دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در جامعه ما هوش هیجانی نسبت به نسل قبل افزایش زیادی پیدا کرده است.


به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بازدید از نمایشگاه کوچه‌های پایداری به ارائه سخنرانی در نشستی با حضور جمعی از مسئولان لشکری و کشوری و همچنین نمایندگان ادارات کل بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان‌های سراسر کشور پرداخت.

عاملی با عرض تسلیت به مناسبت شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: این روز‌ها دل و جان مردم جامعه ایران با یاد این سردار شهید گره خورده و تمامی اقشار و گروه‌های جامعه ایران در این سوگواری بزرگ شریک بوده‌اند.

او افزود: نظام سیاستگذاری فرهنگی و سیاسی ما شایسته است یکبار خود را در آیینه رفتاری سردار سلیمانی بازبینی کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: یکی از دستاورد‌های شهادت سردار سلیمانی همین بود که ثابت شد پیوند مردم با نسل جنگ عمیق است و ایشان با عمل صالح خود تلاش داشت تا برای مردم خود هرآنچه از وی برمی‌آید ارائه دهد.
 
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت موزه‌داری در جهت حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیان کرد: در این راستا موزه‌داری دیجیتال به منزله ظرفیتی برای ارتباط نزدیک و واقعی دوران دفاع مقدس به حساب می‌آید. امروزه بسیاری از موزه‌های جنگ در جهان از ظرفیت‌های دیجیتال بهره گرفته‌اند.
 
عاملی با اشاره به تجربیات موزه جنگ مجازی در هامبورگ آلمان و ژاپن گفت: پروژه روح (Ghost project) از اولین تجربیات بازنمایی جنگ جهانی اول و دوم بود که تلاش داشت بازنمایی خاطرات جنگ در آن دوران مثل روح سیال باشد و در دسترس همگان قرار داشته باشد.
 
او افزود: هدف این پروژه که اولین بار در سال ۲۰۰۱ میلادی در هامبورگ آلمان تحقق پیدا کرد این بود که دانش آموز آلمانی بتواند یک حس نزدیکی را راجع به جنگ جهانی اول و دوم به دست آورد و با شبیه‌سازی مذکور برای آن‌ها احساس در جنگ بودن برایشان تداعی شود.
 
عاملی ادامه داد: پروژه دیگری در سال ۲۰۰۶ میلادی در کیوتو ژاپن تحقق پیدا کرد که در آن نوعی بازنمایی از جنگ ژاپن در شهر کیوتو به عنوان شهر فرهنگی ژاپن تحقق یافت.
 
او افزود: در این رابطه در شهر کیوتو سه پروژه مجزا متعلق به دوره‌های ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ میلادی، ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ میلادی و دوران معاصر با معماری‌ها و سبک زندگی متعلق به آن دوران بازنمایی شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دوران تکامل بستر فضای مجازی از وب ۱ تا وب ۵ گفت: در وب ۱ که نقاله اطلاعات محسوب می‌شود شخص تنها به عنوان مخاطب به دریافت مفهوم در قالب یک شنونده به فعالیت می‌پرداخت و با تکامل عرصه مجازی به وب ۲ بود که فرد از یک دریافت‌کننده منفعل داده‌ها به مخاطبی تبدیل شد که می‌توانست به شکل کنشگر فعال مشغول به فعالیت باشد.
 
او ادامه داد: در همین راستا عرصه تکامل فضای مجازی از بستر وب ۳ که وب معنا گرا نام دارد، به وب ۴ که وب هوشمند رسید و امروزه صحبت از وب ۵ یا وب یکپارچه می‌کنند که شعار آن برداشتن فاصله میان فضای واقعی و فضای مجازی است، به گونه‌ای که با یکپارچگی میان فضای اول (فضای واقعی) و فضای دوم (فضای مجازی) هزچگونه تفاوتی میان این دو فضا احساس نشود.
 
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: در عرصه وب ۵ عرصه بازنمایی تحقق پیدا می‌کند که از آن تعبیر به هیومنوید (Humanoid) می‌کنند.
 
او افزود: هیومنوید موجودات ساختگی شبیه انسان است که حس انسان طبیعی را برای مخاطب ساطع می‌کند و در هوش مصنوعی که بخش عمده‌ای از آن ماشین یادگیری براساس داده‌های دریافتی از شخص است می‌توان ویژگی‌ها و خصوصیات فرد را در موجودی شبیه انسان بازنمایی کرد به گونه‌ای که همان رفتار و برخورد‌های فرد را از خود متصاعد کند.
 
