رئیس سازمان غذا و دارو مطرح کرد؛

تولید ۱۸۰ قلم ماده اولیه دارویی در ۲ سال آینده

شانه ساز گفت: در ۲ سال آینده حدود ۱۸۰ قلم ماده اولیه دارویی تولید خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری نمایشگاه فارمکس اظهار کرد: دشمنان تلاش می‌کنند تا سم ناامیدی را با شایعه پراکنی و اخبار کذب در جامعه منتشر کنند اما  رسانه‌ها  می‌توانند با انعکاس توانمندی‌های کشور، امید را به جامعه تزریق می‌کنید.

او ادامه داد: در سایه تحریم‌ها نه تنها سرعت ما کند نشده بلکه قدم‌های ما بلندتر شده است. صنعت داروسازی از ۲ بخش تولید دارو و فرموله سازی و تولید ماده اولیه تشکیل شده است و داروسازان از ماده‌های سم دارو‌های حیات بخش تولید می‌کنند، بحث تولید ماده اولیه حاصل چند علم است.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه هند و چین ۸۰ تا ۹۰ درصد مواد اولیه دارو را تولید می‌کنند، گفت: ایران یکی از معدود کشور‌های تولیدکننده ماده اولیه دارو در جهان بوده است.

۹۷ درصد دارو‌های بازار کاملا ایرانی است

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در واقع ۹۹ درصد دارو را تولید می‌کنیم و به دلیل برخی مسایل حدود ۲ درصد دارو‌های مشابه داخل را وارد می‌کنیم. ۹۷ درصد دارو‌های بازار کاملا ایرانی است و نمونه خارجی آن‌ها وارد نمی‌شود.

او ادامه داد: دانش تولید ماده اولیه بسیار پیچیده است و یک صنعت با تکنولوژی بالاست و هر کشوری نمی‌تواند در این عرصه وارد شود. فاصله تولید برخی دارو‌ها در ایران با سایر کشور‌ها به دلیل چالش در ماده اولیه بود که خوشبختانه در این حوزه ورود کرده ایم. چند رشته فیزیک، شیمی، زیست شناسی و داروسازی در کنار هم قرار گرفته اند تا بتوانیم ماده اولیه مورد نیاز را تولید کنیم.

شانه ساز با اشاره به ارزبری دارو و مواد اولیه اظهار کرد: سه درصد واردات میزان ۱.۳ میلیارد دلار و ۹۷ درصد دارو حدود ۷۵۰ میلیون دلار ارزبری داشته است. در مواد اولیه دارو سال ۹۷ حدود ۶۵ درصد مواد اولیه دارو را با ۱۳۰ میلیون دلار ارزبری تولید کردیم.

او بیان کرد: دشمنان ما را تهدید می‌کنند که «اجازه نمی‌دهیم نفت ایران به فروش برسد»؛ غافل از اینکه ما با تولید فرآورده‌هایی از نفت مثل ماده اولیه دارو می‌توانیم، تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

شانه ساز تصریح کرد: توفیقات خوبی در تولید ماده اولیه داریم،به طوریکه صفر تا صد دارو در سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است و عزم وزارت بهداست، وزارت صمت و معاونت علمی ریاست جمهوری در حمایت از صنعت داروسازی است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: یکی از دلایلی که در تولید ماده اولیه به خودکفایی نرسیدیم این است که علمِ تولید ماده اولیه دارو در ایران، جوان است، اما در ۲ سال آینده حدود ۱۸۰ قلم ماده اولیه دارویی تولید خواهیم کرد.

شانه ساز گفت: دشمنان از دارو به عنوان سلاح علیه ملت‌ها و دولت‌های مخالف خود استفاده می‌کنند. در ۵۰ سال اخیر یکی از راه‌های سرنگونی ملت‌ها، حوزه دارو بوده است برای مثال در کشور شیلی، راه ناراضی کردن مردم، چالش در تامین دارو بود.

او بیان کرد: داروی خارجی ۱۰/۷ برابر ارزی بری بیشتری نسبت به نمونه داخلی دارد، توانستیم ارزبری داروهای وارداتی را کاهش دهیم و سال ۹۷ حدود ۳/۷ میلیارد دلار ارزبری دارو داشتیم که این رقم به ۳/۱ میلیارد دلار در سال ۹۸ رسید؛ امسال ۶۰ درصد ارز را برای ماده اولیه دارو قرار دادیم و برنامه ریزی کرده ایم که ارز دارو و ماده اولیه را به ۲/۵ میلیارد دلار در سال ۹۹ برسانیم، سال گذشته ۷۵۰ میلیون دلار ارز به ماده اولیه اختصاص پیدا کرده است که ۱۳۰ میلیون دلار ان مربوط به ماده اولیه دارویی تولید داخل بوده است.

شانه ساز درباره کیفیت داروی ایرانی گفت: برخلاف هجمه ها علیه داروی ایرانی باید بگوئیم که داروی ایرانی بسیار با کیفیت بوده و پزشکان با برخی کمپانی های خارجی دارویی ارتباطات برقرار می کنند؛ شرکت های ایرانی با قیمت پایین دارو توان رقابت با شرکت های خارجی را ندارند و در بسیاری از کشورهای اطراف ایرانی دارو قاچاق ایرانی به فروش می رسد با این حال اجازه ثبت دارو ایرانی را به طور رسمی نمی دهند.

انتهاتی پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.