رئیس مرکز بهداشت جیرفت گفت: سل یک بیماری شناخته شده با درمان مشخص کوتاه مدت شش‌ماهه است، اما متأسفانه تعداد زیادی از این بیماران یا به موقع تشخیص داده نمی­ شوند.

کاهش چشمگیر بیماری سل در جیرفتبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمودی رئیس مرکز بهداشت جیرفت گفت: سالانه در جهان حدود ۹ میلیون نفر به این بیماری مبتلا می­ شوند و هر ساله حدود یک و نیم میلیون نفر در اثر ابتلا به این بیماری فوت می­ کنند.

او افزود: سل بجز لطمات اقتصادی، اثرات منفی غیر مستقیم دیگری نیز بر کیفیت زندگی بیماران یا افراد خانواده آن‌ها نظیر طرد شدن دارد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان جیرفت تصریح کرد: سل یک بیماری شناخته شده با درمان مشخص کوتاه مدت شش‌ماهه است، اما متأسفانه تعداد زیادی از این بیماران یا به موقع تشخیص داده نمی­ شوند و یا در نتیجه درمان ناقص تبدیل به یک بیمار مقاوم به درمان می‌شوند.

هادی زاده مسئول پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت جیرفت گفت: در شهرستان جیرفت طی سال‌های اخیر شاهد کاهش چشم‌گیر بروز بیماری سل بوده­ ایم.

او افزود: در حال حاضر خدمات تشخیصی درمانی رایگان در تمام سطوح بهداشتی درمانی در دسترس عموم مردم قرار دارد.

هادی زاده تصریح کرد: سرفه بیش از دو هفته، وجود خلط، کاهش وزن، عرق شبانه و تب طولانی مدت از علائم بیماری سل است، از عموم جامعه خواست که با مشاهده علائم فوق جهت بررسی به واحد‌های بهداشتی درمانی شهرستان مراجعه کنند.

مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت جیرفت گفت: کنترل سل وقتی میسر است که بتوان بیمار مبتلا به سل را در مراحل اولیه شناسایی کرد و او را تحت درمان کامل قرار داد.

هادی زاده تصریح کرد: بیماری سل فراتر از یک بیماری عفونی، یک پدیده اجتماعی است و لذا دستیابی به هدف حذف آن بجز از طریق ایجاد یک عزم ملی، برنامه ریزی و مشارکت همه جانبه امکان پذیر نخواهد بود؛ و شعار امسال سازمان بهداشت جهانی تحت عنوان "هم پیمان تا پایان بیماری سل " لزوم استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌های درون بخشی و برون بخشی را جهت حذف بیماری سل مورد تاکید قرار داده است.

انتهای پیام/س

بیماری سل فراتر از یک بیماری عفونی، یک پدیده اجتماعی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.