آیین اختتامیه دومین همایش ملی معماری فضا‌های دانشگاهی در سالن دکتر شاهی دانشگاه یزد برگزار شد.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آیین اختتامیه دومین همایش ملی معماری فضا‌های دانشگاهی، با حضور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شهردار تهران، استاندار یزد، شهردار یزد، نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، شهرداران شهر‌های کرمان، اصفهان و مشهد، استادان، دانشجویان و علاقه‌مندان در سالن دکتر شاهی دانشگاه یزد برگزار شد.

پیروز حناچی شهردار تهران در این آیین با اشاره به ثبت جهانی شهر یزد گفت: رعایت حق و محیط زیست جزو عقبه این شهر است.

او افزود: شاید به خاطر کویری بودن این شهر، ذهن خلاق معماران به این محدودیت‌ها پاسخ داده است. به هر حال وقتی شهری ثبت جهانی می‌شود دیگر به یک منطقه تعلق ندارد و دنیا آن را به عنوان تمدن بشری می‌شناسد.

حناچی در ادامه به بررسی میراث صنعتی و توسعه فضا‌های فرهنگی و آموزشی پرداخت و گفت: سه واقعه در دنیا اتفاق افتاده است که تغییرات جدی را در شهر‌ها بوجود آورده است. نخست، خروج صنعت از شهرها. آغاز فرآیند صنعتی شدن و تبدیل جامعه کشاورزی به صنعتی و سپس صنعتی سازی گسترده، هم در ابعاد اقتصادی و هم فرهنگی و اجتماعی تاثیر زیادی بر شهر‌ها گذاشت.

شهردار تهران ادامه داد: دو اتفاق دیگر نیز رخ داد، ابتدا کوچک شدن دولت‌ها و واگذاری مسئولیت به دولت‌های محلی است که کشور ما هم دارد به سمت آن حرکت می‌کند. نمونه آن شورا‌ها و دولت‌های محلی است که سیطره بیشتری پیدا کرده اند هر چند سرعت رشد هنوز کافی نیست.

او سومین رویداد را گسترش بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: تحت تاثیر توسعه صنعت، شهر‌ها بزرگ‌تر شدند و مناطق صنعتی که در حاشیه شهر‌ها بودند، در محدوه شهر قرار گرفتند که به طبع آن بحث آلودگی‌ها نیز مطرح شد.

حناچی گفت: انتقال از دوران قبل صنعتی شدن به صنعتی شدن در اواخر قرن ۱۹ سبب شد تغیرات شاخصی در شهر‌ها اتفاق بیفتد در نتیجه آثار صنعتی برای توسعه در غرب مورد توجه قرار گرفت و اصطلاح میراث صنعتی متولد شد.


بیشتر بخوانید: بیست و پنجمین کنفرانس بین‌المللی کامپیوتر برگزار شد


شهردار تهران به تاسیس کمیته بین‌المللی TICCIH اشاره کرد و گفت: این کمیته از سال ۱۹۷۳ در انگلستان به وجود آمد که مسئولیت آن بررسی، مستند سازی و پژوهش و توسعه‌ی میراث صنعتی بود.

او تصریح کرد: این کمیته سندی منتشر کرده است که تداوم شخصیت لایه لایه ساخته شده شهر، ارزش جهانی آثار، نمایش تاریخ فناوری و علمی، کیفیت برنامه ریزی و طراحی و معماری، خاطرات و آداب و رسوم نهفته در آثار به عنوان مستندات از اهداف این سند است.

حناچی با طرح این سوال که میراث صنعتی چه امکاناتی در اختیار شهر‌ها قرار می‌دهد، گفت: در تمام دنیا، بسیاری از فضا‌های صنعتی به فضا‌های فرهنگی و برخی فضای آموزشی تبدیل شده اند. بسیاری از آن‌ها در جایی که کاربری سابق همخوان نیست و باید تغییراتی صورت گیرد، به کاربری‌های مورد نیاز شهر تبدیل می‌شود.

او نیروگاه برق باترسی لندن را یکی از موفق‌ترین تجربیات در این زمینه دانست و گفت: این نیروگاه که برای دهه‌ها متروک بود مجدداً مورد طراحی قرار گرفت و در حال حاضر این پروژه بیش از ۱۳ هزار واحد مسکونی، یک هتل با ۱۶۰ اتاق و ۳۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع فضای تجاری و رستوران تشکیل شده است.

