نویسنده «من سرباز بشار نیستم» روایتی جالب از مدافعان حرم و حریم را در داستانی عاشقانه مطرح کرده است.

حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان- کتاب «من سرباز بشار نیستم» جدیدترین اثر مجید پورولی کلشتری نویسنده کتاب‌هایی مانند «اقیانوس مشرق» و «پسران دوزخ، فرزندان قابیل» است. او در سال‌های اخیر کتاب‌های بسیاری نوشته که هرکدام موضوعات خاص و جالبی را دنبال کرده و مورد استقبال مخاطبان نیز قرار گرفته است. به بهانه انتشار جدیدترین اثر مجید پورولی کلشتری نویسنده کتاب «من سرباز بشار نیستم» با او گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

درباره کتاب «من سرباز بشار نیستم» برای ما توضیح دهید.

ما لغتی در قرآن به اسم «اولی الامر» داریم که مصداق آن اهل بیت است و اطاعت از آن‌ها در قرآن بر هر شخصی واجب شده است، امّا بعضی از افرادی که خود را به ظاهر مسلمان می‌دانند مانند داعش، «اولی الامر» را به ابوبکر بغدادی تعمیم می‌دادند و خیال می‌کردند او «اولی الامر» و اطاعت از او واجب است به همین منظور خود را به کشتن دادند.

بیشتر کار‌های انتخاری داعش به حکم چنین فردی است که پیروانش اطاعت از او را اطاعت از خدا می‌دانند، چون او را همان اولی الامری می‌دانند که در قرآن آمده است! من در کتاب «من سرباز بشار نیستم» خواستم این مطلب را بگویم و در پاسخ به این سوال که مصداق حقیقی «اولی الامر» چه کسی است باید به تفاسیر روایی قرآن مراجعه کرد.

تمام تفاسیر شیعی اشاره روشن و واضح دارند که «اولی الامر» دوازده امام هستند. یعنی اولین آن‌ها امام علی علیه السلام و آخرین آن‌ها امام زمان (عج) است. در حال حاضر که ما در عصر غیبت هستیم، «اولی الامر» حضرت مهدی (عج) هستند. این تحلیل و تفسیر قرآنی موضوع و مبنای اصلی داستان من بود و با همین هدف قلم دست گرفتم و این رُمان را نوشتم.

اسم کتاب را خودتان انتخاب کردید؟

بله. اسم «من سرباز بشار نیستم» را خودم انتخاب کردم و اصرار داشتم حتما همین نام برای کتاب باشد، متاسفانه سربازان دلیر جمهوری اسلامی در سوریه را سربازان بشار اسد معرفی می‌کردند در حالیکه آن‌ها در اصل رزمندگان جمهوری اسلامی و مدافعان حریم جمهوری اسلامی هستند. این سربازان برای دفاع از آرمان‌های رهبر معظم انفلاب و دفاع از پرچم جمهوری اسلامی ایران می‌جنگند.

نکته مهم دیگر آن که من در این کتاب یک تفاوتی میان «سرباز مدافع حرم» و «سرباز مدافع حریم» قائل شده ام، حرم محدود به یک قطعه از کره زمین مانند حرم امامان است. امّا حریم امام معصوم کل کره زمین را دربرمی گیرد. یعنی یک زن در هر جایی هم می‌تواند سرباز مکتب امامت باشد و سرباز مدافع حریم اهل بیت باشد. هر کسی در هر جایگاهی می‌تواند برای احیای امر آل الله کار کند و او سرباز حریم امامت شناخته می‌شود. این فرصت برای بسیاری از افراد جامعه وجود دارد تا برای امام زمان (عج) کاری انجام دهند و سرباز مدافع حریم امامت شناخته شوند. ما درباره این موضوع حدیث هم داریم، که اهل بیت اشاره دارند که در عصر غیبت ما امر ایشان را احیا کنیم و مراتبِ ولایت اهل بیت را و مراتبِ ولایت معصوم را به گوش مردم برسانیم که تبیین این موضوع در کتاب برای من بسیار مهم بود.

موضوع کتاب «من سرباز بشار نیستم» داستانی واقعی است؟

من ایده یا حرف اصلی داستان را در ذهن داشتم و برای آن ایده، شخصیت و رویدادی را ساختم. یعنی یک طلبه اصفهانی خلق کردم و برای آنکه داستان بُعدی عاشقانه پیدا کند، طلبه همسری برای آن خلق کردم که بسیار عاشق اوست. خیلی‌ها به این زن می‌گفتند که با طلبه ازدواج نکند، چون زندگی با طلبه‌ها و آخوند‌ها دشوار است، اما این شخصیت زن که زهرا نام دارد با این طلبه اصفهانی ازدواج می‌کند و اتفاقا سخت عاشق او می‌شود. یک سال و نیم بعد این طلبه اصفهانی برای دریافت دکترای ادبیات عرب به لبنان می‌رود و بعد از اتمام درسش در لبنان، برای زیارت حضرت رقیه (س) به سوریه می‌رود و آن جا درگیر ماجرا‌هایی با داعش می‌شود.

من با اضافه کردن بُعد عاشقانه به داستان خواستم داستان را برای مخاطب جوان خواندنی‌تر کنم. البته ماجرا‌های این داستان واقعی نیست، امّا امثال این اتفاقات در سوریه افتاده است. اینکه یک طلبه شیعه بخواهد دختران سنّی را نجات دهد به بحث انسانیت برمی گردد. او کمترین توجهی به دعوای شیعه و سنّی ندارد و برای نجات این دختران سنّی خودش دست به اقدام مستقیم میزند البته از این نوع اتفاق‌ها در سوریه بسیار رخ داده است. حتّی شاید اتفاق‌هایی عجیب‌تر و خشن تر.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

همهمه افتاد توی دخترها. همه به هم نگاه کردند. خانم ‏مدیر نگران نگاهم کرد. معلوم بود حسابی غافلگیر شده و شاید ترسیده. همان‏‌جور که به دختر‌ها نگاه می‏‌کردم، ادامه‏ دادم «من آمده‏‌ام بگویم که اسماعیل شهید مدافع حرم نبود، امّا با تمام وجودش، تویِ تمام دقایقِ زندگی‌‏اش، مدافعِ حریم بود، و من تمامِ افتخارم همین است ‏که همسرِ یک مدافع حریم هستم! مدافع حریم امامت! و دلم می‏‌خواهد خودم هم یک ‏روزی بتوانم سربازِ مدافع حریم باشم»، از میان صف اوّل دختری دستش را بُرد بالا. نگاهش کردم. دختر ایستاد و گفت: «ببخشید خانم! سربازِ مدافع حرم چه فرقی با سرباز مدافع حریم دارد؟!» گفتم «حرم مقدّس و عزیز است. امّا تنها محدود به یک نقطه از کره زمین است. جایی به وسعتِ یک قبر. امّا حریمِ امامِ معصوم، تمام کره ‏زمین و تمامِ دنیا را فرا گرفته است. وسعتِ تمام دریاها، تمامِ اقیانوس‌‏ها و تمامِ خاک‏‌های دنیا حریمِ امامِ معصوم است. شما دختر‌ها هم می‏‌توانید سرباز مدافع حریمِ امامت باشید. برای سربازِ حریم بودن نیازی نیست که حتماً مرد باشید، یا اسلحه و توپ و تانک داشته باشید! برای آن‏که سرباز مدافع حریم باشید، فقط باید درباره دین ‏تان و اعتقادات‌‏تان مطالعه کنید و امام‏تان را، مخصوصاً امام‏ زمان‌‏تان را، خوب بشناسید»

کتاب «من سربازِ بشّار نیستم» جدیدترین اثر مجید پورولی است که در ۱۵۲ صفحه و قطع رقعی به رشته تحریر در آمده و توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر و روانه بازار شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: معرفی کتاب ، ادبیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار