معاون دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی گفت: طرح شیوع شناسی (کم توانایی) معلولیت‌ها در کشور اجرا می‌شود.

طرح شیوع‌شناسی معلولیت‌ها در کشور اجرا می‌شودبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، شبنم جهانشاد معاون دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی طرح تعیین و علل انواع کم‌توانایی و ایجاد سامانه استان اردبیل، افزود: پارسال این طرح در سه استان خراسان رضوی، خوزستان و گلستان به صورت پایلوت از سوی بهزیستی اجرا شد.

 جهانشاد اظهار داشت: امسال نیز این طرح در استان‌های اردبیل، ایلام، خراسان جنوبی، کردستان، سمنان، بوشهر و مازندران به مرحله اجرا درخواهد آمد.

مسوول اجرای طرح بررسی شیوع انواع کم توانایی و معلولیت‌های بهزیستی کشور بیان کرد: در صورت تامین بودجه و حمایت‌های لازم این طرح در آینده نزدیک در تمامی استان‌های کشور به مرحله اجرا در خواهد آمد.

او با اشاره به جزئیات اجرای این طرح اضافه کرد: پرسشگران و کارشناسان این طرح با حضور در مناطق روستایی و شهری اعضای خانواده‌های مشخص شده را مورد ارزیابی قرار داده و فرم‌های مخصوص این طرح را تکمیل خواهند کرد.

جهانشاد ادامه داد: شیوع شناساسی آمارگیری از تعداد معلولان نیست بلکه در این طرح فرآیند پرسشگری به صورت فنی و تخصصی از سوی تیمی متشکل از کارشناس توانبخشی، گفتار درمان، شنوایی شناس، پرستار و پزشک برای تشخیص معلولیت حضور خواهند داشت.

معاون دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور گفت: بعد از اجرای طرح و با استخراج نتایج به صورت علمی و مشخص شدن علل معلولیت‌ها برنامه‌ریزی مناسب برای پیشگیری و درمان آن انجام خواهد شد.

این طرح از اول بهمن ماه در استان اردبیل به مرحله اجرا در می‌آید.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.