دکتری دانشکده‌ مهندسی پلیمر امیرکبیر گفت: به طور خلاصه یک نوع پلیمر (پلی یورتان) وجود دارد اما دارای کاربرد‌های بسیار متنوعی است.

 ایمان صاحبی دکتری دانشکده‌ مهندسی پلیمر امیرکبیر تحت سرپرستی پروفسور وحید حدادی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،، درباره  بررسی و مشخصه‌یابی سنتر پلی یورتان و نمونه‌های نانوکامپوزیتی با معماری مختلف قسمت نرم اظهار کرد: از آنجایی که پلیمر‌ها رفته‌رفته جایگاه خاصی در کاربرد‌های روزمره و کاربرده‌های مهم و هر کدام از آنها توانایی پوشش بخش خاصی را دارند، اما با دستکاری در سنتز و انتخاب بخش‌های مختلف سخت و نرم پلی یورتان سنتز شده، به نمونه‌هایی دست پیدا کرده‌ایم  که می‌تواند برای  انواع لباس‌های ورزشی، فوم‌ها، چسب‌ها  و حتی  عرصه پزشکی، استنت‌های قلبی قابل کاربرد باشد. به طور خلاصه یک نوع پلیمر (پلی یورتان) وجود دارد  اما  دارای کاربرد‌های بسیار متنوعی است.

مشخصه یابی سنتر پلی یورتان و نمونه‌های نانوکامپوزیتی توسط محقق ایرانی

وی در ادامه افزود: این پلیمر از ۳۰ سال گذشته کشف شده است و روند رو به رشد،  توسعه آن ادامه دارد، ولی کار‌های انجام شده حاصل تحقیق مداوم سه ساله آقایان ایمان صاحبی جویباری و محمد مسعمود میرمحسینی است. 

صاحبی بیان کرد: استنت‌ها لوله‌هایی از جنس ویژه‌ای هستند که پیش از استفاده به صورت جمع شده و کوچک توان عبور در درون هر نوع مجرا و رگ را دارند و در زمان قرار گرفتن در محل مورد نظر قابلیت باز شدن و افزایش حجم به ابعاد مورد نیاز پزشک را دارا هستند که در این کاربرد از آنجایی که این پلیمر قابلیت حافظه شکلی بالایی دارند می‌توانند این استنت‌ها را بسازند و با توجه به نیرومحرکه‌های مختلف همچون دما در مکان مشخصی بازگردد.

وی تصریح کرد: نمونه‌های نه دقیقاً مشابه، ولی نمونه‌هایی را که شبیه این کار هستند شرکت‌های بزرگ خارجی همچون BASF,ARCH,BAYER و... تولید کرده‌ا ند، ولی اولین بار از دو نوع ترکیب بخش نرم و با پیش‌بینی جدایی میکروفازی کنترل شده به خواص دینامیکی مکانیکی چند برابری رسیده‌ایم.

صاحبی تاکید کرد: حقیقت امر این است که محققان این نوع دستاورد به دنبال کاربرد‌های صنعتی و scale up محصولات سنتزی هستند که بتوانند در کشور ایران حتی در آزمایشگاه‌های کوچکتر این نوع آزمایش‌ها را گسترش دهند و بتوانندبه سمت تجاری‌سازی در مقیاس صادرات پیش روند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار