وزیر کشور در هفتادمین اجلاس کمیساریای عالی سازمان ملل متحد درباره موضوعات اتباع و پناهندگان سخنرانی کرد.


مسئله پناهندگان فقط با کمک کشور‌های منطقه حل می‌شود/ ایران بیش از ۴۰ سال پذیرای اتباع و پناهندگان بوده استبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، یکشنبه ۱۴ مهرماه بود که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور به منظور شرکت در هفتادمین اجلاس کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (اکسکام) با هیئت همراه تهران را به مقصد ژنو ترک کرد.

رحمانی فضلی در ابتدای این سفر، با حضور در اجلاس کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به سخنرانی درباره موضوعات اتباع و پناهندگان پرداخت؛ او در این اجلاس بیان کرد که ایران در چهل سال اخیر پذیرای خیل عظیمی از پناهندگان به ویژه اتباع افغانستان بوده است؛ همچنین وزیر کشورمان در ادامه سخنرانی خود به برقراری توازن مناسبی میان حمایت از پناهندگان و دسترسی به راه حل‌های پایدار، پایان یافتن سیاست‌های منجر به تجمع پناهندگان در کشور‌های در حال توسعه و به بازگشت داوطلبانه مهاجران خارجی تاکید کرد.

تحریم‌های آمریکا، مانع از خدمت‌رسانی ایران به پناهندگان نمی‌شود

باوجود آنکه اکنون ایران در شرایط تحریمی ظالمانه آمریکا به سر می‌برد، ممکن است اقدامات قهری و غیر انسانی واشنگتن، تأثیر بسیاری بر شرایط زندگی اعم از آموزش، سلامت و معیشت پناهندگان داشته و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از آنها را به صورت قابل توجهی کاهش دهد؛ اما با تمام این اوصاف، به گفته وزیر کشور در اجلاس اکسکام، تاکنون خدمات رسانی به پناهندگان همانند سایر ایرانیان بوده است.

رحمانی فضلی در این اجلاس با اشاره به ارایه خدماتی همچون تحصیل بیش از ۴۸۰ هزار دانش آموز پناهنده و اتباع فاقد مدرک، صدور مدارک شناسایی در قالب طرح آمایش ۱۳، امکان اخذ گواهینامه رانندگی، دسترسی عادلانه به محاکم قضایی، واکسیناسیون و ارائه خدمات بهداشتی اولیه و مراقبت‌های مادر و کودک، پوشش بیمه سلامت برای تمام پناهندگان همانند ایرانیان، پوشش رایگان ۹۲ هزار نفر از پناهندگان آسیب پذیر با حمایت کمیساریا، بهره‌مندی از خدمات بهداشتی و درمانی ویژه بیماران خاص، تحصیل ۱۶ هزار و پانصد دانشجو در دانشگاه‌ها و ارایه تسهیلات و پروانه موقت برای اشتغال قانونی ۲۵۰ هزار پناهنده بیان کرد که بهتر است دولت افغانستان و کمیساریا برنامه خود را بر بازگشت داوطلبانه پناهندگان از ایران و ادغام مجدد پایدار آنها در افغانستان متمرکز کند.

همچنین وزیر کشورمان در حاشیه این نشست گفت: اگر امنیت، آرامش، توسعه و اشتغال و صلح در افغانستان به وجود نیاید، امکان اینکه این موضوع به صورت ریشه‌ای مرتفع شود، وجود نخواهد داشت و تأمین این موارد وظیفه همه کشور‌های فعال در عرصه بین‌المللی است.

با بی‌توجهی مسئله پناهندگان حل نمی‌شود

در حاشیه اجلاس اکسکام بود که رحمانی فضلی با فیلیپو گرندی، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان دیدار و به گفت‌وگو پرداخت؛ در این نشست صمیمی، رئیس شورای امنیت کشورمان با کمیسر عالی سازمان ملل متحد، نکاتی همچون هزینه حوزه‌های سلامت، آموزش، اشتغال و معیشت پناهندگان را مهم دانستند.

همچنین روز سه‌شنبه ۱۶ مهرماه به وقت تهران رحمانی فضلی در نشست چهارجانبه‌ای که با حضور وزرای کشورهای افغانستان، پاکستان و کمیساریا برگزار شد، شرکت کرد. در این نشست مقرر شد تا برنامه‌ریزی‌هایی برای مجمع جهانی پناهندگان که آذرماه در ژنو برگزار خواهد شد، انجام شود.

در ادامه این نشست هر سه کشور اعلام کردند که نظرات کشور‌های منطقه باید در نحوه ارائه کمک‌ها، برنامه‌ها و اقدامات دخیل و براساس موقعیت‌ها و واقعیت‌های منطقه، اقدامات، کمک‌ها جذب و هزینه‌ها مدیریت شود.

افزون بر این، باتوجه به اینکه نخستین نشست مجمع جهانی پناهندگان در آینده برگزار و کشور‌های متعددی در آن شرکت خواهند کرد، مقرر شد تا وضعیت منطقه بررسی و برنامه کاری آن تدوین شود و ۴عضو این کمیته چهارجانبه، واقعیت‌های منطقه و پناهندگان را برای جامعه جهانی توصیف کنند.

قرار است در اجلاس مجمع جهانی پناهندگان به منظور بررسی وضعیت جهانی پناهندگان، پیش بینی‌ها و کمک‌های لازم برای بازگشت داوطلبانه آنان، به کشورشان دعوت شده تا اقدامات مقتضی در این زمینه انجام شود.

گزارش از معصومه جعفری
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار