معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان بوشهر گفت: گرچه تغییرات ناشی از پیری اجتناب‌ناپذیر است، اما می‌توان از بسیاری از آن‌ها تا حدودی پیشگیری کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان با گرامیداشت نهم مهر روز سالمند، بیان کرد: گر چه تغییرات ناشی از پیری اجتناب‌ناپذیر است، اما می‌توان با رعایت نکات بهداشتی، از بسیاری از آن‌ها تا حدودی پیشگیری کرد یا وقوع آن را به تعویق انداخت.

او شعار روز سالمند را «فرصت‌های برابر برای تمام سنین» عنوان کرد و افزود: افزایش جمعیت سالمندی و تأکید بر حفظ موقعیت، جایگاه و حرمت سالمند در خانواده و جامعه و نیز تامین نیاز‌های اساسی آن‌ها، نیازمند توجه وافر به این قشر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: اکنون در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و در مراکز خدمات جامع سلامت بسته خدمت مراقبت‌های ادغام یافته سالمندی برای افراد بالای ۶۰ سال وجود دارد.

خواجه‌ئیان بیان کرد: طبق این بسته خدمت، سالمندان از نظر فشارخون بالا، تغذیه، اختلالات چربی خون، افسردگی، سقوط، نداشتن تعادل، سکته‌های قلبی و مغزی و سرطان پستان بررسی می‌شوند.

او عنوان کرد: در صورت نیاز کارشناس روان، تغذیه و پزشک مستقر در مرکز ویزیت شده همچنین ضمن بررسی وضعیت واکسیناسیون در صورت نیاز واکسیناسیون نیز انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: سالمندان باید رژیم غذایی مناسب (کم‌نمک و کم‌چربی) را در رژیم غذایی خود قرار دهند و غذا را در وعده‌های زیاد و حجم کم مصرف کنند.

خواجه‌ئیان افزود: انجام برنامه‌های ورزشی منظم به‌ویژه پیاده‌روی و استفاده از کفش‌های پاشنه‌کوتاه با کف غیر لغزنده برای سالمندان توصیه می‌شود.

او گفت: مصرف کافی مایعات (دست‌کم ۸-۶ لیوان در روز)، استفاده از عینک آفتابی در مقابل نور خورشید، کنترل منظم وزن و فشارخون و مصرف نکردن دخانیات از نکات ضروری هستند که سالمندان باید به آن توجه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: داشتن دوره‌های کوتاه استراحت در فعالیت‌های طولانی، رعایت بهداشت دهان و دندان و داشتن الگوی خواب منظم از دیگر نکاتی است که باید سالمندان به آن‌ها توجه کنند.

انتهای پیام/ک

توصیه‌های بهداشتی به سالمندان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.