عاملی با اشاره به تحولات پیش رو در عرصه موزه‌داری با استفاده از صنعت وب یکپارچه بیان کرد: صنعت موزه‌داری می‌تواند با استفاده از عرصه وب یکپارچه در بازنمایی صوتی و تصویری برای ایجاد واقعیت مجازی استفاده کند.

هدف از حفظ میراث دفاع مقدس زنده نگاه داشتن فرهنگ دوران دفاع مقدس است

او با تأکید بر اینکه هدف از حفظ میراث دفاع مقدس زنده نگاه داشتن فرهنگ مربوط به دوران دفاع مقدس است، تصریح کرد: از همین رو از آنجا که با نسلی سروکار داریم که بخش قابل توجهی از وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذراند شایسته است برای انتقال فرهنگ جنگ به نسل آینده از ظرفیت‌های مجازی بهره بیشتری ببریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اگر بتوانیم معنای ارزشی و انقلابی جنگ را به حوزه‌های مربوط به جنگ تسری دهیم موفقیت بزرگی را برای نسل آینده به ارمغان آورده‌ایم.

عاملی با اشاره به پیمایشی که در ۱۲ شهرستان استان تهران از بیش از ۷۹۰۰ نفر پیرامون ایمان و اعتقادات مردم جامعه به عمل آمده است، گفت: در این نظرسنجی که ۷۰ درصد جامعه آماری آن مربوط به گروه‌های سنی ۱۵ تا ۲۳ سال بوده‌اند، ۹۰ درصد مردم بر ایمان و اعتقادات خود پایداری دارند و این نوع اعتقادات در ناخودآگاه آن‌ها ریشه دارد.

او افزود: در بررسی این پاسخ‌ها که در طیف لیکرت ارزیابی شده است، وقتی به بررسی عمل مصاحبه-شوندگان توجه می‌کنیم، آن‌ها معتقدند مؤلفه‌های مربوط به اعتقادات و باور‌های دینی در جامعه عملیاتی نشده است و تنها ۳۵ درصد از آن‌ها تجربه مثبت دینی داشته‌اند که این نشان می‌دهد بین تجربه دینی و باور دینی در جامعه تفاوت محسوسی وجود دارد.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در تبیین ویژگی‌های موزه مجازی تصریح کرد: موزه مجازی موزه رقومی است که تابع قواعد ریاضی و الگوریتمی است که به دنبال آن می‌توان بی‌نهایت داده را با تنوعات گسترده جمع-آوری کرده حرکات متفاوت اجتماعی را با قابلیت‌های بهتر و بیشتر رقم بزند.
 
او افزود: حالت رقومی به مرور می‌تواند داده‌گذاری را بیشتر کند و داده‌ها در هر مرحله اضافه شود که به دنبال آن هرچه داده‌ها افزایش یابد واقعیت‌های افزوده بیشتری حاصل می‌شود و نوعی تصاعد هندسی را به همراه دارد که در آن عدد متمایل به بی‌نهایت با انعطاف پذیری زیادی حاصل می‌شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در تبیین ویژگی‌های موزه مجازی گفت: ظرفیت شبکه‌ای که در موزه مجازی می‌توان تصویر کرد، ظرفیتی است که در آن می‌توان بر محور‌های الگوی دفاع مقدس پیوند میان جامعه و سرداران و رزمندگان دفاع مقدس را به عنوان الگو‌های درخشانی توسعه بخشید.
 
او با تأکید بر اینکه می‌توان با افزایش دایره شبکه‌ای معماری اینترنت را با ویژگی‌های خوشه‌ای بندی (موژولاریته) تحقق بخشید، افزود: موژولار (خوشه‌ای بودن) ویژگی دیگر عرصه مجازی است که می‌توان در موزه مجازی از آن استفاده کرد و براساس آن از رابطه سلسله مراتبی را رابطه‌ای خوشه‌ای دست پیدا کرد که در آن رابطه یکی به یکی، یکی به همه و همه به همه به طور همزمان قابل تحقق است و در همین رابطه می‌توان با بهره‌گیری از رابطه همه بر همه در ترسیم ویژگی‌های موزه مجازی محور‌ها و الگو‌های دفاع مقدس را در سطح همه افراد جامعه گسترش داد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در جامعه ما هوش هیجانی نسبت به نسل قبل افزایش زیادی پیدا کرده است، تصریح کرد: در نسل جدید انتظار دریافت داده‌ها با سرعت بیشتر افزایش پیدا کرده است و در این زمینه رسانه با استفاده از ظرفیت‌های واقعیت مجازی (Extended Reality) توانسته است به ایجاد واقعیت در سطح بیرونی به گونه‌ای اقدام کند که امر صنعتی به عنوان امر طبیعی قلمداد شود و در حالت عادی فرق میان واقعیت و مجاز مقدور نباشد.
 
