رئیس اداره میراث فرهنگی خلخال گفت: آیین خاکسپاری نمادین شهدای کربلا یکی از ۶ آیین ملی _ مذهبی استان اردبیل است که همه ساله در روستای مجره خلخال برگزار می‌شود.

علی درویشی در حاشیه برگزاری مراسم خاکسپاری نمادین شهدای کربلا در مسجد جامع روستای مجره از توابع بخش مرکزی این شهرستان افزود: آیین خاکسپاری نمادین شهدای کربلا یکی از ۶ آیین ملی _ مذهبی استان اردبیل است که همه ساله در روز دوازدهم ماه محرم و در سومین شب شهادت امام حسین (,ع) و شهدای کربلا در روستای مجره خلخال برگزار می‌شود. 

او افزود: این آیین که از قدمت دیرینه در این روستا برخوردار می‌باشد در سال ۱۳۹۰ در لیست آثار مذهبی، ملی و به عنوان یکی از شش آیین معنوی و ملی استان اردبیل به ثبت رسیده است.

امام جمعه خلخال هم در این آیین با پرداختن به واقعه عاشورا و چگونگی شکل گیری نهضت امام حسین (ع) گفت: عاشورا عرصه امتحان و آزمایش الهی بود.

حجت الاسلام سید رضا قدسی افزود: پیکر پاک امام حسین (ع) و ۷۲ تن از یاران باوفای آن حضرت پس از گذشت سه روز توسط افراد قبیله بنی اسد نزدیک‌ترین قبیله به محل واقعه عاشورا در دشت سوزان کربلا به خاک سپرده شد.

او از عاشورا به عنوان درس عبرتی برای آیندگان یاد کرد و گفت: در این واقعه فرق بین تقوا و بی تقوایی افراد مشخص شد.

حجت الاسلام قدسی انقلاب اسلامی را برگرفته از فرهنگ متعالی عاشورا دانست و گفت: وقت آن رسیده با ترویج فرهنگ عاشورایی در جامعه از نفوذ فرهنگ بیگانه به داخل کشور پیشگیری کنیم.

او اظهار کرد: امام حسین (ع) راه درست زندگی و زیستن با عزت و شجاعت در برابر دشمنان را به ما آموخت و ما الگویی برتر از امام حسین (ع) برای بهتر زیستن نداریم.

قرائت اشعار مذهبی، مداحی، سینه زنی و برگزاری عزاداری ویژه شب سوم شهدای کربلا همچنین تدفین نمادین شهدای کربلا از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این مراسم بود که به همت اهالی عاشق اهل بیت عصمت و طهارت (ع) روستای مجره و در حضور جمع کثیری از مسئولین و اهالی مومن ولایی متعهد و عاشق امام حسین (ع) اجرا شد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.