سعادتی گفت: در حال حاضر ملاحظات امنیتی در وزارت امور خارجه گسترش پیدا کرده است و همین امر موجب شده که فعلا درب‌های میدان مشق بسته بماند.

ملاحظات امنیتی تنها دلیل بسته ماندن درب‌های میدان مشق/ طرح کنترل آلودگی هوا تهدیدی برای سکونت در مرکز شهر تهرانبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علی محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ تهران در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره برنامه‌های شهرداری این منطقه ۱۲ در هفته تهران گفت: تا کنون اگر به دلیل مشغله‌های کاری نتوانستم با اصحاب رسانه نشست خبری برگزار کنم، اما در فضای مجازی همواره تلاش کردم پاسخگوی سوالات شما باشم و من از شما اصحاب رسانه همواره می‌خواهم که ما را در حل مشکلات منطقه یاری کنید.

سعادتی افزود: شهرداری منطقه ۱۲ تهران به مناسبت هفته تهران برنامه‌های ویژه‌ای را برای شهروندان در نظر گرفته است و هفته تهران که از تاریخ ۱۲ مهرماه (جمعه) آغاز می‌شود تا ۱۸ مهرماه که اختتامیه آن است برای شهروندان پر از برنامه‌های گردشگری و فرهنگی است.

سعادتی گفت: منطقه ۱۲ تهران در کلانشهر پایتخت جایگاه ویژه‌ای دارد و کلیه برنامه‌های هفته تهران در منطقه ۱۲ با هماهنگی کامل روابط عمومی شهرداری و شورایاری‌ها برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری تور‌های گردشگری در منطقه ۱۲ گفت: از سال گذشته حجم بازدید شهروندان با استفاده از تور‌های گردشگری در منطقه ۱۲ افزایش پیدا کرده است و ما در قالب تور‌های گردشگری به شهروندان تخفیف‌های ویژه‌ای را در بازدید از موزه‌های منطقه ۱۲ ارائه می‌کنیم.

شهردار منطقه ۱۲ تهران ادامه داد: در هفته تهران تمام غرفه‌های خیابان ۳۰ تیر کلیه اقلام و اجناس خود را با ۲۵ درصد تخفیف به مردم عرضه می‌کند.

سعادتی از دیگر برنامه‌های شهرداری منطقه ۱۲ به برنامه روایت فتح تهران در خیابان ۳۰ تیر، تعزیه شهادت قائم مقام فراهانی در باغ نگارستان و‌ پخش هر شب مستند تهران در عمارت کاظمی اشاره کرد.

مشارکت بازاریان و کسبه در نگهداشت محیطی

وی با اشاره به فعالیت دفاتر خدمات نوسازی در منطقه ۱۲ گفت: فعالیت دفاتر خدمات نوسازی در این منطقه فقط مربوط به تجمیع و ساخت و ساز نیست و این سازمان بسته به شرایط محلات فعالیت می‌کند، به عنوان مثال در محله هرندی فعالیت‌ها بیشتر شکل اجتماع دارد.

شهردار منطقه ۱۲ تهران با اشاره به مشارکت بازاریان و کسبه در نگهداشت محیطی گفت: کسبه و بازاریان مشارکت ویژه‌ای با شهرداری منطقه در حوزه پسماند و اورژانس داشتند که اقدام آن‌ها با حمایت مردم افزایش پیدا کرد و ما به گونه‌ای برنامه ریزی کردیم که در هفته تهران از فعالان فرهنگی و اجتماعی و NGO‌هایی که فعالیت هنری و مسئولیت اجتماعی چشمگیری داشتند، تجلیل کنیم.

وی با اشاره به روز جهانی کودک گفت: روز سه شنبه ۱۶ مهرماه روز جهانی کودک است و ما به مناسبت این روز در پارک شهر از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر برنامه داریم.

سعادتی ادامه داد: اگر بخواهیم تهران را از منظر تاریخی بررسی کنیم، شکل گیری تهران از منطقه ۱۲ بوده و بیشتر برنامه‌های فرهنگی نیز به مناسبت هفته تهران در منطقه ۱۲ برگزار می‌شود، اما دیگر مناطق نیز برنامه‌های ویژه‌ای برای گرامیداشت این هفته دارند، اما باید بیان کنم که ما به عنوان قلب تهران باید از ظرفیت‌های بیشتر خود استفاده کنیم.

شهردار منطقه ۱۲ تهران با اشاره به وضعیت بازار تهران گفت: بازار تهران ویژگی‌های زیادی دارد و نکته مهم این است که هر محله متناسب با ظرفیت خودش بداند که چه کاری را می‌تواند برای بهتر شدن شرایط انجام دهد و برای بهبود شرایط در بعضی از مواقع باید طرز فکری توسعه کالبدی و فرهنگی باشیم، اما در بعضی از دیگر محله‌ها تنها باید بر روی یک موضوع تمرکز کنیم.

