افراسیابی گفت: سالیانه ۸.۵ میلیون مترمکعب چوب عشایر و جنگل نشینان به منظور تامین انرژی مورد نیاز از جنگل ها تامین می شود.

تامین ۸.۵ میلیون متر مکعب چوب جنگل نشینان از عرصه های طبیعی/ اجرای کاداست در ۹ میلیون هکتار عرصه های جنگلیبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بهمن افراسیابی معاونت حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه وضعیت در حفاظت از عرصه های طبیعی و جنگل ها مطلوب نیست، اظهار کرد: اگرچه امروزه مطالبه گری از سازمان جنگل ها نسبت به قبل به دلیل شناخت مردم، فعال شدن تشکل های زیست محیطی، فعالیت دستگاه های ذی ربط و مراجع قضایی در امور مدیریت و حفاظت از جنگل ها بیشتر شده، اما آمار و ارقام نشان می دهد که وضعیت مطلوب نیست.

وی افزود: بخشی از تخریب های قابل رویت مربوط به شخم عرصه های مرتعی، ساخت و ساز است و بخش دیگر که منابع طبیعی را تهدید می کند مربوط به بهره برداری های نامتوازن از سرزمین بوده است. به عنوان مثال فرونشست زمین، ریزگردها، افت شدید آب های زیر زمینی، روبه انقراض بودن گونه های مرتعی، شور شدن آب های زیرزمینی و خشک شدن رودخانه ها را می توان بخشی از تخریب ها اعلام کرد‌.
بیشتر بخوانید: خرید و فروش اوراق عامل کنترل کننده نقدینگی / مدیریت نرخ سود بین بانکی با راه اندازی بازار باز

افراسیابی با اشاره به اینکه در گشت و مراقبت از ۱۳۵ میلیون هکتار عرصه طبیعی تنها ۳ هزار و ۱۵۰ نیروی نگهبان داریم، بیان کرد: طبق استاندارد به ازای هر ۱۰ هزار هکتار باید یک نیروی نگهبان داشته باشیم که متاسفانه در کشور ما به ازای هر ۴۰ هزار هکتار یک نفر نگهبان وجود دارد.

این مقام مسئول اجرای مقررات و کاداست را مهم ترین وظیفه سازمان جنگل ها برشمرد و گفت: در ۵۰ میلیون هکتار عرصه طبیعی کاداست را انجام دادیم که ۹ میلیون هکتار از این میزان مربوط به عرصه های جنگلی که مورد توجه ما قرار گرفته است‌.

وی با اشاره به اینکه تامین سوخت جوامع جنگل نشین یکی دیگر از تهدیدات عرصه های طبیعی به شمار می رود، اظهار کرد: سالیانه ۸.۵ میلیون مترمکعب چوب عشایر و جنگل نشینان به منظور تامین انرژی مورد نیاز از چوب جنگل ها مورد استفاده قرار می گیرد، ضمن آنکه در مناطق بیابانی ۶۰۰ هزارتن بوته کنی داریم که اخیرا توانستیم برای ۴۲۵ هزار خانوار سوخت حایگزین تعریف کنیم.

مدیر کل دفتر حفاظت خاک و امور اراضی سازمان جنگل‌ها و مراتع درباره آخرین وضعیت مدیریت آفات و بیماری‌ها بیان کرد: تغییرات اقلیمی و سایر عوامل باعث شد آسیب پذیری مناطق بیشتر شود به طوریکه حدود یک میلیون هکتار از عرصه‌های جنگلی به عنوان مناطق آفات و بیابانی شناساسس شده است.

وی ادامه داد: طی چند سال اخیر در جنگل‌های زاگرس بحث سوسک جوانخوار و قارچ زغالی داشتیم که یک میلیون هکتار از جنگل‌ها را آلوده کرد و موجب شد ۱۰ درصد از درختان آسیب دیده خشک شوند.

افراسیابی با اشاره به اینکه آفت سوسک جوانخوار و قارچ زغالی فروکش کرده است، بیان کرد: این در حالی است که طی چند سال گذشته بحث جوانه خوار بلوط تشدید شده و همه ساله در استان زاگرس با این آفت مبارزه می‌کنیم.

وی با اشاره به شیوع بیماری بلایت شمشاد‌ها گفت: از سال ۹۷ برنامه کاربردی تحت عنوان «نجات شمشاد» اجرا کردیم و پروژه‌های مختلفی را برای حفظ ذخایر ژنتیکی این گیاه تعریف کردیم و تا حدودی نیز در این حوزه موفق بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در منطقه ارسباران با آفت پروانه دُم‌قهوه‌ای مواجه هستیم، گفت: چند سالی است که با این آفت درگیر هستیم، اعتبارات کنترلی برای آن تعریف شده و با بهره‌برداران بومی قرارداد بسته‌ایم که در فصل کنونی که درختان شاخ و برگ ندارند و بهترین زمان مبارزه است، اقدام به مبارزه با این آفت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه پروژه‌های زیادی را به این منظور اجرا کرده‌ایم گفت: با این حال کمتر در کنترل این قارچ موفق بوده‌ایم و از سال ۹۵ شب‌پره شمشاد به این قارچ اضافه شد و ما در کمیته تخصصی گیاه‌پزشکی، طرحی را برای نجات شمشاد‌ها تدوین کردیم که به تصویب این کمیته رسیده است.

افراسیابی گفت: یکی از این کارها، حفظ بهداشت شمشاد‌ها بوده و در این راستا برخی از درختانی که ریشه آن‌ها زنده است، اما تنه درخت خشک و پر از قارچ است، با نظر کارشناسی از یک قسمت مشخص بریده می‌شود و قسمت بریده شده نیز سوزانده می‌شود تا دوباره درخت جوانه بزند بنابراین اگر درختی هم قطع شده، به دلیل عملیات بهداشتی و برای این بوده که درختان به عرصه حیات بازگردند.

 آتش سوزی سالیانه در ۱۶ هزار هکتار اراضی مرتعی و جنگلی

به گفته این مقام مسئول، سالیانه به طور متوسط ۱۶ هزار هکتار اراضی به طور متوسط در ۱۸۰۰ فقره دچار حریق شدند.

به گفته افراسیابی، در بحث تداخلات، سازمان جنگل‌ها نتوانسته مالکیت دولت را به درستی تثبیت کند و اگر سایر دستگاه‌های ذیربط با این سازمان همکاری کنند و طرح کاداستر زودتر اجرا شود، اقدام بزرگی در این زمینه انجام می‌شود.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: در کمیسیون‌های رفع تداخلات ۶۸۸۵ مورد پرونده رسیدگی شده و ۸ میلیون هکتار ادعای مالکیت در این حوزه وجود داشته که تنها ۴۸۶هزار هکتار از مالکیت افراد تائید شده و مابقی به عنوان عرصه‌های منابع طبیعی شناخته شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه از سال ۸۶ تاکنون ۸۰ میلیون هکتارمعادن از سوی وزارت صمت از ما استعلام شده است، بیان کرد: این در حالی است که سازمان جنگل‌ها از ۱۰۰ هزار استعلام تنها با ۳۷ هزار فقره در سطوح بسیار کم معادل ۴.۵ میلیون هکتار موافقت کرده است، ضمن آنکه به وزارت صمت اعلام کرده ایم که در عرصه‌های جنگلی و بیشه زار‌ها طبق قانون استخراج معادن ممنوع است.

به گفته افراسیابی، درخواست‌هایی که برای ایجاد معدن در جنگل‌ها وجود داشته باشد حتی برای بازدید به آنجا کارشناس اعزام نمی‌شود.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری درباره آخرین وضعیت اجرای طرح کاداس در کشور گفت: در صورتی که کاداس به اتمام برسد خدمت شایانی برای حفاظت و مدیریت منابع طبیعی کشور ایجاد می‌شود، اما در این ارتباط دستگاه‌های ذیربط باید همکاری بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به تعداد پرونده‌های تعرض به منابع طبیعی گفت: ۵۰ هزار پرونده وجود دارد که به عرصه‌های منابع طبیعی تعرض شده است.

استعلامی در خصوص انتقال آب خزر به سمنان از سازمان جنگل‌ها نشد

این مقام مسئول در ارتباط با انتقال آب دریای خزر به سمنان گفت: اگرچه تنها درباره این طرح شنیده‌ایم، اما نقشه مسیر به ما داده نشده است.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: در زمانیکه این نقشه به طور رسمی به سازمان جنگل‌ها بیاید می‌توانیم درباره آن مخالفت یا با اعمال تغییراتی موافقت کنیم، اما با توجه به اینکه هنوز به طور رسمی به ما اعلام نشده اظهارنظری در این ارتباط نمی‌کنیم.

افراسیابی گفت: مسیر آب از داخل تونل یا لوله باشد که خسارت حداقلی به منابع طبیعی کشور دارد، بنابراین تا زمانیکه طرح به طور رسمی به سازمان جنگل‌ها بیاید و ما در این زمینه اطلاعات درستی نداشته باشیم اظهارنظر نخواهیم کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: این طرح قبل از انقلاب مطرح شده بود، اما به مرحله اجرایی نرسید، در حال حاضر بدون اجازه سازمان جنگل‌ها این طرح اجرایی نخواهد شد و در صورتی که دولت قصد اجرای آن را به صورت دستوری داشت حتما آن را رسانه‌ای خواهیم کرد.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در ارتباط با قطع درخت و جنگل‌های هیرکانی بیان کرد: برای برنامه نجات شمشاد کارگروهی متشکل از گیاه‌پزشکان سازمان تحقیقات، سازمان جنگل‌ها و دیگر کارشناسان این بخش تشکیل و طرح و برنامه‌ای نوشته شده است.

به گفته افراسیابی، بر این اساس عملیات بهداشتی در این جنگل‌ها انجام و شاخه‌های آلوده با هدف کم کردن این آلودگی‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: برخی از درختان ظاهری خشکیده دارند، اما ریشه‌های آن‌ها سالم است و امکان جوانه‌زدن مجدد آن‌ها وجود دارد که آن‌ها نیز اصلاح می‌شوند.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه سالیانه ۲۹ تا ۳۰ هزار پرونده تخریب و تصرف اراضی عمومی در کشور تشکیل می‌شود، گفت: حدود ۵ هزار مورد آن قبل از آنکه به مراجع عمومی ارسال شود رفع تصرف می‌شود.

افراسیابی افزود: ۲۵ هزار پرونده مطرح شده دیگر به طور معمول حدود ۸۰ درصد آن‌ها رای به نفع منافع عمومی صادر می‌شود.

وی درباره اینکه آیا اجازه ساخت و ساز در دل جنگل‌ها و کوه‌ها به زمین‌خواران داده می‌شود، گفت: پدیده ساخت ساختمان‌ها در جنگل‌ها که به صورت قارچ از زمین بیرون می‌آید را مشاهده می‌کنیم، اما باید در نظر داشت که سهم هر دستگاه در این ارتباط چقدر است و انگشت اتهام نباید فقط به سمت سازمان جنگل‌ها نشانه برود.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در پایان تصریح کرد:قصد آن را ندارم که بگویم کدام دستگاه مسئولیت بیشتری دارد، اما دستگاه‌های مختلفی در این ارتباط مسئولیت دارند و تخلفاتی صورت می‌گیرد که این تخلفات در سازمان ما وجود دارد و همین موضوع باعث شد که در سازمان جنگل‌ها اخیرا بازداشت‌هایی صورت بگیرد که این امر به درستی انجام شده است.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار