در بسیاری از مناطق خوزستان فرا رسیدن ماه "ربیع" را مبارک می‌دانند و پایان ماه "صفر" را جشن می‌گیرند. این یک سنت قدیمی است که اهالی، فرا رسیدن ربیع را به یکدیگر شادباش و تبریک بگویند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رحیم مجدمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان، با اشاره به ایام پایانی ماه صفر و آغاز ماه ربیع، اظهار کرد: در دو سه سال اخیر برخی از نوجوانان شادگان به میمنت فرارسیدن ماه ربیع و پایان ماه صفر اقدام به آتش زدن لاستیک خودرو در منازل، محله‌ها و در مجاورت جاده‌ها می‌کنند تا از این طریق پایان ماه حرام و آغاز ماه بهار را به همگان اطلاع دهند. این اقدام تنها توسط نوجوانان انجام می‌شود و به عنوان رسم مردم شادگان تلقی نمی‌شود.

دود کردن نحسی

وی این اقدام را نوعی تخلف زیست محیطی دانست و افزود: سوختن کربن موجود در لاستیک منجر به تولید گاز کشنده منوکسید کربن و فلزات سنگین می‌شود و آلودگی گسترده‌ای در هوا ایجاد می‌کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان بیان کرد: این افراد پس از سوزاندن لاستیک خودرو، آهن موجود در لاستیک را نیز می‌فروشند. یعنی هم نحسی ماه صفر را با آتش زدن لاستیک دود کرده‌اند و هم از آهن موجود در لاستیک استفاده مالی می‌کنند.

مجدمی تصریح کرد: آلودگی‌های ناشی از این اقدام برای کلیه شهروندان مضر است و خطری جدی نیز برای لایه اٌزون دارد بنابراین به جای این اقدام می‌توان کاشت نهال و یا درختان بومی را جایگزین این اقدام کرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.