سعادتی ادامه داد: با هماهنگی با سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نقشه‌های راه بازار‌های تهران شناسایی شدند تا در زمان تعطیلی بازار و وقوع حادثه راه‌های خروج و عبور و مرور مشخص شود و در کنار آن مکان‌هایی بیرون از بازار در نظر گرفته شد تا از آن‌ها مایعات و دیگر مواد در زمان بروز حوادث به محل حادثه انتقال پیدا کند.

مردم و کسبه رکن اصلی ایمنی در بازار تهران

وی افزود: ایمنی در بازار سه رکن جدی دارد که یکی از آن‌ها مردم و کسبه هستند و از مهم‌ترین حوادث بازار باید به حریق اشاره کرد که بیشتر ریشه بروز آن استفاده نکردن از تأسیسات و تجهیزات ایمن و گرفتن انشعابات غیر قانونی است.

شهردار منطقه ۱۲ تهران ادامه داد: در حال حاضر حرکتی شروع شده و با همکاری اداره برق شبکه‌های داخلی برق پاساژ‌ها و مجتمع‌های تجاری در حال ترمیم و ایمن سازی است، اما باید به این نکته توجه کرد که وظیفه اداره برق انتقال انشعاب تا درب مجتمع‌ها است، اما سیم کشی داخلی بر عهده مالک است.

سعادتی تصریح کرد: پیش‌تر پاساژ‌ها ۲۰ مالک داشتند که با ۲۰ انشعاب کار برق رسانی را انجام می‌دادند، اما با افزایش تعداد کسبه انشعابات غیر قانونی گرفته نمی‌شود و همین امر باعث ایجاد بار بیشتر و بروز حادثه می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که وضعیت خانه‌های پلاک قرمز در منطقه شوش و هرندی در منطقه ۱۲ به چه شکل است گفت: اعتقاد ما این است که خانه‌های پلاک قرمز را نمی‌شود به حال خود رها کرد و یا با آن‌ها با فرمول یکسان برخورد کرد.

شهردار منطقه ۱۲ تهران افزود: تعدادی از خانه‌های پلاک قرمز از طریق مراجع قضایی پلمپ شدند و پس از آن ما اعلام کردیم اگر مرجع قضایی صلاح بداند از خانه‌های پلاک قرمز بهره‌برداری فرهنگی انجام شود و تمام هزینه آن را نیز شهرداری منطقه تقبل می‌کند.

سعادتی با اشاره به کمپین مهربان باشیم، گفت: در کمپین مهربان باشیم دو نماینده از دو ماراتن مسکو شرکت کردند و پیراهن قلب تهران از آنجا به امضای دونده‌ها از دیگر کشور‌ها به زبان‌های مختلف رسید که پس از پایان به شهرداری منطقه ۱۲ اهدا می‌شود.


بیشتر بخوانید: ظرفیت گردشگری خانه‌های تاریخی در تهران منحصر به فرد است


فرآیند جمعیت گریزی، فرآیندی کهن در منطقه ۱۲

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان که دلیل جمعیت گریزی منطقه ۱۲ چیست و شهرداری منطقه ۱۲ برای جلوگیری از این امر چه برنامه‌ای دارد؟ گفت: فرآیند جمعیت گریزی، فرآیندی کهن در منطقه ۱۲ است که ما در ۳ و ۴ سرشماری صورت گرفته روند کاهش جمعیت ساکن را در منطقه مشاهده کردیم، اما مواردی را که به نظر من می‌تواند از جمعیت گریزی جلوگیری کند اعلام می‌کنم.

شهردار منطقه ۱۲ تهران ادامه داد: اولین فرآیند این است که جلوگیری از جمعیت گریزی نیاز به زمان دارد، زیرا فرآیند جمعیت گریزی در بازه زمانی طولانی رخ داده و جلوگیری از آن در کوتاه مدت ممکن نیست.

سعادتی با اشاره به ۲۵۰ هزار نفر جمعیت ساکن در منطقه ۱۲ گفت: به عقیده من در مرحله اول باید شرایط زندگی را برای ۲۵۰ هزار نفر جمعیت حاضر فراهم کنیم تا شرایط سکونت آن‌ها بهبود یابد.

وی ادامه داد: چند عامل است که موجب جمعیت گریزی در منطقه ۱۲ می‌شود که یکی از آن‌ها بازار تهران است که مخل زندگی ساکنان شده است، زیرا حجم انبار ساختمان‌ها و خانه‌های کارگری مشکلاتی را برای ساکنان به وجود آورده است و در کنار آن ما باید فضای تجاری را در محلات مسکونی منطقه ۱۲ کنترل کنیم.

لزوم توجه به حمل و نقل عمومی در منطقه ۱۲ تهران 

شهردار منطقه ۱۲ تهران با اشاره به درستی اجرای طرح ترافیک گفت: در کنار اقدام درستی که برای کاهش آلودگی هوا در منطقه ۱۲ صورت گرفت، از طرح کنترل آلودگی هوا در محدوده مرکزی شهر می‌توان به عنوان یک تهدید سکونت نام برد، اگر چه ساعت خروج طرح ترافیک را برای ساکنان منطقه تغییر دادیم تا عبور و مرور قبل از ساعت ۸ صبح را رایگان کردیم و برای ساکنان هزینه تردد را به یک دوم کاهش دادیم، اما باید به توسعه حمل و نقل عمومی در منطقه نیز توجه شود که ایستگاه امام حسین(ع) در خط ۶ مترو یکی از این اقدام‌ها بود.

سعادتی با اشاره به ۵۶۰ هکتار بافت فرسوده منطقه ۱۲ گفت: برای نوسازی و بهسازی بافت فرسوده در منطقه ۱۲ هزینه صدور پروانه ساخت را رایگان کردیم.

وی ادامه داد: ما در نواحی منطقه ۱۲ از ساخت پروژه‌های بزرگ مقیاس جلوگیری کردیم تا میزان جمعیت گریزی را در این منطقه کاهش دهیم.

شهردار منطقه ۱۲ تهران در پاسخ به این سوال که آیا اجرای طرح کنترل آلودگی هوا باعث کاهش ترافیک شده است یا خیر؟ گفت: در این باره اطلاعی ندارم و باید به مرور زمان آن را اعلام کنم، اما نکته قابل توجه این است که میزان روز‌های پاک پایتخت افزایش یافته است.

سعادتی ادامه داد: ما در منطقه ۱۲ تهران دچار فقدان احساس امنیت هستیم و امنیت با احساس امنیت دو مقوله متفاوت است و باید بدانیم اخبار بد بیشتر در ذهن مخاطب تأثیرگذار است تا اخبار خوبی که ما منتشر می‌کنیم.

وی افزود: ما تلاش کردیم که شهروندان بیشتر در ساعات شبانه روز در خیابان‌های منطقه حضور داشته باشند و اگر پیش‌تر در خیابان امام خمینی (ره) و ۱۵ خرداد مشاهده می‌کردید این خیابان‌ها پس از ساعت اداری تهی از جمعیت می‌شدند، اما در این زمان شب‌ها خیابان ۳۰ تیر و امام خمینی(ره) جاری از حیات است و اگر ما می‌خواهیم امنیت را افزایش دهیم، باید ساعات حضور شهروندان در معابر را بیشتر کنیم.

شهردار منطقه ۱۲ تهران تاکید کرد: در ۱۰۰ سال گذشته از منطقه ۱۲ غفلت شده است و این صحبت مرا ضبط کنید که در ۱۵ سال آینده منطقه بازار تهران تبدیل به آیینه پایتخت می‌شود و اگر می‌خواهیم روند بهتر شدن متوقف نشود باید حس مطالبه گری در مردم را ایجاد کنیم تا از مسئول بعد از من نیز مطالبات خود را بخواهند.

امضای تفاهم نامه شهرداری تهران و وزارت امورخارجه برای حفظ خانه های تاریخی

وی در توضیح برنامه تجلیل از حافظان خانه‌های تاریخی گفت: در حال حاضر در حال تنظیم لیستی هستیم که ۲۰ نفر از شهروندانی که در حفظ و ترمیم خانه‌های تاریخی نقشی فعال و موثر داشتند، تجلیل کنیم.

شهردار منطقه ۱۲ تهران با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای با وزارت امور خارجه گفت: تفاهم‌نامه گسترده‌ای در منطقه با وزارت امور خارجه به امضا رسید و بر اساس این تفاهم‌نامه همکاری گسترده‌ای انجام می‌شود، زیرا این وزارتخانه ساختمان‌های گسترده‌ای در منطقه دارد و تفاهم‌نامه شهردار با وزیر امور خارجه در کلام همکاری مشترکی بود که بخش عظیمی از آن در منطقه ۱۲ و میدان مشق است.

سعادتی با اشاره به سخنان شهردار تهران در امضای تفاهم‌نامه با وزارت امور خارجه گفت: تأکید آقای حناچی این است که ساختمان‌های وزارت امور خارجه که دارای ارزش است و مراجعان زیادی دارد باید حفظ و ترمیم شود و شرایطی فراهم شود تا مکان‌های دیگر که به شکل انبار‌های متروک در سایت وزارت امور خارجه است، پس از ترمیم مورد استفاده قرار گیرند.

شهردار منطقه ۱۲ تهران ادامه داد: در وزارت امور خارجه موزه‌ای در حال تکمیل است که پیش‌تر انبار بوده تا در آنجا بخشی از اسناد در معرض دید عموم قرار گیرد، اما در حال حاضر ملاحظات امنیتی در وزارت امور خارجه گسترش پیدا کرده است و همین امر موجب شده که فعلا درب‌های میدان مشق بسته بماند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار