. از قصد با همکاران خود مکالمه داشته باشید
اگر ارتباط خود را به کل با همکاران قطع کنید و با آنها صحبت نکنید، احتمالا در حین کار کردن هم تمرکز خود را از دست میدهید. سعی کنید یک گروه با همکاران خود بسازید و آنجا با یکدیگر مکالمه کنید و حتی در مورد کار هم صحبت کنید. این موضوع باعث میشود تمرکز بیشتری روی کارهای خود داشته باشید.
۶. برنامهریزی برای کارهای روزمره خود را فراموش نکنید
با برنامهریزی و مشخص کردن ساعت به ساعت برای انجام هر کدام از وظایفتان، بهتر میتوانید سراغ آنها بروید. برای این کار میتوانید از اپلیکیشنهای ToDo List استفاده کنید. یک اپلیکیشن رایگان در این زمینه، Google Task است که هم برای اندروید و هم iOS قابل دانلود است. اپلیکیشنهای پولی با امکانات بیشتر هم برای اینکار وجود دارند. اگر هم میخواهید سنتی عمل کنید، میتوانید از کاغذهای استیکر استفاده کنید تا لیست وظایف روزانه را یادداشت و سپس سراغ آنها بروید.
۷. وقتهای استراحت هم برای خود در نظر بگیرید
وقتی حضور فیزیکی همکارانتان نباشد، شما هم راحتتر میتوانید برای مدت طولانی روی صندلی خود بنشینید که این مورد اصلا برای سلامتی شما خوب نیست! بنابراین بهتر است هر چند دقیقه به خود و بدنتان استراحت بدهید. برای این کار میتوانید چند دقیقه در خانه راه بروید، برای خودتان قهوه یا چای درست کنید و سپس به کار باز گردید. شاید بتوان گفت یک مزیت کار کردن در خانه این است که وقتهای استراحت جذابتری میتوان داشت.
۸. در نهایت؛ با پیژامه کار نکنید!
این مورد آخر شاید کمی خندهدار به نظر برسد، اما واقعیت این است که کار کردن با پیژامه میتواند روی بهرهوری شما تاثیر منفی بگذارد. اگر لباسهای رسمیتری بپوشید، درواقع به ذهن خود این سیگنال را میدهید که «حالا وقت کار کردن است». البته منظور این نیست که با کت و شلوار پشت کامپیوتر بشینید، اما همین که لباس کار کردن شما با لباسی که از خواب بیدار میشوید فرق داشته باشد، خودش کمک شایانی است به این که حسابی روی کارهای خود تمرکز کنید.
استفاده از این نکات میتواند شما در کار در منزل و این قرنطینهای که متاسفانه به دلیل ویروس کرونا دچارش هستیم را کمک کند. امیدواریم هرچه زودتر بتوانیم به شرایط عادی باز گردیم. همچنین پستی که درباره ویروس کرونا نوشتهایم و نکات مربوطه را یادآور شدهایم، حتما مطالعه کنید.
منبع: برترینها
انتهای پیام/