فرماندار آرادان گفت: عملیات سنگ و ملات به حجم ۱۲۸۹ مترمکعب ، ۲۵۰ هکتار عملیات بیولوژیک و ۲۵۰ هکتار حفاظت و قرق با کاشت گیاه دارویی از پروژه های است که در دهه فجر افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان،مجتبی بوربورفرماندارشهرستان آرادان ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر و افتتاح پروژه‌های دهه فجرشهرستان آرادان و بازدید از پروژه‌های آبخیزداری، کنترل هرزآب و بیابان گفت: در سال جاری از محل صندوق توسعه ملی بیش از ۲۳ میلیارد ریال به منظور اجرای پروژه‌های آبخیزداری شهرستان در نظر گرفته شده است که طرح‌های اجرا شده شامل عملیات سنگ و ملات به حجم ۱۲۸۹ مترمکعب در روستای قالیباف، ۲۵۰ هکتار عملیات بیولوژیک و ۲۵۰ هکتار حفاظت و قرق با کاشت گیاه ارزشمند دارویی و صنعتی باریجه، در مباحث جایگزین سوخت فسیلی و حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی توزیع آبشخور، آبگرمکن خورشیدی و تنور گازی انجام شده است. در ضمن برنامه‌های آموزش و ترویجی به منظور افزایش توانمند سازی جوامع محلی برنامه‌های آموزش و ترویجی از اعتبارات صندوق توسعه ملی در قالب طرح حبله رود ۸۹۹ مترمکعب عملیات بتونی احداث کانال آبیاری بین مزارع در نظر گرفته شده است.

او افزود: با توجه به کم آبی و سیل‌های اخیر و نقش مهم اقدامات آبخیزداری در کاهش خسارات بلایا از سال گذشته با پیگیری دولت تدبیر و امید و موافقت مقام معظم رهبری، اعتباری معادل ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی جهت اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری، در سطح کشور اختصاص یافته است.

بوربور ابراز کرد: کاهش سیلاب‌های فصلی، حفاظت خاک و تغذیه آب‌های زیرزمینی از اهداف مهم اجرای طرح‌های آبخیزداری است و اداره منابع طبیعی شهرستان بر تحقق این امر مهم بسیار جدی مطالعه و برنامه ریزی کرده است.
بوربورافزود:اجرای عملیات بیولوژیک درمراتع شهرستان آرادان باهدف اصلاح و احیاء مراتع تخریب‌شده همچنین افزایش تولید علوفه مراتع و جلوگیری از فرسایش خاک صورت می‌گیرد.

فرماندار بابیان اینکه مراتع این شهرستان با توجه به تنوع گونه‌های گیاهی موجود از مهم‌ترین و باارزش‌ترین منابع طبیعی تجدیدشونده به شمار می‌روند،بیان کرد: بهره‌برداری صحیح توأم با عملیات اصلاح و احیای آن می‌توان نقش مهمی در حفاظت از آب‌وخاک و تأمین نیازمندی‌ها در زمینه مواد پروتئینی و غیره ایفا کرد.

او در ادامه به اهداف طرح همیاران طبیعت پرداخت و افزود: از آنجائی که عرصه‌های منابع طبیعی گسترده و فعالیت در این عرصه‌ها متنوع می‌باشد، از این رو به منظور استفاده از نیرو‌های مردمی در حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری اصولی از منابع طبیعی، ترویج و تبدیل فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی، برنامه ریزی برای طرح جذب همیاران طبیعت در این شهرستان بین دانش آموزان با توجه به فرارسیدن هفته منابع طبیعی و آبخیزداری به مرحله اجرا در آید.

انتهای پیام / م

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.