شهردار تهران همچنین از اولین ساختمان فولاد و شیشه آلمان نام برد که هم اکنون در اختیار دانشگاه برلین است و به پروژه‌های پایلوت دکترا اختصاص داده شده است.

حناچی به تبدیل سیلو‌های رها شده پالایشگاه تصفیه قند در مونترال به باشگاه صخره‌نوردی اشاره کرد و گفت: این از پروژه‌هایی است که ظرفیت عظیم سرمایه‌های تاریخی بجامانده از میراث صنعتی را نمایش می‌دهد.

او همچنین به روند صنعتی شدن ایران اشاره کرد و گفت: در ایران در دوره قاجار آثار صنعتی گسترده نداشتیم در واقع ورود صنعت به ایرات در دوره پهلوی اول به شکل گسترده صورت گرفت.

حناچی به تغییر کاربری برخی از این فضا‌های صنعیت در ایران اشاره و تاکید کرد: از تجربیات قابل تقدیر در این حوزه، تغعییر کاربری کارخانه چرم سازی تبریز به دانشگاه هنر تبریز است که در سطح جهان قابل طرح است.

همچنین از کارخانه اقبال یزد یاد کرد و گفت: این کارخانه در سال ۱۳۱۲ ساخته شد و در سال ۸۱ به عنوان اثر ملی ثبت شده است هم اکنون نیز به عنوان پارک علم و فناوری فعالیت می‌کند.

تبدیل کارخانه ریسندگی خورشید کرمان به کتابخانه ملی کرمان و همچنین تجربه موفق جابه جایی کشتارگاه تهران و تبدیل آن به فرهنگسرای بهمن از دیگر مواردی بود که پیروز حناچی به آن اشاره کرد.

شهردار تهران تصریح کرد: پراکندگی شهر و گسترش افقی آن، در دنیای امروز قابل قوبل نیست و توسعه‌ی فضا‌های مورد نیاز شهر‌ها به ویژه کاربری‌های فرهنگی و آموزشی با عنایت به تجربیات جهانی باید مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه محمد علی طالبی استاندار یزد به معماری به عنوان روح زنده در کالبد ساختمان‌های شهر اشاره کرد و گفت: ما شاهد تاثیر معماری بر روح و روان جامعه و آداب و سنت‌ها هستیم.

او افزود: در بسیاری از بافت‌های تاریخی و میراث فرهنگی حتی معماری مدرن این تاثیر ورحی و روانی را مشاهده می‌کنیم.

طالبی تاکید کرد: آیا در کنار توجهی که به افزایش کمی دانشجو داشتیم در رابطه با ارتقای کیفیت تحصیل و ایجاد فضای بهتر برای دانشجویان نیز تلاش کرده ایم؟

استاندار یزد به وضعیت دانشگاه‌های دنیا اشاره کرد و گفت: اگر نگاه مقایسه‌ای با دانشگاه‌های دنیا داشته باشیم تفاوت زیادی را احساس می‌کنیم در حالی که بسیاری از دانشگاه‌های ما تفاوت چندانی با دبیرستان‌ها ندارد. وقتی نگاه مقایسه‌ای داشته باشیم به راحتی می‌بینیم که با دانشگاه‌های دنیا فاصله معناداری داریم.

او تاکید کرد: امروز از نسل چهارم دانشگاه‌های یعنی دانشگاه جامعه محور صحبت می‌شود، اما در فرهنگ جامعه‌ی ما دانشگاه چه نقشی دارد؟ متاسفانه امروز دانشگاه نهادی به هم پیوسته با جامعه نیست و برای پیوند آن دانشگاه باید تبلور هویت جامعه باشد.

استاندار یزد به معماری شهر یزد اشاره کرد و گفت: استان یزد با روح معماری و توجه جدی به معماری جدای از سابقه و دیرینه‌ی آن امروز مورد احترام دنیا است.

او با درخواست از وزارت علوم مبنی بر تشکیل دبیرخانه دائمی این همایش در یزد تصریح کرد: دانشگاه باید شانیت و جایگاه خود را در جامعه پیدا کند و مسیر خوبی برای اعمال نقش موثر دانشگاه در جامعه طی شود. امیدواریم این گونه همایش‌ها به تاثیرگذاری نقش دانشگاه در جامعه کمک کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.