او افزود: موزه مجازی می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های اینچنینی واقعیت‌های گذشته را برای مخاطب امروزی بازنمایی کند تا حس و برداشت زمان جنگ برای نسل جدید نیز تداعی شود.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ۳ مؤلفه قانون اینشتین شامل فاصله، حرکت و سرعت گفت: در قانون اینشتین که زمان را نسبی می‌دانست، امروزه با زمان مجازی فاصله در نگاه اینشتین عملاً حذف شده است و فرد در زمان و با زمان می‌تواند واقعیت را مشاهده کند که از آن تعبیر به مفهوم زمان همزمان (Synchronized time) می‌کند.
 
عاملی با اشاره به در دسترس بودن به عنوان ویژگی چهارم قابل استفاده در موزه مجازی خاطرنشان کرد: خصیصه فضای مجازی غیرمرکزی بودن و در دسترس بودن برای همگان است و در همین راستاست که امروزه در جهان ۴.۵ میلیارد کاربر مجازی داریم و استفاده از شبکه‌های مجازی روز به روز در جهان گسترده‌تر شده است.
 
او افزود: دولت هلند سال ۲۰۰۳ پنجاه درصد بودجه ملی حوزه سرمایه‌ای خود را به ساختار‌های مجازی اختصاص داده است که این نشان از اهمیت عرصه مجازی است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تأکید کرد: هرچه محیط مجازی را بتوانیم با خیر پرکنیم، شر عرصه کمتری را پیدا می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مستند بودن فضای مجازی برای کار موزه‌ای، به عنوان پنجمین مؤلفه قابل استفاده در موزه مجازی گفت: در عرصه روایت که توسط یک فرد به انتقال تصویر و حس پرداخت می‌شود، تصویرسازی محدودی برای مخاطب ارائه می‌شود حال آنکه با استفاده از قابلیت محیط مجازی می‌توان به عینه جنگ را به مخاطب به گونه‌ای نشان داد که خود را در میدان جنگ و با تمام حس واقعی آن لحظه احساس کند که با عنوان «واقعیت مجازی» به آن پرداخته شده است.

۸۵ درصد محتوای فضای مجازی، محتوای صوتی تصویری است

او با اشاره به اینکه ۸۵ درصد محتوای فضای مجازی، محتوای صوتی تصویری است، تصریح کرد: باید در عرصه موزه مجازی در کنار قالب‌های متنی به گسترش صوت و تصویر اقدام کرد.
 
استاد گروه ارتباطات با اشاره به لزوم ترسیم معماری فضای مجازی در سه قالب مشخص، بیان کرد: قالب اول قالب مشترک برای تمامی مناطق است که یکسری ویژگی‌های مشترک را برای همگی ترسیم می‌کند.
 
او افزود: لایه دوم نظام جغرافیایی اطلاعاتی است که برمبنای جغرافیا‌های مختلف اطلاعات مشخصی را تدوین می‌کند.
 
عاملی در تبیین لایه دوم گفت: شهر تهران ۱۸۰ لایه اطلاعات جغرافیایی از قبیل انرژی، برق، سیستم حمل و نقل و... دارد و لایه‌های اطلاعاتی که حنبه محرمانگی ندارد باید در اختیار عموم قرار گیرد تا از ظرفیت هوش مصنوعی نیز می‌توان در این زمینه استفاده کرد.
 
او در تبیین لایه سوم گفت: یکسری از داده‌ها نیز داده‌های اطلاعاتی و مختص جغرافیای مشخصی هستند که برای مدیریت هوشمند شهری و اجتماعی و همچنین مؤلفه‌های امنیتی کشور بایستی احصاء و طبقه‌بندی شوند.
 
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تصریح کرد: فضای مجازی اثری ذاتی است و ظرفیت سرداران بزرگ جنگ می‌تواند در این زمینه مؤثر و مفید فایده باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار