طی ۷ ماهه امسال ۵۱ هزار و ۷۸۹ راس بره و بزغاله ماده بصورت رایگان علیه بیماری بروسلوز در نهبندان واکسینه شدند.

 راه انجام رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ،گفت: بیماری بروسلوز یکی از بیماری‌های عفونی واگیردار است که به لحاظ مشترک بودن بین انسان و دام جایگاه ویژه‌ای دارد.

او افزود: بیماری تب مالت از مادر به فرزند منتقل می‌شود و با توجه به اینکه دام ماده در آینده به عنوان دام مولد در تکثیر نسل نقش مهمی در تولید دارند ایمن سازی در این حوزه در تولید بهداشتی فرآورده‌های خام دامی و پیشگیری از شیوع این بیماری به جامعه انسانی نقش مهمی دارد.

 راه انجام  با اشاره به اینکه دام‌های مبتلا به بروسلوز معمولاً در اولین دوره آبستنی سقط می‌کنند، ادامه داد: در هنگام سقط و تا مدتی پس از آن نیز با دفع ترشحات به شدت آلوده رحمی، آلودگی محیط، مزارع و مراتع را به همراه داشته و موجب انتشار بیماری و آلودگی سایر حیوانات و انسان می‌شوند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان تصریح کرد: جهت جلوگیری از انتقال بیماری به انسان می‌توان به مصرف شیر پاستوریزه و یا جوشاندن شیر، پرهیزاز مصرف شیر حیوانی که سقط جنین تازه داشته، پرهیز از مصرف پنیر و خامه غیر پاستوریزه و در صورت سقط جنین دام ضدعفونی اصطبل دامداری اشاره نمود.

راه انجام با اشاره به اینکه مهمترین راه جلوگیری از بیماری بروسلوز واکسیناسیون دام‌های حساس است، افزود: از ابتدای امسال ۵۱ هزار و ۷۸۹ رأس بره و بزغاله ماده در شهرستان نهبندان علیه بیماری تب مالت ایمن سازی شدند.

او با بیان اینکه بیماری بروسلوز در دام درمان قطعی نداشته است و در صورت ابتلای دام باید سریعاً به کشتارگاه انتقال یابد، ابراز امیدواری کرد با همکاری دامداران جهت واکسیناسیون دام‌ها، شاهد کاهش چشمگیر خسارات اقتصادی و بهداشتی حاصل از بیماری‌های دامی در منطقه باشیم.

انتهای پیام / ط ا

واکسیناسیون مهم ترین راه جلوگیری از بیماری بروسلوز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.