خبرگزاری اسپوتنیک در مطلبی به نقش یک شبکه که از جنگ روانی بهره می‌برد، در پس پرده تغییر دولت در بولیوی پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یک گروه بین‌المللی از محققان از کشور آمریکای لاتین و اروپا نقشه‌ای ترسیم کرده‌اند که نشان می‌دهد چگونه شبکه‌ای از نهاد‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی، بنیادها، سازمان‌های غیردولتی و رسانه‌های آمریکایی در برکناری اوو مورالس، رئیس جمهور مستعفی بولیوی، دست داشته‌اند.

سیلوینا رومانو یکی از افرادی است که در تهیه این نقشه مشارکت داشته است. وی که فارغ‌التحصیل تاریخ و نظریه ارتباطات است، آخرین سال‌های مطالعه خود را به بررسی روابط آمریکا با کشور‌های آمریکای لاتین با تاکید بر موضوع جنگ روانی پرداخته است.

او گفت: نخست ما به بررسی روابط آمریکا و کشور‌های آمریکای لاتین می‌پرداختیم، اما یک سال پیش این موضوع به گونه‌ای تغییر یافت که شامل دیگر قدرت‌های جهانی مانند روسیه و چین نیز بشود.

پس از سرنگونی دولت بولیوی که به فرار مورالس و برخی اعضای دولت وی به مکزیک منجر شد، کارشناسان گروه رومانو تحلیل‌های ژئوپلیتیکی خود از این اتفاق را به شکل یک شبکه قدرت ارائه کردند که مرکز راهبردی مطالعات ژئوپلیتیک آمریکای لاتین آن را تحت عنوان «آمریکا و معماری کودتا در بولیوی» منتشر کرد.

رومانو در توضیح این شبکه قدرت گفت: همواره درباره امپریالیسم و سلطه جهانی مطالبی گفته می‌شود، اما مردم آن‌ها را باور نمی‌کنند، زیرا می‌گویند مدرکی برای اثبات آن وجود ندارد. به اعتقاد او، شبکه یا نقشه قدرت راهی است برای توضیح آنکه چنین نظامی چگونه عمل می‌کند.

به گفته او، درباره بولیوی ارتباط بین دولت آمریکا و شرکت‌های چند ملیتی به اثبات رسیده است. رومانو گفت: این شبکه قدرت که برای اجرای کودتا در بولیوی تشکیل شده بود، ارتباط بین نهاد‌های محلی، منطقه‌ای و فراملیتی با مسیر‌های شخصی را نشان می‌دهد.

او با اعلام اینکه چنین اقداماتی در سراسر جهان مداخله در امور امور داخلی یک کشور محسوب می‌شود و مستحق مجازات است، افزود: «شما نمی‌توانید به نقاط مختلف جهان سفر کنید و ضد دولت‌ها اعتراض کنید، فقط به علت اینکه دلتان می‌خواهد این کار را انجام دهید. اما این اتفاقی است که همواره روی می‌دهد.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار