شانه ساز گفت: در سال جاری میزان ارز بری کشور در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی حدود ۲۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو، در مراسم معرفی توانمندی صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی کشور که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، اظهار کرد:رئیس جمهور تاکید ویژه‌ای بر رفع مشکلات حوزه سلامت دارند و باید مسائل و مشکلات حوزه ارز دارویی برطرف شود.

او با اشاره به اینکه امسال برای تولید دارو از یورو به سمت ارزهای شرق آسیا رفته‌ایم، افزود: تولید دارو سبب صرفه جویی ارزی در کشور شده و ما در سال ۹۷، ۳.۷ میلیارد دلار در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی ارز بری داشتیم که این رقم در سال جاری حدود ۲۴ درصد کاهش پیدا کرده است. رمز موفقیت‌مان این بود که تولید دارو را ارتقا دادیم به طوری که در سال جاری ۶۰ درصد برای تولید دارو ارز اختصاص پیدا کرده است.

شانه ساز افزود: روند تولید داخل و حرکت به سمت خودکفایی با اعمال تحریم‌ها و فشار‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: ترامپ به اشتباه تصور کرده که می‌تواند سیاست‌های خود را بر ما تحمیل کند. تولید دارو نشان دهنده این است که دشمن نتوانسته ملت ایران را با وجود تحریم‌ها محدود کند.


بیشتر بخوانید: دارو در سال ۹۹ گران نمی‌شود


او با بیان اینکه باید حلقه واسط بین محصولات پتروشیمی و تولیدات نهایی در کشور شویم، یادآوری کرد: امیدوارم به جای خام فروشی به سمت تولید محصولات دانش بنیان برویم.

حوزه صادرات نیازمند برندسازی هستیم

مجید روحی رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با اشاره به اینکه نباید وقت تولید کننده پشت درهای مختلف هدر برود، گفت: در زمینه تولید تجهیزت پزشکی ۶۸ شرکت، ۷۰ تا ۱۰۰ درصد نیاز کشور را تامین می‌کنند.

او با بیان اینکه تولیدکننده نیازمند یک کولیدور است، افزود: بسیاری از شرکت‌ها از ارائه قطعات تجهیزات به ما خودداری می‌کنند که باید با ایجاد شرکت و سرمایه گذاری‌های فراوان بتوانیم مشکلات‌مان را حل کنیم.

روحی افزود: در حوزه صادرات نیازمند برندسازی هستیم. باید در حوزه تجهیزات پزشکی در منطقه اول باشیم و در حوزه‌های هایکت به پیشرفت‌های خوبی رسیدیم.

خودکفایی در حوزه تولید مواد موثر دارویی در سال آینده

در ادامه مراسم فرامرز اختیاری رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد شیمیایی و دارویی گفت: افزایش نرخ ارز و صادرات غیرقانونی دارو باعث بروز مشکلاتی برای مردم شده است. به این منظور در تلاشیم تا در سال آینده به خودکفایی ملی در حوزه مواد موثر دارویی برسیم.

او در پایان یادآوری کرد: در حال حاضر گرانول تحت لیسانس وارد می‌شود که ما آمادگی تولید آن را در کشور داریم.

تامین ۹۷ درصد از دارو‌های مورد نیاز کشور با ۷۰۰ میلیون دلار

در ادامه مراسم کبریایی زاده قائم مقام سندیکای تولیدکنندگان دارو‌های کشور با اشاره به اینکه صنعت دارویی کشور بالغ شده است، گفت:  امروزه ۸۰ درصد مکمل‌ها داخلی هستند و وادرات مکمل صنعت کشور را نابود می‌کند.

کبریایی زاده با بیان اینکه باید به بخش خصوصی توجه ببشتری کرد، افزود: صنعت ماده اولیه به سختی می‌تواند یک محصول جدید تولید کند و باید کمیته کارشناسی برای کاهش بروکراسی حوزه دارو تشکیل شود.

او بیان کرد: در حال حاضر واردات محصول یک ماه زمان می‌برد در صورتی که ترخیص آن ۴ ماه به طول می‌انجامد.

قائم مقام سندیکای تولیدکنندگان دارو‌های کشور گفت: امروزه ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز کشور با کمتر از ۷۰۰ میلیون دلار تامین می‌شوند و شاهد کاهش یک میلیارد دلاری محصولات وارداتی هستیم به شرطی که واردات دستگاه‌های تولیدی ممنوع و پبچیده نباشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار