مدیرعامل انجمن آلزایمر استان بوشهر گفت: طبق گزارش انجمن جهانی آلزایمر هر سه ثانیه یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دکتر اکرم فرهادی بیان کرد: ۳۱ سپتامبر همزمان با ۳۰ شهریور به عنوان روز جهانی آلزایمر معرفی‌ شده و با توجه به اهمیت بسیار این بیماری، هرساله به مدت یک ماه (۱۵ شهریور لغایت ۱۵ مهرماه) فعالیت‌هایی در زمینه آگاهی مردم  نسبت به این بیماری صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: افزایش امید به زندگی و سالمند شدن جمعیت موجب افزایش بیماری‌های مرتبط با بالا رفتن سن مانند آلزایمر می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: اکنون ۵۰ میلیون فرد مبتلا به دمانس (زوال عقل) در دنیا وجود دارد و آثار فراوان فردی، خانوادگی و اجتماعی از خود بر جای می‌گذارد.

ایران با سرعت به سمت سالمندی پیش می‌رود

متخصص سلامت سالمندان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: ایران با شیب به نسبت تندی به سمت سالمندی پیش می‌رود و در کمتر از سی سال آینده با نیاز‌های فراوان گروه‌های سالمند روبه‌رو خواهد شد که یکی از این نیاز‌ها مراقبت از سالمندان آسیب‌پذیر مانند مبتلایان به آلزایمر خواهد بود.

فرهادی افزود: آموزش به خانواده‌ها، حمایت‌های رسمی از مراقبان خانوادگی و تأسیس مرکز ارائه خدمات در منزل برای سالمندان از اولویت‌های اجتناب‌ناپذیر است.

او در پاسخ به این سؤال که آیا راهی برای پیشگیری از این بیماری غیرقابل درمان وجود دارد گفت: می‌توان این‌طور عنوان کرد که پیشگیری از بیماری آلزایمر باید از دوران کودکی آغاز شود، ولی یادگیری مهارت‌های جدید و ایجاد چالش‌های نفری از راه‌های پیشگیری از این بیماری است.

مدیرعامل انجمن آلزایمر استان بوشهر بیان کرد: داشتن روابط اجتماعی لذت‌بخش، پیشگیری از بروز بیماری دیابت، بیماری‌های قلبی_ عروقی، افسردگی و کنترل وزن از دیگر راه‌های پیشگیری از بیماری آلزایمر است.

فراموشی با آلزایمر فرق دارد

فرهادی درباره تفاوت آلزایمر با فراموشی گفت: فراموشی که اغلب افراد این روز‌ها بیان می‌کنند به علت کاهش تمرکز است، اما بیماری آلزایمر بیشتر در سنین بالای ۶۵ سال بروز می‌کند.

او افزود: همه ما آن‌چنان درگیر روز‌های جوانی هستیم که با رسیدن پیری غافل‌گیر می‎‌شویم و بیشتر اوقات برنامه‌ریزی خوبی برای ورود به سن پیری صورت نمی‌گیرد.

مدیرعامل انجمن آلزایمر استان بوشهر عنوان کرد: فرهنگ سالم پیر شدن باید در جامعه نهادینه شود و هر کس خود را مسئول مراقبت از خود و دوران سالمندی بداند.

فرهادی تاکید کرد: با روند کاهش بعد خانواده و تعداد فرزندان منابع مراقبتی خانواده‌ها به‌شدت رو به کاهش است و بهترین راه مقابله با این تغییرات جمعیتی، تلاش برای داشتن دوره سالمندی سالم و موفق است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.