شورای امنیت در قطعنامه‌ای اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به سوریه را از طریق ۲ گذرگاه مرزی به مدت ۶ ماه تمدید کرد.

شورای امنیتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، شورای امنیت با تصویب قطعنامه‌ای اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به سوریه را از طریق فقط ۲ گذرگاه مرزی به جای ۴ گذرگاه به مدت ۶ ماه تمدید کرد.

قطعنامه پیشنهادی آلمان و بلژیک در شورای امنیت با عنوان «قطعنامه ۱۵۰۴ سال ۲۰۲۰» با ۱۱ رأی موافق، بدون رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع تصویب شد.

شورای امنیت همچنین برای اجتناب از اجرای وتو توسط روسیه، شمار گذرگاه‌ها و طول این برنامه را نصف کرد. آمریکا، انگلیس، چین و روسیه به این قطعنامه رای ممتنع دادند.


بیشتر بخوانید: اسیر آزادشده سوری: دوران حضور آمریکا در منطقه رو به پایان است


شورای امنیت جمعه شب در نیویورک برای رأی گیری در مورد پیش نویس قطعنامه تمدید ساز و کار ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه‌های مرزی به سوریه (و بدون موافقت دولت این کشور) تشکیل جلسه داد.

اعضای شورای امنیت در این جلسه پیش نویش قطعنامه پیشنهادی روسیه را با سه رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع رد کردند.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت برای بررسی اوضاع انسانی سوریه گفت: «سازمان ملل باید برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه با دولت این کشور هماهنگی کند. ارسال هر گونه کمک‌های بشردوستانه به سوریه باید با هماهنگی کامل دولت این کشور صورت گیرد.»

وی افزود: «حملات تروریستی در سوریه باید محکوم و با آن مقابله شود.»

این در حالی است که وزیر دفاع ترکیه جمعه شب از عقب‌نشینی نیرو‌های ترک از خاک سوریه و شهر ادلب خبر داد.

وزیر دفاع ترکیه گفت بر اساس توافقی که با روسیه انجام شده، نیرو‌های ترک قرار است در روز یکشنبه، ۱۲ ژانویه خاک سوریه را ترک کنند.

نیرو‌های ترک به بهانه مبارزه با داعش و برخورد با کرد‌های معارض با دولت این کشور، چندی پیش، بر بخش‌هایی از سوریه مسلط شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار